آیت‌الله «حمدی فقیه»:

شهید صدوقی همه وجودش را صرف ترویج اسلام کرد

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه یزد با اشاره به 9 ویژگی برتر شخصیتی شهید صدوقی گفت: این شهید همه وجودش را صرف ترویج و پیشرفت اسلام کرد. مرحوم آیت‌الله شهید صدوقی را می‌توانیم به عنوان یک الگویِ کامل و یک نمونه‌ی صالح برای فقه سیاسی مثال بزنیم.
کد خبر: ۳۵۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷ - 02July 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، آیت الله «محمد حسین احمدی فقیه» استاد درس خارج فقه حوزه علمیه یزد در خاطرات خود به بیان ویژگی‌های شاخص شهید صدوقی پرداخته است؛ که به مناسبت 11 تیر روز شهادت این شهید محراب آن‌ها را مرور می‌کنیم.

آیت الله «محمد حسین احمدی فقیه» وجود شهید صدوقی را بسیار اثرگذار دانست و اظهار داشت: جاذبه شخصیت آیت الله صدوقی به گونه ای بود که هر کس با ایشان هم سخن می شد شیفته شخصیشان می شد این موضوع فقط شامل حال مسلمانان نبود بلکه مسیحیان، زرتشتی ها و دیگر ادیان هم به ایشان مهر می ورزیدند.

این شاگرد شهید صدوقی بعد دیگر شخصیت شهید محراب را تیزبینی و هوش وی قلمداد کرد و افزود: شهید صدوقی به جهت حافظه کم نظیر بود؛ حافظه ای فوق العاده  قوی  داشت به  گونه ای که بعضی از موضوعات و وقایع را با ریزترین قسمت هایش در حافظه داشتند.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه با اشاره به استاد بودن شهید صدوقی، تاکید کرد: اکثر آقایان تراز اول جمهوری اسلامی ایران از شاگردان این شهید بزرگوار بوده اند؛ نحوه تدریس و بیانش ایشان شاگردانی ممتاز را پرورش داد که موضوع از عهده هر استادی بر نمی آید.

وی ادامه داد: خداوند به آیت الله صدوقی علمی عطا کرده بود که شاگردانش را به گونه ای تربیت می کرد که هم از نظر اسلوب علمی و بیانی به راستی ممتاز بودند.

 این استاد حوزه علمیه شهید صدوقی را مجتهد ممتاز دانست و  بیان کرد:  ایشان در تفسیر قرآن و مباحث فقهی صاحب نظر بود و این موارد را بسیار ظریف بیان می کرد؛ من نیز در یکی از جلسه هایی که ایشان موضوع خمس را بیان می کردند حضور داشتم که ایشان کاملا آماده و با مطالعه مبحث را بیان و نتیجه گیری کردند.

این استاد درس خارج فقه، مدیریت و رهبری عالی را از دیگر وِیژگی های شهید صدوقی بر شمرد و یادآور شد: قبل از انقلاب و بعد از انقلاب خصوصا بعد از تبعید امام خمینی (ره)، محوریت مدیریتیِ انقلاب و روحانیت  با این شهید گرانقدر بود؛ آیت الله شهید  مطهری مکرر نام شهید صدوقی را می بردند و با صراحت می فرمودند اگر مثل آیت الله شهید صدوقی را متعدد داشتیم کار خیلی خوب پیش می رفت.

وی افزود: شهید صدوقی با تیزبینی، تدبیر و شجاعت در هر جای کشور که مشکلی پیش می آمد هم مشاور بود و هم محور کار برای  حل معضل پیش آمده.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه ادامه داد: هفتمین ویژگی آیت الله صدوقی شجاعت ایشان بود؛ شاید بر همین اساس هم بود که در مدیریت بسیار خوب عمل می کردند چرا که شجاعت دلیل اصلی مدیریت درست است.

وی تعبد و تهجد عارفانه را هشتمین خصوصیت چهارمین شهید محراب دانست و گفت: این خیلی مهم است که فردی مریض باشد، به لحاظ اجتماعی فردی بسیار پر کار  باشد، سیاست مدار قوی باشد  اما شب که می شود همه را کنار بگذارد و با تمام خستگی به عبادت، ذکر گفتن و قرآن خواندن، بپردازد.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه افزود: شهید صدوقی هیچ گاه از مسایل اقتصادی گله نمی کرد و همیشه شاکر بود بر همین اساس هم خداوند برایش فراهم می کرد.

وی در پایان اذعان کرد: 9 خصلتی که از آیت الله صدوقی بر شمردم عین واقعیت بود این شهید همه وجودش را صرف ترویج و پیشرفت اسلام کرده بود و همه تلاش خود را می کرد تصور مردم از روحانیت خوب و مناسب باشد؛ مرحوم آیت الله شهید صدوقی را می توانیم به عنوان یک الگویِ کامل و یک نمونه ی صالح برای فقه سیاسی مثال بزنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار