سفیر سابق آمریکا در ناتو:

پیشنهاد مذاکره «ترامپ» به ایران جدی نیست

«رابرت هانتر» معتقد است که پیشنهاد مذاکره ترامپ به ایران جدی نیست و برای نشان دادن این است که او در کنار سیاست فشار اهل مذاکره هم است.
کد خبر: ۳۵۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ - 23June 2019

پیشنهاد مذاکره «ترامپ» به ایران جدی نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «مهر»، در طی یک‌سال گذشته جمهوری اسلامی ایران شاهد اعمال تحریم‌های شدید آمریکا بوده و دولت «ترامپ» مرتب از این گزینه و موارد مشابه (خروج از برجام، تحریم‌ها و تهدیدات شدید) جهت تسلیم تهران استفاده می‌کرد. دولت آمریکا در تلاش است که ایران بدون هزینه و با سیاست فشار حداکثری تسلیم واشنگتن و متحدان آن شود؛ فرضیه‌ای که از اساس اشتباه است.

اما ایران حاضر به تسلیم نشده و از طرق مختلف نشان داده است توانایی مقابله با آمریکا و متحدان آن را دارد.

در خصوص این موضوع گفت‌وگویی با «رابرت ادواردز هانتر» سفیر سابق آمریکا در ناتو انجام شده که مشروح آن در ادامه آمده است.

«رابرت ادواردز هانتر» عضو ارشد مرکز «روابط ترانس آتلانتیک» در دانشگاه «جانز هاپکینز» است. وی در کارنامه خود سوابقی چون مدیریت مرکز «مطالعات استراتژیک ترانس آتلانتیک» در دانشگاه دفاع ملی آمریکا و سمت مشاور ارشد اندیشکده «رند» را دارد.

از سمت ها و مسئولیت های دیگر وی در دوه های مختلف می توان به این موارد اشاره کرد: مشاور سیاست خارجی سناتور ادوارد ام. کندی (از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷)، محقق ارشد شورای توسعه خارجی (از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳)، محقق مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژی( (IISSاز سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹، همکاری در پروژه پولاریس (Polaris) نیروی دریایی، عضو هیأت سیاست دفاعی «ویلیام کوهن» وزیر دفاع بیل کلینتون (رئیس جمهور سابق آمریکا)، معاون انجمن پیمان آتلانتیک (از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱)، محقق مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ناتو، عضو شورای روابط خارجی و عضو انجمن کنترل تسلیحات و انجمن علوم سیاسی آمریکا.

آیا تصور می کنید کمپین فشار حداکثری بر ایران نتیجه ای برای دولت ترامپ خواهد داشت؟

اگر این سیاست منجر به جنگ شود، با افکار عمومی ایالات متحده آمریکا مخالف بوده است؛ اما اگر منجر به جنگ نشود اکثر آمریکایی‌ها به آن توجهی نمی‌کنند؛ اما متحدان به تحریک آن ادامه خواهند داد.

به نظر می‌رسد هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم تمایل ترامپ برای گفت‌وگو با مقامات ایران بیشتر می‌شود. به اعتقاد برخی این تمایل بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی است تا دستاوردی در سیاست خارجی او را نشان دهد. نظر شما چیست؟

مذاکره با ایران پیشنهادی جدی نیست، این سیاست فقط به این دلیل طراحی شده تا ترامپ به متحدان خود نشان دهد که تنها از استراتژی فشار جهت مذاکره با ایران استفاده نمی‌کند.

فشار حداکثری به ایران به نتیجه مطلوب ترامپ نرسیده است. با وجود این موضوع آیا تغییری در تیم جنگ‌طلب ترامپ از جمله اخراج «جان بولتون» و «مایک پمپئو» ممکن است صورت بگیرد؟

نه. آنها آن چیزی را انجام می دهند که ترامپ از نظر لفاظی علیه ایران می خواهد. مسئله این است که آیا آنها با تصادف یا محاسبات اشتباه شروع به جنگ می کنند یا خیر. همین خطر در مورد اقدامات و محاسبات ایران نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه جنگ تجاری با چین آثار نامطلوبی بر اقتصاد آمریکا در ماه‌های آینده خواهد داشت و اقتصاد نیز برگ برنده ترامپ است در این صورت نتایج انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ را در سایه تداوم جنگ تجاری با چین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا زمانی که ترامپ جنگ تجاری با چین را کنترل می کند، مسئله آمریکا با چین در طولانی مدت قبل از انتخابات به طرق مختلف حل خواهد شد.

فاکس‌نیوز که رسانه حامی ترامپ است اخیراً یک نظرسنجی برگزار کرد که نشان می داد ترامپ در مقایسه با ۵ نامزد ریاست جمهوری از حزب «دموکرات» از جمله «برنی سندرز» و «جو بایدن» آرای کمتری را کسب کرد. با توجه به اینکه این نظرسنجی توسط فاکس‌نیوز انجام شده است، ارزیابی شما از آن چیست؟ (البته اخیراً اختلافاتی میان ترامپ و فاکس‌نیوز هم وجود داشته است)

در این مرحله از انتخابات، نظرسنجی بی معنی است. این واقعیت مهم همیشه اثبات شده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها