معاون علمی دانشنامه دفاع مقدس کشور:

دانشنامه‎های دفاع مقدس کشور بودجه کافی ندارند

علی میرهاشمی گفت: اختصاص بودجه کم باعث کندی در نتیجه‎بخشی دانشنامه‎های دفاع مقدس در حوزه دفاع مقدس شده که حمایت همه جانبه مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی را می‌طلبد.
کد خبر: ۳۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵ - 03July 2019

دانشنامه های دفاع مقدس کشور باعدم بودجه روبرو هستندبه گزارش خبرنگار دفاع‎پرس از رشت، «علی میرهاشمی» معاون علمی دانشنامه دفاع مقدس کشور امروز در کارگاه مقاله‌نویسی دانشنامه دفاع مقدس استان گیلان در رشت با اشاره به لزوم اجرای دستورات مقام معظم رهبری در خصوص دانشنامه دفاع مقدس اظهار داشت: مقام معظم رهبری از سال ۷۸ به ستاد کل نیرو‌های مسلح دستور داده بودند که این سند بالادستی را ارائه کنند و فرمودند: یک دایره‌المعارف تهیه کنید که یک چیز محکم، قوی، مستند و بی تعارف باشد مهم آن است که یک مرجع می‌شود.

معاون علمی دانشنامه دفاع مقدس کشور با اشاره به اولین جلد دایره المعارف انتشار یافته در این حوزه بیان کرد: ۲۰ سال از دستور ابلاغی مقام معظم رهبری گذشته که  در سال ۹۲ مرکزی در تهران تحت عنوان دایره المعارف دفاع مقدس تأسیس شد و اولین جلد آن را منتشر کرد  که با انتقاداتی همراه شد که در دانشگاه دفاع ملی در حال اصلاح است.

وی با بیان اینکه دانشنامه به نوعی منبع مرجع محسوب می‌شود گفت: دانشنامه منبع مرجعی است که در قالب مجموعه مقالات به قصد پاسخگویی سریع، دقیق، قابل اعتماد  و فارغ از دیدگاه‌ها و تفسیر‌های شخصی نخستین گام را در پژوهش ایجاد می‌کند که بسیار مختصر به مدخل پرداخته و پژوهشگران را با کلیات موضوع آشنا می‌کند.

میرهاشمی با اشاره به دانشنامه‌های استانی اظهار داشت: دانشنامه استانی مجموعه مقالات مستند شامل دانسته‌ها و یافته‌هایی است که نقش و عملکرد هر استان از آغاز جنگ تحمیلی عراق تا زمان حاضر را بررسی می‌کند که این اقدام به مدت سه سال در استان‎های سراسر کشور شکل گرفته که همه استان‌ها در حال پیگیری و در ابتدای راه هستند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار نفر در سراسر کشور در حوزه دانشنامه‌نویسی دفاع مقدس فعالیت می‌کنند بیان کرد: با این حجم بالای کار می‎بینیم که چه نسبت کوچکی برای این امر مهم در نظر گرفته شده که این امر مظلومیت دفاع مقدس را می‌رساند و در دنیا شاهد آن هستیم که وقتی پژوهشگری در حوزه دانشنامه کار می‌کند از چه مقام بالای علمی و پژوهشی برخوردار است.

معاونت علمی دانشنامه دفاع مقدس کشور اعلام کرد: در حال حاضر در  مرکز دایره المعارف اسلامی ۱۶۰ عضو هیئت علمی با هزار و ۳۰۰ همکار علمی و بودجه ۸ میلیارد تومانی از مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد‌ها و ارگان‌ها در حال فعالیت هستند که این امر در حوزه دفاع مقدس مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۲۵ مدخل برای دفاع مقدس گیلان شناسایی شده است بیان کرد: در دانشنامه نویسی می‌بایست با انتخاب بهترین و مناسب‌ترین منابع از مشورت اساتید برجسته و صاحب‌نظر، بهره‌گیری از کتاب‌ها و مقالات مرتبط با حوزه تاریخ و نشریات علمی، پژوهشی، دانشنامه‌های عمومی و تخصصی دیگر نیز استفاده شود.

عباس بایرامی مدیرکل حفظ آثار گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت حوزه دفاع مقدس گفت: اهمیت این حوزه در کارهایی، چون دانشنامه‌نویسی خود را نشان می‌دهد که در آینده مرجع خوبی خواهد بود و همچنین بحث علمی و محتوای آن بسیار با ارزش و مهم است.

وی به عدم بودجه کافی در این حوزه اشاره کرد و افزود: متاسفانه اختصاص بودجه کم نیز باعث کندی این کار مهم در حوزه دفاع مقدس گیلان شده است که حمایت همه جانبه مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی را می‌طلبد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه گیلان، استان قهرمان پرور است اظهار کرد: گیلان با وجود وسعت جغرافیایی کم در هشت سال دفاع مقدس ۹۷ هزار رزمنده، ۲۱ هزار و ۶۰۰ جانباز، ۸ هزار شهید و ۲۶۰۰ آزاده تقدیم ارزش‌های دفاع مقدس کرده و می‌توانیم برای الگوسازی نسل آینده موثر باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار