عامری:

سردشت و حلبچه مصادیق جنایات آمریکا علیه بشریت/ حقوق بشر از حرف تا عمل فاصله فراوان دارد

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در جنگ تحمیلی با اتفاقاتی که در شهرستان سردشت و حلبچه رقم زدند، جنایت بزرگی علیه بشریت انجام دادند و ناقض حقوق بشر شدند.
کد خبر: ۳۵۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ - 03July 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «داود عامری» دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی و رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در نشست تخصصی «سالروز افشای حقوق بشر آمریکایی، تروریسم و تحریم» که صبح امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، «سلام» را از موضوعات مشترک فرهنگ بشری دانست و اظهار داشت: آیین و فرهنگ سلام در بین ما مسلمانان و خصوصاً ایرانیان نشان از بشردوستی و صلح‌خواهی ما در جهان است. اصل اخوت و برادری مسلمانان یک اصل جهانی است و تنها معرفی این فرهنگ کافی است تا دروغ دشمنان علیه ما را نقش بر آب کند.

وی به چرایی اهمیت پرداختن به حقوق بشر پرداخت و گفت: حقوق بشر یا بیانیه حقوق بشر موضوعی است که سال‌هاست مورد دغدغه و توجه انسان‌هاست. همواره مطرح بوده که آیا ما ایرانیان این بیانیه را قبول داریم یا نه. جامعه ایرانی همواره این بیانیه را قبول داشته درحالی که این بیانیه کامل نیست؛ چراکه تنوع فرهنگی جوامع مختلف باید همواره در آن لحاظ شود.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: اسلام سطحی بالاتر از بیانیه حقوق بشر را برای انسان‌ها خواسته است. این دروغ که ما مسلمانان مخالف حقوق انسان‌ها هستیم، باید از بین برود؛ چراکه ما معتقد به داشتن کرامت برای انسان‌ها هستیم درحالی که حقوق بشر از حرف تا عمل فاصله فراوان دارد؛ لذا حقوق بشر را می‌توان مورد واکاوی قرار داد.

عامری تصریح کرد: یکی از گونه‌شناسی‌های حقوق بشر، «حقوق بشر آمریکایی» است که مقام معظم رهبری با تاکید بر نام‌گذاری این هفته به عنوان حقوق بشر آمریکایی بر افشاگری جنایات آمریکایی‌ها تاکید کردند تا این گونه‌شناسی حقوق‌بشرشناسی مورد توجه جهان قرار گیرد. این گونه‌شناسی حقوق بشر دارای جنبه بیرونی و درونی است. در بحث حقوق بشر، آمریکا یک ظاهر زیبا، اما باطنی زشت دارد. ویژگی‌های این حقوق بشر نمادین باید امروز مورد توجه قرار گیرد. از اندیشمندان خواهش می‌کنیم این گونه حقوق بشر را بشناسند و آن را به جامعه بشری بشناسانند؛ چراکه از موضوعات مهم جهان است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همواره به عنوان مدعی حقوق بشر در دنیا عمل می‌کنند. استثنا بودن آمریکایی‌ها نسبت به حقوق بشر از جمله ویژگی‌های آن‌هاست که ظاهری زیبا و باطنی زشت دارند. اتهام‌زنی به شرق از ویژگی دیگر این گونه حقوق بشر است تا آن‌ها را از مواضع‌شان عقب بزنند و در این زمینه برخی از کشور‌های اسلامی مورد اتهام برای نقض حقوق بشر قرار گرفته‌اند درحالی که آمریکایی‌ها به لحاظ داخلی خودشان بیشترین نقض حقوق بشر را دارند. ژست‌های رئیس جمهور کنونی آمریکا اکثراً نژادپرستانه و ضد حقوق بشر است درحالی که آن‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستند. توجه به حوزه مبارزه با تروریسم برای برهم زدن نظم بین‌المللی از دیگر کار‌های آن‌هاست که در عراق، افغانستان و یمن انجام داده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی عنوان کرد: خریدن ویژگی‌ها و شاخص‌های حقوق بشر از دیگر ویژگی‌های حقوق بشر آمریکاست که بار‌ها توسط رژیم آل سعود رخ داده است. امروز بزرگ‌ترین فجایع انسانی در یمن رخ داده، اما آل سعود به دلیل پرداختن هزینه‌های شاخصه‌های حقوق بشر آمریکایی، از دایره تروریسم استثنا شده است.

 عامری خاطرنشان کرد: ما نیازمند جلساتی برای شناخت این گونه از حقوق بشر هستیم؛ چراکه حقوق بشر تعریف مشخصی در مجامع مختلف ندارد. اگر بخواهیم به نمونه‌های این نوع حقوق بشر اشاره کنیم، می‌توان به مصدایق فراوانی اشاره کرد که آمریکایی‌ها از روز اول بر روی جنازه‌های مردم بومی آمریکا پا گذاشتند.

وی گفت: آمریکایی‌ها در جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران که با اتفاقاتی در شهرستان سردشت همراه بود که جنایت بزرگی علیه بشریت بود، ناقض حقوق بشر شدند. آن‌ها در اتفاقی که در حلبچه رخ داد، نیز سکوت کردند در حالی که حمله شیمیایی رژیم بعثی با حمایت آمریکا رخ داده است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ما در خلیج فارس که ۱۲ تیر ۱۳۶۷ توسط آمریکایی‌ها رخ داد، یکی از بزرگ‌ترین فجایع بین‌المللی است که به خاطر کم‌کاری ما امروز در نشانه گاه بین‌الملل وجود ندارد.

در پایان این مراسم کتاب «ترور در آسمان» تاریخ هواپیما ربایی در ایران به کوشش رضا جهانفر رونمایی شد و دکتر عامری در توضیحاتی گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که سال‌ها مورد هجوم بوده‌ام، خطوط هوایی ناامنی و اعمال تروریستی در آسمان را شاهد بودیم که در این کتاب مؤلف زحمت کشیدند و به جهت عملیاتی و حقوقی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و کتابی را آماده کردند که در آینده نزدیک توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی خاطرنشان کرد: فشارهای آمریکا برای محدود کردن جمهوری اسلامی ایران موجب شده تا نهضتی در همه عالم به خصوص در کشورهای مستقل پدید آید تا امروز شاهد جنبش‌های مختلفی در حوزه ملل‌ها و دولت‌ها علیه یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در دنیا باشیم که فصل جدیدی را در روابط بین‌الملل باز کرده است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار