کارشناس مسائل بین‌الملل:

ضرورت بهره‌گیری وزارت خارجه از اقدام سپاه/ ابتکار عمل هم‌اکنون دست ایران است

«نوذر شفیعی» گفت: ابتکار عمل سپاه در سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا، حوزه مانور گسترده‌ای در سیاست خارجی برای ما مهیا کرده که می‌توان از آن بهره برداری کرد.
کد خبر: ۳۵۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ - 23June 2019

ضرورت بهره‌گیری وزارت خارجه از اقدام سپاه/ ابتکار عمل هم‌اکنون دست ایران استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «مهر»، در خصوص انهدام پهپاد آمریکایی توسط سپاه و تأثیر این اقدام ایران در پیشبرد اهداف سیاست خارجی و تأمین منافع ملی در برهه کنونی، اظهار داشت: واقعیت این است که حداقل به صورت کوتاه مدت هم که باشد جمهوری اسلامی ایران فعلاً در حوزه سیاست خارجی ابتکار عمل‌های مهمی را در دست گرفته، البته این ابتکار عمل‌ها نه محصول کار مستقیم وزارت امور خارجه، بلکه نتیجه اقدام نیروهای مسلح ما به حساب می‌آید.

وی با بیان این‌که با سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی، اروپا پی برد که ایران در تصمیم خود جدی است، گفت: بعد از این اقدام دیدیم که ترامپ از سر استیصال مجدد پیام مذاکره با ایران را مطرح کرد.

شفیعی افزود: 2 موضوع اروپا را تحت تأثیر قرار داده است؛ یکی اراده نیروهای مسلح ایران برای دفاع از کشور، به این دلیل که شاید اروپایی‌ها فکر می‌کردند افزایش تحریم‌ها و فشارهای آمریکا باعث شود که ایران در نهایت به صورت مجانی برجام را اجرا کند و هیچ مطالبه‌ای را از طرف‌های دیگر برجام نداشته باشد و مورد دوم هم، اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی خود و به خصوص افزایش غنی سازی اورانیوم بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ابتکار عمل سپاه در منهدم کردن پهپاد آمریکایی نشان داد که ایران در پیشبرد سیاست‌های خود کاملاً جدی است. بنابراین الان در شرایطی هستیم که اروپا باید انعطاف بیشتری از خود به خرج دهد که البته این هم وزارت امور خارجه‌ای فعال می‌خواهد که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را به خوبی درک کرده تا بتواند از آن بهره‌برداری کند و با اقدامات مناسبی، اروپا را تحت فشار قرار دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه وزارت امور خارجه بیشتر درگیر مسائل داخلی، حاشیه‌ای و غیر ضروری است و از ابتکار عمل ایجاد شده که می‌تواند دست آن‌ها را در عرصه سیاست خارجی باز کند استفاده نمی‌کند.

شفیعی بیان کرد: الان وقت آن است که وزارت خارجه ایران از فرصتی که سپاه برای آن به وجود آورده یعنی شکار پهپاد آمریکایی با این استنباط روشن که آمریکا نمی‌تواند عملاً کاری علیه ما انجام دهد و همچنین مهلت تعیین شده از سوی دولت برای کاهش تدریجی تعهدات برجامی ایران استفاده کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مواضع اخیر روسیه و چین در قبال ایران، تصریح کرد: شما واکنش روسیه و چین نسبت به منهدم کردن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران را ببینید، آنها چون دیدند که ایران در پیشبرد برنامه‌های خود جدی است و در دفاع از منافع و امنیت ملی خود ترس و واهمه‌ای از کسی ندارد و قدرتمندانه عمل می‌کند، نگاهشان به ایران زمین تا آسمان متفاوت شده است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر آن‌ها به ایران امیدوار شدند؛ چرا که شاید تحلیل آن‌ها این بود که ایران با یک تحرک نظامی از سوی آمریکا و افزایش فشارها و تحریم‌ها، قافیه را خواهد باخت اما متوجه شدند که خیر، ایران قدرتمند تر از آن چیزی است که تصور می‌کردند.

شفیعی بیان کرد: اقدام مبتکرانه سپاه در رسانه‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را بخوانید، متوجه می‌شوید که چقدر از این اقدام ما تمجید و واکنش‌های آمریکا را تقبیح کردند. نه اینکه از سر خیرخواهی ما این کار را انجام دادند، بلکه نتیجه این تحلیل است که کشوری که قدرتمند باشد دیگران آن را تحسین خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: خوشبختانه در حوزه نیروهای مسلح قدرتمند هستیم اما در حوزه سیاست خارجی دچار انفعال و دیگران ما را تحقیر می‌کنند. یعنی همین که گام به گام جلوتر می آیند و ما عقب نشینی می‌کنیم، این به معنای تحقیر کردن سیاست خارجی ما است.

وی با بیان اینکه با ابتکار عمل سپاه حوزه مانور گسترده‌ای در سیاست خارجی برای ما مهیا شده که می‌توان از آن بهره برداری کرد، افزود: وقتی شما موضوع طرح پیمان عدم تعرض با کشورهای حاشیه خلیج فارس را مطرح می‌کنید باید در چنین وضعیتی آن را ارائه کنید نه آنکه در وضعیت ضعف و انفعال از سوی آمریکا قرار داشته باشید، اگر می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید در چنین شرایطی باید باشد، اگر عضویت در سازمان شانگهای یا دیگر پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را می‌خواهید، باید در چنین وضعیتی باشید که الان قرار گرفتید.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم وزارت امورخارجه خواب نباشد و از موقعیت به دست آمده نهایت بهره‌برداری را در راستای تامین منافع و امنیت ملی کشور در شرایط کنونی داشته باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار