لاریجانی:

حمله به هواپیمای مسافربری ایران تلافی قطع منافع آمریکا بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت یاد شهدای هواپیمای مسافربری ایران گفت: یکی از علل پافشاری آمریکا برای ثبات رژیم شاهنشاهی در کشورمان این بود که از قِبل شاه به منفعت‌های گزافی می‌رسیدند.
کد خبر: ۳۵۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ - 02July 2019

///به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی لاریجانی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۱ تیر) در مراسم گرامی‌داشت شهدای حادثه تروریستی حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران با توجه به خصومت‌های آمریکایی‌ها علیه نظام و انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از اقدامات اصلی دولتمردان آمریکایی در زمان قبل از انقلاب، پافشاری برای ثبات رژیم شاهنشاهی در کشورمان بود؛ چراکه آنها از قِبل شاه به منفعت‌های گزافی می‌رسیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در قبال ایران، مرتکب خطا‌های فاحش و بزرگی شده اند، گفت: یکی از اشتباهات دولتمردان آمریکایی که البته منجر به ناکامی و شکست خودشان شد، تحریک صدام برای راه‌اندازی جنگ علیه ما بود؛ لذا اگر حمایت‌های همه‌جانبه آمریکایی‌ها از صدام نبود، رژیم بعث عراق نه امکانات جنگی و نه جرئت مقابله با جمهوری اسلامی را داشت.

وی با بیان اینکه حرف و عمل ملت ایران مقاومت در برابر دشمنی بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: ما در دوران هشت سال دفاع مقدس، جانانه در برابر بلوک غرب و شرق مقاومت کرده و بیش از ۲۰۰ هزار شهید در این راه تقدیم اسلام کردیم و نگذاشتیم حتی یک وجب از خاک کشورمان به تصرف دشمن درآید.

رئیس قوه مقننه گفت: آمریکایی‌ها از ابتدای ظهور انقلاب اسلامی نتوانستند استقلال ملت و کشور ما را مشاهده کنند و امروز هم اقتدار و جایگاه بالای ما در منطقه را برنمی‌تابند؛ لذا به همین دلیل می‌کوشند تا به طرق مختلف نقش و جایگاه ما در منطقه را کم‌رنگ کنند. نقش ما در منطقه صرفا برای حمایت از مردم مظلوم و بی‌پناه امت اسلامی است.

لاریجانی با اشاره به تلاش غربی‌ها برای ایجاد ائتلاف علیه کشورمان به منظور از بین بردن نقش ما در منطقه گفت: کشور‌های همسایه به هیچ وجه در مسیر تحقق اهداف آمریکا قدم برنداشتند؛ لذا آمریکایی‌ها نتوانستند ائتلاف و اجماعی از کشور‌های همسایه علیه ما تشکیل دهند.

این مقام مسوول با اشاره به عدم آگاهی و شناخت آمریکایی‌ها از منطقه اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ دولتمردان آمریکایی این است که هنوز ملت ایران را نشناخته‌اند و بر این باورند که می‌توانند ملت و کشور ما را تسلیم خواسته‌های خود کنند. در حقیقت اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند با تهدید و تحریم و مانور تجهیزات جنگی‌شان در منطقه می‌توانند در دل ما دلهره ایجاد کنند، باوری مضحک است.

وی با توجه به این نکته که مقاومت ملت ایران سابقه‌ای تاریخی دارد، گفت: ایرانی‌ها در طول تاریخ نشان داده‌اند اراده مستحکم و همبستگی ملی در مقابل بیگانگان دارند و همین همبستگی‌ها و اراده‌های قدرتمند مانع از محقق شدن اهداف بیگانگان در قبال کشورمان شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌هایی که در زمینه هسته‌ای علیه کشورمان اعمال شده است، اظهار داشت: خوب است که رفتار رئیس جمهور آمریکا در یک سال گذشته را آنالیز کنیم؛ چراکه وی مواضع متفاوتی را اتخاذ کرده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ترامپ ابتدا با گستاخی اعلام کرد ملت ایران تروریست هستند، متذکر شد: وی صراحتاً اعلام کرد که سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کند و حتی بیان کرد که پرونده نظامی هم روی میز آنان قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تصور آنان این بود که ملت ایران با وجود این تهدیدات تسلیم می‌شوند و فشار‌ها را تحمل نمی‌کنند و شرایط داخلی کشور را بر هم می‌ریزند که دشمنان به این هدف خود نرسیدند.

لاریجانی با اشاره به تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه کشورمان گفت: دولتمردان این کشور تلاش کردند تا فروش نفت ایران را به صفر برسانند؛ لذا مذاکره با ایران را در گرو منصرف شدنشنان از این تصمیم عنوان کرده و سپس ۱۲ شرط را برای مذاکره مطرح کردند. در حقیقت تعامل و مذاکره ما با چنین کشوری متوهم، کاری اشتباه است.

لاریجانی در تحلیل رفتار‌های آمریکا، گفت: آمریکا تصور می‌کند وقتی که چنین تهدید‌هایی را اعمال می‌کند، ملت ایران تسلیم می‌شود و نمی‌تواند این فشار‌ها را تحمل کند و می‌توانند داخل ایران را برهم بریزند.

وی ادامه داد: آشفتگی مختصری هم در سال ۹۶ به وجود آمد که برای آن‌ها خیلی گرانبها بود و فکر کردند می‌توانند شرایط ایران را به‌هم بریزند، اما موفق نشدند.

رئیس مجلس ادامه داد: تصورشان این بود که این کار به نتیجه می‌رسد، اما به نتیجه نرسید و تمام افراد صاحب نظر در ایران که گاه نظرات متفاوت دارند به این نتیجه رسیدند که آمریکا یک کشور ستمگر است که با ایران دشمنی دارد و این نتیجه‌گیری مبنای وفاق جریانات سیاسی مختلف شد.

لاریجانی ادامه داد: این جریانات سیاسی امروز از امنیت ملی و منافع ملی صیانت می‌کند و بر صیانت از امنیت ملی و منافع ملی پافشاری می‌کند.

وی تاکید کرد: ترامپ باید بفهمد زمانی که با سخن زور با یک ملت متمدن سخن می‌گوید آن‌ها با یکدیگر همبسته‌تر می‌شوند و اگر این یک کلام را بفهمند بسیاری از مشکلات آنان حل می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر آمریکا امروز در مسئله هسته‌ای رفتار پریشانی از خود نشان می‌دهد به خاطر عدم درک ملت ایران و موقعیت منطقه است. تجربه‌ای که ایرانی‌ها از گذشته دارند به آن‌ها کمک می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که ملت ایران ۲۸ مرداد را فراموش کرده‌اند، اما اینگونه نیست، خاطرنشان کرد: ۲۸ مرداد یک دولت ملی به وسیله یک مشت آدم عربده کش ساقط شد و ایران را برای بیش از ۲۰ سال گرفتار کردند. مردم ایران فراموش نکردند، مردم ایران فراموش نکردند که شما متحد صدام بودید و او را تحریک کردید.

وی تاکید کرد: ملت ایران فراموش نکردند که شما از ابتدای انقلاب تحریم‌هایی را علیه ایران انجام دادید. ملت ایران فراموش نمی‌کنند شما در کوران پیشرفت‌های ایران ماجرا‌هایی را خلق کردید.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه زمانی که البرادعی به ایران آمد و ماجرا‌هایی را منافقین در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران خلق کردند، ماجرای موشک‌های هسته‌ای اسرائیل نیز منتشر شد، گفت: اما آمریکا مسئله ایران را بزرگ‌نمایی کرد و بر موشک‌های هسته‌ای اسرائیل سرپوش نهاد و عملیات روانی علیه ایران در صحنه بین‌المللی ایجاد کرد که تا امروز ادامه دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران اعلام کرده است که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، تاکید کرد: رهبر انقلاب به عنوان مرجع تقلید، سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است البته بعید می‌دانم که آن‌ها بفهمند.

وی اظهار داشت: تأسف می‌خورم که اخیراً آقای ترامپ رهبری را تحریم کردند، تحریم بکنید! ایشان چه چیزی دارد که شما تحریمش کنید. رهبری ایران مرجع تقلید است. میلیون‌ها نفر مقلد دارد. شما با این کارتان نفرت در دلت ملت ایران می‌کارید.

رئیس مجلس ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را با ۸۰ میلیون جمعیت و متخصصان خُبره و دارای زمینه توسعه و پرش را ببیند.

لاریجانی آمریکا را کشوری مسئله ساز در صحنه بین المللی خواند و گفت: راه حل مقابله با این کشور ایستادگی و حفظ همبستگی و استقلال است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم، افزود: البته دوران سختی را می‌گذرانیم، اما نتیجه آن فعال شدن ظرفیت‌های کشور است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه از تحولات در وزارت راه خوشحال شدم، افزود: «هما» دوران سختی را گذرانده است به خاطر مسئله اصل ۴۴ مشکلاتی ایجاد شد، باید به این مؤسسه معتبر رسیدگی کرد.

لاریجانی گفت: امروز به من گفتند در زمینه مسائل استخدامی مهندسین پرواز مشکلاتی وجود دارد، می‌توانید پیشنهادات خود را ارائه دهید تا در شورای هماهنگی سران قوا مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار