دومین جلسه مشترک هماهنگی اروندرود در تهران برگزار شد

دومین جلسه مشترک هماهنگی اروندرود با حضور هیات‎های ایران و عراق در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ - 02July 2019

دومین جلسه مشترک هماهنگی اروندرود در تهران برگزار شدبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‎پرس، در چارچوب تفاهم سران ایران و عراق، دومین اجلاس هیأت مشترک هماهنگی اروندرود با حضور هیأت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به ریاست «عباس باقرپور» مدیرکل حقوقی بین‎المللی وزارت امور خارجه کشورمان و مشاور وزیر خارجه عراق امروز در تهران برگزار شد.

در این نشست که نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف ذیربط دو کشور حضور داشتند، چارچوب کلی مربوط به مقدمات لایروبی و پاکسازی اروندرود مورد مذاکره و تبادل نظر طرفین قرار گرفت و مقرر شد ایده های مشترک عملیاتی با هدف تفاهم و اجرای آنها به مقامات عالیه دو کشور ارائه شود.

پیش از آن نیز کارگروه فنی موقت لایروبی تشکیل جلسه داده بود که طی آن، کارشناسان فنی ایران و عراق در خصوص جدول زمانبندی عملیات اجرایی مربوط به پاکسازی اروندرود مذاکره کرده بودند.

در چارچوب تفاهمات سران و مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در رابطه با حل و فصل مسائل مربوط به رودخانه اروندرود بر اساس عهدنامه مرزی و حسن همجواری ایران و عراق ۱۹۷۵ و پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی آن و همچنین در اجرای بیانیه مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ بغداد که در جریان سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق نهایی شد و همچنین پیرو مذاکرات وزرای خارجه دو کشور، نشست مشترک هماهنگی هیأت‌های ایران و عراق متشکل از نمایندگان نهادها و دستگاه‌های ذیربط ۲۹ اردیبهشت سال جاری در بندر خرمشهر تشکیل و برگزار شد.

سرپرستی هیأت کشورمان در این نشست مشترک را «عباس باقرپور» مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه و سرپرستی هیأت عراقی را مشاور عالی وزیر امور خارجه این کشور برعهده داشت.

بر اساس توافق حاصله در این نشست، مقرر شد یک کارگروه موقت فنی با هدف فراهم کردن مقدمات لایروبی مشترک اروندرود تشکیل شود. این کارگروه با برگزاری جلسات مستمر و هر دو هفته یک بار، بررسی های فنی در خصوص لایروبی اروند را انجام و پیشنهادهای خود را به اجلاس مشترک هماهنگی ارائه خواهد داد. همچنین طرفین توافق کردند اولین جلسه این کارگروه فنی ۱۹ خرداد سال جاری در بغداد برگزار شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار