سرپرست وزارت دفاع آمریکا:

می‌خواهیم مسائل مربوط به ایران به مسیر دیپلماتیک بازگردد

مارک اسپر با بیان اینکه واشنگتن خواهان جنگ با ایران نیست، از متحدان ایالات متحده خواست «اقدامات ایران» را به صورت علنی محکوم کنند.
کد خبر: ۳۵۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶ - 27June 2019

می‌خواهیم مسائل مربوط به ایران به مسیر دیپلماتیک بازگرددبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‎پرس، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه با وجود تکرار اتهامات همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر گفت که این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز»، اسپر که در نشست وزرای دفاع پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «اقدامات خصمانه ایران مسئله‌ای بین‌المللی است، اما ما به دنبال جنگ با آن‌ها نیستیم.»

وی افزود: «ما به دنبال جنگ نیستیم، اما متعهدیم که از دستیابی ایران به توانمندی سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

ساعتی پیش نیز خبرگزاری «رویترز» گزارش داده بود که اسپر در یک نشست خصوصی هم اعلام کرده است که این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست. وی البته گفته است که واشنگتن «حوادث» بیشتر را تحمل نخواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا امروز در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: «ایران باید برای بحث در مورد برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی، به مذاکره بازگردد.»

وی با بیان اینکه واشنگتن برای حراست از امنیت تردد در خلیج فارس «تدابیر لازم» را اجرایی می‌کند، احتمال افزایش حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس را رد نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، فرانسه به واشنگتن هشدار داده است که آمریکا نباید ناتو را در عملیات نظامی در خلیج فارس درگیر کند.

اسپر امروز در سخنرانی‌اش خطاب به متحدان آمریکا، گفته است که کشورهای مختلف باید به صورت علنی «رفتارهای ایران» را محکوم کنند. وی سپس گفت: «می‌خواهیم این [تحولات] از مسیر نظامی خارج شده و به مسیر دیپلماتیک برود.»

سرپرست وزارت دفاع آمریکا ادامه داد: «ما حمله به دستکم ۶ کشتی توسط ایران یا نایبان این کشور را داشته‌ایم، ما حملات خمپاره‌ای به عربستان سعودی را داشته‌ایم، ما حمله با موشک کروز به عربستان سعودی را داشته‌ایم، ما قطعا ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین خود در حریم هوایی بین‌المللی را داشته‌ایم و این لیست همینطور ادامه دارد.»

وی سپس از متحدان آمریکا خواست «پیوستن به گروهی از کشورهای همفکر برای اجرای حاکمیت قانون، برای حمایت از آزادی دریانوردی» را بررسی کنند. اسپر گفت واشنگتن همچنین به دنبال افزایش عملیات‌های نظارتی و حتی اسکورت کشتی‌های تجاری است.

هفته گذشته یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از ورود به حریم هوایی ایران، هدف قرار گرفته و ساقط شد. جمهوری اسلامی ایران مختصات دقیق نقطه اصابت و مسیر حرکت این پهپاد آمریکایی را منتشر کرده، اما واشنگتن همچنان بدون ارائه مدرکی، مدعی است که این پرنده در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرده است. این هفته روسیه رسما اعلام کرد که داده‌های ارتش این کشور نشان می‌دهد این پهپاد همانطور که تهران می‌گوید، در حریم هوایی ایران هدف قرار گرفته است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم نوشته است که حتی خود دولت آمریکا نیز به ارزیابی پنتاگون از این حادثه اعتماد ندارد و عدم اطمینان به پرواز پهپاد در آسمان بین‌المللی، یکی از دلایل صرف نظر کردن ترامپ از درگیری نظامی با ایران بر سر این حادثه بوده است.

واشنگتن همچنین ایران را به دست داشتن در حمله به چند نفتکش در دریای عمان و بندر «فجیره» امارات متهم کرده است. این در حالی است که برخی از نزدیکترین متحدان آمریکا از جمله ژاپن این ادعا را به چالش کشیده‌اند. دیروز حتی وزیر خارجه امارات اذعان کرد که مدرکی که نشان دهد ایران عامل این حوادث بوده، وجود ندارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها