عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس تاکید کرد؛

«INSTEX» حربه غربی‌ها برای محدودسازی توان موشکی ایران/ مذاکره با اروپایی‌ها نتیجه‌ای جز شکست ندارد

سیدقاسم جاسمی هدف از مذاکره غربی‌ها با جمهوری اسلامی را مانع تراشی بر سر راه دستیابی به موفقیت‌ و پیشرفت‌های کشورمان عنوان کرد و گفت: برجام، Spv و «INSTEX» ابزار غربی‌ها برای محدودسازی ایران در تمام عرصه‌ها به خصوص در بُعد نظامی و دفاعی است.
کد خبر: ۳۵۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ - 23June 2019

«INSTEX» حربه غربی‌ها برای محدودسازی توان موشکی ایران/ مذاکره با اروپایی‌ها نتیجه‌ای جز شکست ندارد«سید قاسم جاسمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار دفاع‎پرس، با اشاره به سازوکار کانال مالی اروپایی‌ها با ایران، اظهار داشت: باید بپذیریم که اروپایی‌ها تمایل چندانی به همکاری با کشورمان در عرصه‌های اقتصادی و فناوری ندارند و در حقیقت توافقات بین‌المللی را دستمایه‌ای برای کنترل، نظارت و محدودسازی توان دفاعی ما قرار داده‌اند.

این نماینده خانه ملت گفت: عدم حُسن‎نیت اروپایی‌ها در برجام نه‌تنها برای ایران، بلکه برای سایر کشورها نیز به اثبات رسید؛ لذا تیم دیپلماسی ما باید با توجه به سابقه عملکرد اروپایی‌ها در برجام در خصوص «Spv» و «INSTEX» تصمیم‎گیری و اقدام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها پیرو سیاست‌های غلط و ضدایرانی دولتمردان آمریکایی‌ هستند؛ اما تظاهر به دوستی با کشورمان می‌کنند، تصریح کرد: هدف عمده غربی‌ها مداخله در امور کشور ما به خصوص کسب آگاهی از صنعت دفاعی و موشکی و نظارت و محدودسازی ما در این عرصه است. در حقیقت «INSTEX» و سایر این توافقات بهانه است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به عدم تعهدپذیری اروپایی‌ها در توافق برجام با انتقاد از ایجاد کانال مالی آنها با کشورمان تاکید کرد: تعلل اروپایی‌ها در خصوص اجرایی شدن دقیق و صحیح INSTEX مشهود است. آنها اجرایی شدن سیاست‌های آن را با عضویت ایران در FATF و مذاکره در خصوص توان دفاعی و موشکی ما پیوند زده‌اند که این امر به هیچ وجه قابل تحقق نیست.

این نماینده خانه ملت گفت‌وگو با غرب را فاقد دستاورد و نتایج مثبت عنوان کرد و گفت: سابقه عملکرد آمریکا و اروپا در توافقات بین‌المللی مبنی بر خودخواهی و منفعت‌طلبی غیرقابل انکار است؛ لذا آنها هیچ امتیازی برای طرف مقابل توافق قائل نیستند و تا زمانی پایبند به عهد خود هستند که حداکثر منافعشان تضمین باشد. در حقیقت آنها منافع ملی کشورمان را در برجام، FATF و ابزار حمایت از تبادلات تجاری نادیده گرفته‌اند.

گفتنی است، پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها مکررا اظهار کردند که قصد حمایت از برجام را داشته و تمام تلاش خود را در به حداقل رساندن آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهند کرد. حال پس از گذشت ماه‌ها و دادن وعده‌های تکراری در راه‌اندازی ساز و کار مالی اروپایی (spv) با ایران برای ادامه مبادلات تجاری، نهایتا در روز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه، این کانال مالی با نام اینستکس در فرانسه ثبت و مدیریت آن را «پر شیفر» آلمانی با سابقه طولانی مدیریت در کامرز بانک بر عهده گرفت.

در این سازوکار مبادلات با یورو انجام خواهد شد؛ اما نکته قابل تامل اینجاست که در این ساز و کار قرار نیست ایران پولی دریافت کند، بلکه نفت را به کشور‌های اروپایی می‌دهد و در مقابل از آن‌ها اقلام مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.!

از سوی دیگر گفته می‌شود اینستکس دو شعبه در ایران و اروپا خواهد داشت و قرار است به عنوان یک نهاد واسط برای تسویه حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل کند.!

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار