ایران؛ چشم انتظار پرتاب «ناهید» و «ظفر»/ ماهواره‌هایی که در مدارهای فضایی خودنمایی خواهند کرد

به گفته مسئولان هوافضا و دانشگاهی کشور ماهواره‌های ظفر دانشگاه علم و صنعت و ناهید۱ پژوهشگاه فضایی آخرین گام‌های خود برای پرتاب را برمی‌دارند و باید چشم انتظار پرتاب آنها نشست.
کد خبر: ۳۵۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ - 22June 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «باشگاه خبرنگاران جوان»، سال گذشته ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر توسط پرتاب‌گر «سیمرغ» برای قرار گرفتن در مدارها به فضا فرستاده شد، ماهواره‌ای که متأسفانه به دلیل ناسازگاری با پرتاب‌گر نتوانست مأموریت خود را به اتمام برساند و در میانه راه در اقیانوس هند سقوط کرد.

اما «پیام» امیرکبیر تنها ماهواره دانشگاهی ما نبود و «ظفر» علم و صنعت و «ناهید ۱» پژوهش‌گاه فضایی هم پشت سر «پیام» قرار گرفتند.

به گفته مسئولان سازمان فضایی و دانشمندان هوافضای ایرانی، صنعت ماهواره‌سازی در ایران رونق گرفته است و می‌توانیم ماهواره‌هایی با کیفیت و قدرت بالا در دانشگاه‌های کشور بسازیم.

پس از پرتاب ناموفق ماهواره دانشگاه امیرکبیر، مسئولان این دانشگاه و سازمان فضایی اعلام کردند که «پیام» دیگری را با کیفیتی بهتر می‌سازند و آن را برای قرار گرفتن در مدار‌های فضایی آماده می‌کنند، اما در همین حین که «پیام» در مراحل قرارداد برای طراحی و ساخت قرار دارد، پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت و سازمان فضایی به دنبال نهایی کردن کار‌های پرتاب ماهواره‌های خود هستند.

ایران؛ چشم انتظار پرتاب «ناهید» و «ظفر»/ ماهواره‌هایی که در مدارهای فضایی خودنمایی خواهند کرد

«ظفر» تا پایان تابستان پرتاب می‌شود

قرار است ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت با ۵۰ کیلوگرم وزن و عمر ۳ ساله در مدار ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد و برای انجام کار‌های تحقیقاتی و تصویربردرای پرتاب شود.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره ماهواره ظفر و زمان پرتاب آن، بیان کرد: در حال حاضر این ماهواره مراحل نهایی ساخت را طی می‌کند و در شرف پرتاب شدن است.

وی ادامه داد: ظفر آماده است و تا چند وقت دیگر به سازمان فضایی تحویل داده می‌شود، امیدواریم تا پایان تابستان این ماهواره برای قرار گرفتن در مدار پرتاب شود.

ایران؛ چشم انتظار پرتاب «ناهید» و «ظفر»/ ماهواره‌هایی که در مدارهای فضایی خودنمایی خواهند کرد

ماهواره‌هایی که نیروی کمکی ستاد بحران شدند

همه ما چشم امیدمان را به ماهواره‌های بومی که می‌توانند تصاویر دقیقی از اطلاعات کشور را در اختیار پژوهشگران قرار دهند، دوخته‌ایم؛ نمونه موفق عملکرد ماهواره‌ها را هنگام وقوع سیل و در نوروز امسال مشاهده کردیم، مسئولان با استفاده از  این ماهواره‌ها زمان وقوع سیل در مناطق و بالا آمدن آب رودخانه‌ها را تخمین زدند و توانستند از بروز اتفاقات ناگوار بسیاری جلوگیری کنند.

به دلیل آنکه در حال حاضر ایران ماهواره‌ای در فضا  ندارد، نتوانسته‌ایم به طور کامل اطلاعات دقیق را دریافت کنیم، اما به طور قطع با پرتاب ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی می‌توانیم بسیاری از نیاز‌ها را برطرف کنیم.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سال گذشته خبر داد که ماهواره ظفر به طور حتم در سال ۹۸ به فضا پرتاب خواهد شد و البته برخی از مسئولان می‌گویند این ماهواره در حال آماده سازی و سازش با پرتابگر است و باید امیدوار باشیم که خبر خوش قرار گرفتن آن را در مدار‌ها بشنویم.

ایران؛ چشم انتظار پرتاب «ناهید» و «ظفر»/ ماهواره‌هایی که در مدارهای فضایی خودنمایی خواهند کرد

آغاز آزمون‌های تحویل‌دهی ایستگاه‌های زمینی ماهواره «ناهید ۱»

از ظفر که بگذریم باید به ماهواره ناهید ۱ که حاصل تلاش پژوهشگران پژوهشگاه فضایی است توجه داشته باشیم، این ماهواره مخابراتی که برای اولین بار در سال ۹۵ توسط رئیس جمهور رونمایی شد، وظیفه دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی را دارد؛ این ماهواره باید بتواند تجهیزات مخابراتی با فرکانس بالا و بسیاری از برنامه‌های دیگر را برای ایران فراهم کند.

هفته گذشته بود که خبری مبنی بر نهایی شدن آزمون‌های صحه‌گذاری و تحویل‌دهی ایستگاه‌های زمینی ماهواره مخابراتی ناهید ١ در مرکز فضایی قشم با حضور ناظران و کارشناسان سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران منتشر شد.

به گفته مسئولان پژوهشگاه فضایی، با توجه به اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر قرارگیری ماهواره ناهید در نوبت پرتاب و انجام عملیات آن در آینده نزدیک، مراحل نصب، آزمون و راه‌اندازی بخش زمینی این ماهواره با تمام توان در حال پیگیری و انجام است.

به منظور برقراری ارتباط با ماهواره مخابراتی «ناهید ١»، پس از قرارگیری در مدار، سه مجموعه ایستگاه‌های زمینی در نقاط مختلف کشور در نظر گرفته شده که ایستگاه‌های واقع در مرکز فضایی قشم، دومین مجموعه‌ای است که بدین منظور آماده بهره‌برداری است.

ایران؛ چشم انتظار پرتاب «ناهید» و «ظفر»/ ماهواره‌هایی که در مدارهای فضایی خودنمایی خواهند کرد

آخرین گام‌ها برای پرتاب «ناهید» و «ظفر»

این خبر حاکی از آن است که ماهواره ناهید هم آخرین گام‌های خود را برای پرتاب و قرار گرفتن در فضا طی می‌کند و باید امیدوار باشیم که آن هم تا آخر سال ۹۸ در مدار قرار گیرد.

از آنجایی که ساخت ماهواره و طراحی آن برای هر کشوری حائز اهمیت است باید به خود ببالیم که ایران هم توانسته در این حوزه رشد چشمگیری داشته باشد؛ با پرتاب ماهواره‌های مختلف مخصوصا ناهید و ظفر که اکنون آماده پرتاب هستند، می‌توانیم نام خود را بار دیگر در میان ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ فناوری فضایی قرار دهیم.

حال باید امیدوار باشیم و به انتظار پرتاب ۲ ماهواره «ناهید» و «ظفر» که آخرین گام‌های خود را برای به اهتزاز درآوردن پرچم ایران در مدار‌های فضایی برمی‌دارند، بنشینیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار