مروری بر عملیات‌های موفقیت آمیز نصر ۴ و ۵؛

حماسه‌هایی که دشمن را زمین‌گیر کرد

رزمندگان در عملیات نصر ۴ و ۵ موفق شدند که با استفاده از اصل غافلگیری و آتش سنگین، شکست سختی را به دشمن تحمیل کنند.
کد خبر: ۳۵۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ - 23June 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: عملیات «نصر ۵» اول تیر سال ۶۶ با هدف آزادی ارتفاعات در غرب سردشت، پس از عملیات موفقیت آمیز نصر ۴، آغاز شد. به مناسبت سالروز عملیات نصر ۵، به مرور اجرا و دستاورد‌های عملیات نصر ۴ و ۵ پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

عملیات نصر ۴ در مقابل حمله دشمن به روستا‌های کردنشین منطقه بانه، سردشت و نیز حمله به کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس و همچنین با هدف آزادسازی ارتفاعات و راه‌های مواصلاتی منطقه و تسهیل مبارزات مردم مسلمان کرد عراق در ساعت ۲ بامداد یکشنبه ۳۱ خرداد توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران و با رمز مقدس «یا امام جعفر صادق (ع)» در منطقه سلیمانیه عراق آغاز شد.

مروری بر عملیات‌های موفقیت آمیز نصر ۴ و ۵

رزمندگان با اتخاذ تاکتیک‌های ویژه جنگ کوهستانی و عبور از ارتفاعات صعب‌العبور منطقه و رعایت کامل اصل غافلگیری ضربات و ضایعات سنگینی را بر قوای بعثی وارد آوردند. در این عملیات پیروزمندانه، رزمندگان با بیش از ۲۵ کیلومتر راهپیمایی موفق شدند با آزادسازی ارتفاعات مهم و استراتژیک ژاژیله، گولان و اسپی‌دره کلیه راه‌های منتهی به شهر ماووت را مسدود کرده و ۲۰ کیلومتر مربع از اراضی این منطقه را آزاد کنند. در این عملیات حدود ۲ هزار نفر از نیرو‌های عراقی کشته یا زخمی و ۱۹۵ نفر اسیر شدند.

مرحله دوم عملیات نصر ۴

در مرحله دوم از عملیات نصر ۴ که پس از تصرف ارتفاعات مشرف به شهر «ماووت» و محاصره آن آغاز شده بود، رزمندگان توانستند پس از نبردی دلاورانه و شکستن خط دشمن، وارد شهر ماووت شوند و پس از آزادسازی این شهر تاریخی و مهم، مشغول پاکسازی آن از لوث وجود باقیمانده نیرو‌های بعثی شدند.

شهر ماووت یکی از مراکز مهم تدارکاتی جبهه‌های شمال شرقی عراق به شمار می‌رفت که جاده‌های مواصلاتی چوارته و سلیمانیه از این منطقه عبور می‌کرد. همچنین در جریان مرحله دوم عملیات نصر ۴، ۱۵ روستا در منطقه عملیاتی از جمله ژاژیله، کانی‌بی، عیسی‌بی، غوله‌ملک، اسپیدار، قشن، هیجیردره، باباو، دوله، سورک، اوکی‌داروان، کانی بیوکی، کهریز، کهریز کنه سور، گابلان و کانفراو آزاد شدند.

در این مرحله از عملیات، رزمندگان علاوه بر آزاد سازی شهر ماووت، پاسگاه‌های قشن، قرنطینه، سوره، دیزه و پاسگاه پلیس شهر را طی نبردی سخت آزاد کردند که در جریان این عملیات چندین کیلومتر از جاده استراتژیک ماووت ـ. سلیمانیه و نیز پل مهم مواصلاتی ماووت ـ. کاریزه به تصرف نیرو‌های اسلام درآمد.

در جریان این عملیات غافلگیرانه که با استفاده از تاکتیک‌های ویژه و بکارگیری شیوه‌های ابداعی جنگ‌های کوهستانی انجام شد، رزمندگان موفق شدند ارتفاعات مهم دوقلو که هر دو قله آن به ارتفاع هزار و ۵۳۰ متر است و همچنین ارتفاع یال میراوه به ارتفاع هزار و ۵۹۵ متر و نیز ارتفاع قشن، ژاژیله بزرگ و کوچک و چندین پادگان نظامی و تعدادی پل مواصلاتی را آزاد کنند.

عملیات نصر ۵

به فاصله چند روز پس از انجام عملیات موفق نصر ۴ و در حالی که دشمن هنوز در گیجی شکست فضاحت‌بارش و علیرغم انکارش از وقوع چنین عملیاتی با نتایج اعلام شده در آن منطقه بود، رزمندگان در ادامه اجرای سیاست ویژه خود برای استمرار عملیات‌ها، حرکت دیگری را در منطقه مقابل سردشت به نام نصر ۵ آغاز کردند. این عملیات که در ساعت ۲ بامداد چهارشنبه ۳ تیر با نام مقدس «یا زهرا سلام الله علیها» انجام شد، رزمندگان با انجام نبرد‌های سنگین و با بهره‌گیری از تاکتیک‌های ویژه جنگ‌های کوهستانی و در بعضی از نقاط با جنگ تن به تن، پس از گذشتن از موانع ایذائی، میادین مین متعدد و سیم‌های خاردار موفق شدند از خطوط دفاعی دشمن عبور کنند و در اهداف از پیش تعیین شده مستقر شوند.

مروری بر عملیات‌های موفقیت آمیز نصر ۴ و ۵

در این عملیات که با آزادسازی بیش از ۲۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان همراه بود، رزمندگان بر معابر ضد انقلاب تسلط کامل یافتند و بدین ترتیب امکانات ترابری بیشتری در خدمت مسلمانان و مبارزان شمال عراق برای مبارزه علیه رژیم بعث ایجاد شد.

رزمندگان با ایستادگی تحسین برانگیز خود دشت باجار، ارتفاعات ۲۲۱۵ دویارزا، ۲۲۳۰ کله‌قندی، ۲۲۱۶ شهید زین‌الدین، ارتفاع استراتژیک ۲۱۵۰، ۲۱۰، ۲ هزار، ۲۲۳۶، ۱۹۰۰، ۱۵۲۶، و چند ارتفاع مهم دیگر را آزاد کردند و نیز بر جاده دیزه ـ. حیرو، منطقه چنگاوی، شهر دیزه و سد دوکان در استان سلیمانیه تسلط کامل یافتند.

با انجام این عملیات ۱۰ روستای ایرانی از تیررس دشمن خارج شد و در مقابل ۱۹ روستای عراقی در دید مستقیم رزمندگان قرار گرفت. از دیگر دستاورد‌های این عملیات، بسته شدن معابر ضد انقلاب در نوار مرکزی است.

در این عملیات به تیپ ۹۷ و ۱۱۴ پیاده کوهستانی از لشکر ۲۴ دشمن خسارات قابل توجهی وارد و یک گردان پیاده کوهستانی دشمن و یک گروهان مکانیزه تحت امر این تیپ منهدم شد. همچنین در این عملیات بیش از ۸۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن کشته یا زخمی شدند و ۱۰۵ نفر به اسارت درآمدند.

در عملیات نصر ۵ یگان‌های عمل کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران ضمن به آتش کشیدن تعداد قابل توجهی تانک، نفربر و خودرو‌های سنگین و سبک دشمن، مقدار زیادی سلاح سبک و سنگین به غنیمت خود درآوردند.

دشمن پس از قبول شکستی دیگر در این منطقه با جمع‌آوری باقیمانده نیرو‌های خود بدون سازمان رزم اقدام به پاتک‌های مذبوحانه‌ای کرد که با رشادت رزمندگان دفع و با به جا گذاردن تعدادی کشته و زخمی مجبور به فرار از صحنه درگیری شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها