فواد ایزدی:

دغدغه ما در مذاکرات برداشتن تحریم‌ها است

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: تحریم های اعمال شده برضد ایران در سه حوزه تروریسم، حقوق بشر و برنامه هسته ای صورت پذیرفته که در صورت حصول توافق نهایی، تنها تحریم های هسته ای لغو خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳ - 02December 2014

دغدغه ما در مذاکرات برداشتن تحریم‌ها است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان، در نشست دیپلماسی هستهای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه در حال برگزاریست، در پاسخ به این سوال که مهمترین مساله مذاکرات هستهای این است که ایا رئیس جمهوری آمریکا امکان لغو تحریمهای نفتی و بانکی را در توافق اصلی دارد، اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا امکان لغو تحریمهای نفتی و بانکی را ندارد چرا که این تحریم ها از سوی کنگره آمریکا وضع شده است.

وی افزود: ما چهار مورد تحریم داریم که برخی از آن ها از سوی کنگره آمریکا، تعدادی به دستور رئیس جمهور امریکا، از سوی سازمان ملل و برخی اتحادیه اروپا وضع شده است، انچه مسلم است این است که باید بدانیم مباحث هستهای باید به صورت داد و ستد باشد و این معامله اگر از سوی هر دو طرف انجام شود، درست و منطقی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان با بیان این که دغدغه ما در مذاکرات، برداشتن تحریمهاست، تصریح کرد: دغدغه ما در مذاکرات با توجه به منافع جمهوری اسلامی برداشتن تحریمها بود، لازم به ذکر است که با بررسی تحریم وضع شده علیه ایران، مشکل سازترین تحریم موجود، تحریمهای اعمال شده از سوی کنگره امریکا در خصوص منابع نفتی و بانکی است.

وی اضافه کرد: هدف از اعمال تحریمها به گفته طرف مقابل، بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات و اعمال محدودیت در برنامه هستهای تهران بوده است، در توافق ژنو، هر کجا کلمه تحریم امده است، منظور تحریم هستهای است. اگر توافق جامع اتفاق بیفتند بر اساس توافق نامه ژنو، دستاورد آن قطعا برداشتن تحریمهای هسته ای خواهد بود و سایر تحریم ها مانند تحریمهای نفتی و بانکی تاثیری نخواهد داشت.

ایزدی با بیان این که در تحریمهای وضع شده از سوی کنگره آمریکا چیزی به عنوان تحریم هستهای وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در میان گفته های طرف مقابل شاهد بودیم وندی شرمن معتقد است تحریمهای کنکونی ایران، برای مباحث حقوق بشر و مسائل تروریست است و این تحریمها به گفته آن ها ارتباطی به مباحث هسته ای ندارد.

وی افزود: در توافق ژنو به ایران وعده داده شد، تا در صورتی که توافق نهایی، در خصوص برنامه هسته ای صورت گیرد، تحریم های هسته ای علیه ایران لغو خواهد شد با این حال لغو تحریمها از سوی آمریکا، عاملی مهم در کاهش فشارهای اقتصادی بر ایران محسوب می شود اما در ترجمه متن توافق ژنو که از سوی وزارت خارجه ارائه شد، واژه هستهای در پسوند کلمه تحریمها از قلم افتاده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر این که لغو و پایان تحریم ها از سوی آمریکا کار چندان ساده ای نیست  خاطر نشان کرد: زیرا اگر چه رئیس جمهور آمریکا می تواند برای مدت کوتاهی بیشتر تحریم ها را به صورت موقت لغو کند، اما در بسیاری از موارد پایان تحریم ها مستلزم تایید کنگره است و از سوی دیگر تحریم های اعمال شده برضد ایران در سه حوزه تروریسم، حقوق بشر و برنامه هسته ای صورت پذیرفته که در صورت حصول توافق نهایی، تنها تحریم های هسته ای لغو خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار