گام دوم/ پناهیان مطرح کرد؛

راز تأکید رهبر انقلاب بر جوان‌گرایی در بیانیه گام دوم/ ساده‌کردن شرایط آخرالزمان برای جوانان

یک کارشناس دینی گفت: اخیراً حضرت آقا فرمودند بروید و دولتی جوان و انقلابی درست کنید. این را به این دلیل گفتند چون سیاستمداران ما باید جوان باشند. حضرت آقا در بیانیه گام دوم بارها از جوانان یاد کردند.
کد خبر: ۳۵۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ - 22June 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از خطبای تهران در صد‌وسی‌ویکمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی درباره «جوانان عصر ظهور و زیستن منتظرانه» اظهار داشت: اولین عنصر انتظار، عدم رضایت و اعتراض عمیق به وضع موجود است. از فرصت اعتراض‌های سطحی موجود در جامعه باید استفاده کنیم و این اعتراضات سطحی را عمیق کنیم و آن را به فرصتی برای بیان مباحث مهدوی تبدیل کنیم.

وی افزود: جوان است که می‌تواند از اعتراضات سطحی عبور کند و آن را عمق ببخشد. باید بسته‌هایی تعریف کنیم که اولاً اعتراض را بر انگیزد و ثانیاً اعتراضات را جهت دهد و عمیق کند؛ به ویژه در میان جوان‌ها.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد:‌ در بسیاری از آموزش‌های دینی عنصر اعتراض و عدم اکتفا به وضع موجود نیست. نبوت و امامتی درس می‌دهیم که اعتراض به نبودن امام در آن نیست. کجاست آن آموزش دینی که من را معترض به وضع موجود بکند؟ دین برای قناعت به کم و حداقل نیامد. دین آمد تا انسان‌ها را آتش بزند.

اصل اعتراض آنجا است که بقیه الله الاعظم در زمین حاکم نیست

وی ادامه داد:‌ امیرالمؤمنین گفت: اگر کوه من را دوست داشته باشد متلاشی می‌شود. چرا متلاشی می‌شود؟ چون نمی‌تواند وضع موجود را تحمل کند. چرا مجالس مختلف برای آقا امام زمان برگزار می‌شود اما مردم برای ظهور تشنه‌تر نمی‌شوند؟ مجالس نوحه و روضه برای این نیست که برای امام حسین (ع) گریه کنیم و بعد هم به خانه برویم.

این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه اعتراض به وضع موجود گاهی وجود دارد، اما عمیق و جهت‌دار نیست، ابراز داشت:‌ اصل اعتراض آنجا است که بقیه الله الاعظم در زمین حاکم نیست. این اعتراض گاهی با آموزش‌های دینی خفه می‌شود و برعکس نتیجه می‌گیریم. مردم در نماز عید فطر باید زاری کنند برای این که آقایشان نیست تا پشت سر او نماز بخوانند. فضای ما زیاد امام زمانی نیست.

وی گفت:‌ دومین عنصر، تصور وضع مطلوب است. مردم کشورهای مختلف اعتراضات متعددی دارند اما تصور وضع مطلوب را ندارند. اگر تصور وضع مطلوب برایشان به وجود بیاید، جنبش وال استریت و جنبش شنبه‌های فرانسه ادامه پیدا می‌کند و رژیم های مستند را فرو می‌نشانند. کسانی که بهتر از همه وضع مطلوب را دریافت می‌کنند و عاشقش می‌شوند جوان‌ها هستند.

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: اینکه صرفاً بگوییم بعد از ظهور اوضاع درست می‌شود کافی نیست، باید دقیق توضیح دهیم اما در این زمینه بسیار بیسواد هستیم. گفت‌وگوهای این چنینی را آغاز نکرده‌ایم. درباره حقانیت موعود هزاران کتاب نوشته‌ایم اما باید توصیف وضع مطلوب را انجام دهیم تا بتوان آن را تصور کرد.

جوان است که عواطف دارد و به شور می‌آید

وی افزود: سومین عنصر انتظار، علاقه به وضع مطلوب است. این علاقه باید عواطف انسان را به کار بیندازد، انسان گریه کند و به شور بیاید و این مسائل برای جوان‌ها رقم می خورد. جوان است که عواطف دارد و به شور می‌آید. مجلس امام زمان باید سرشار از احساسات باشد. هر که دیوانه ز عشق تو نشد عاقل نیست. کنسرت‌ها را دیده‌اید؟ معارفی بیان نمی‌شود و جوان‌ها فقط برای لذت بردن می‌آیند. آیا می‌شود محافلی مهدوی برگزار کنید تا من فقط برای لذت بردن بیایم؟ مردم جهان هیجان را دوست دارند به همین دلیل به دنبال موسیقی رفته‌اند. تصور نکنید مردم فساد را دوست دارند؛ خیر، هیجان را دوست دارند.

این مبلغ مهدوی تصریح کرد: عنصر اقدام نیز جز از جوان‌ها و جوانمردان بر نمی‌آید. مانند ابراهیم هادی‌ها. فرهنگ پهلوانی و جوانمردی و مروت چقدر در روایات ما تأکید شده است. در عنصر اقدام، حرکت‌ها باید جوانمردانه باشد. مثلاً قدم برداشتن به سوی مساوات. فرض کنید من یک ماشین 100 میلیونی داشته باشم اما رفیق من ماشین نداشته باشد. بیایم بگویم ماشینم را می‌فروشم تا هر دوی ما یک ماشین 50 میلیونی داشته باشیم.

راز تأکید رهبر انقلاب بر جوان‌گرایی در بیانیه گام دوم/ انتخابات بعدی انتخابات را امام زمانی کنید

وی ادامه داد: بخشی از اقدام برای پایان دوران انتظار و غربت حضرت بر عهده ما است. کمک به حرکت‌هایی که در سوریه، یمن و ... می‌شود بخشی از این اقدامات است. اگر بگوییم چرا باید کمک کنیم نامردیم و بویی از جوانمردی و مروت نبرده‌ایم. اخیراً حضرت آقا فرمودند بروید و دولتی جوان و انقلابی درست کنید. این را به این دلیل گفتند چون سیاستمداران ما باید جوان باشند. حضرت آقا در بیانیه گام دوم بارها از جوانان یاد کردند.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد‌: این همه تأکید بر جوانگرایی نشان می‌دهد که خیلی فاصله داریم. در انتخابات بعدی انتخابات را امام زمانی کنید. نگذارید کسی که نمی‌تواند به یاری حضرت برود به مجلس برود. وقتی عناصر انتظار را انسان نگاه می‌کند می‌بیند که با جوانان انطباق دارد. در زمان ظهور هر جوانی استعداد خود را می‌شناسد و می‌تواند آن را شکوفا کند و امکان دارد به آن برسد. برای این مسأله تلاش کنید.

وی گفت: در زمان ظهور هیچ کس به خاطر پول نیاز به کار ندارد و نگران فقر نیست. بلکه برای خلاقیت کار می کند. کار کردن و تحصیل علم سرگرمی است. کسانی که اهل کار هستند می‌فهمند سرگرمی خلاقیت چقدر قیمتی است. در زمان ظهور حضرت هیچ گنهکاری سرزنش نمی‌شود، مومنین متواضع‌ترند و خود را به خدا بدهکارتر می‌بینند و هیچ کس کینه مومنین را به دل ندارد.

این کارشناس دینی بیان داشت: اینکه نقش حضرت چیست که اوضاع چنین می‌شود را باید تشریح کرد. حضرت آیت الله بهجت می‌گفت خودتان را در محضر حضرت ولیعصر ببینید. اگر بدانید حرف‌هایتان را حضرت می‌شنوند زندگی‌تان به گونه‌ای دیگر می‌شود. امروز هم می‌توان از ارتباط با حضرت و حضور او بهره برد. جوان‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. جوانان را این گونه با حضرت آشنا کنید. ظهور و فرج امام زمان برای تک تک افراد می‌تواند همین جمعه محقق شود. از او بخواهیم که برای ما زودتر ظهور کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها