مجتهدزاده:

هجمه های دشمن را با زنده نگهداشتن یاد شهدا باطل کنیم

نشست کانون پیام آوران عاشورا، خواهران شهدا با حضور مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‎های مشارکت زنان در دفاع مقدس و جمعی از خواهران شهدا در امام زاده صالح در پنجشنبه 13 تیر 1398 برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ - 04July 2019

هجمه های دشمن را با زنده نگهداشتن یاد شهدا باطل کنیمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مجتهدزاده در نشست کانون پیام آوران عاشورا ضمن اشاره به نقش اثر گذار خواهران شهدا خاطر نشان کرد: خواهران شهدا ادامه دهنده و اشاعه دهنده راه شهدا و پیام رسان آنان در جامعه هستند.

وی اظهار داشت: زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی، عقیله بودن و روشنگری ویژگی‌هایی هستند که حضرت زینب (س) را متمایز کرده‌ است. از این روز خواهران شهدا نیز به این واسطه می‌توانند همچون حضرت زینب (س) در جامعه حضور داشته باشند و در این مقطع حساس کنونی که دشمنان ما ستیزه‌گرانه و بی‌رحمانه به جامعه زنان می‌تازند و تهاجم فرهنگی را ایجاد کرده‌اند، راهگشا باشند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه سرآغاز هر نهضت و حرکتی پیام رسانی حضرت زینب (س) می باشد، اظهار داشت: اگر ایشان پیام عاشورایی نهضت اباعبدالله الحسین را انعکاس نمی دادند، کربلا در کربلا می ماند.

مجتهدزاده رسالت خواهران شهدا به تاسی از حضرت زینب (س) را حائز اهمیت خواند و ادامه داد: باطل السحر هجمه های دشمن در جامعه زنده نگه داشتن یاد شهدا و ایجاد وحدت و ترویج مولفه های ایثار، از وظایف خطیر خواهران شهدا است.

وی ضمن اشاره به تفاوت جنگ سخت و نرم اظهار داشت: دشمن در جنگ سخت دیده می شود و این حضور دشمن باعث می شود فضای گفتمانی جامعه، فضای ایثار و وحدت باشد و زمینه پیروزی در این جنگ مهیا می شود، ولی در جنگ نرم، دشمن مانند موریانه با نفوذ در دل خانواده ها زمینه کم رنگ شدن اعتقادات و ارزش ها را در جامعه فراهم می کند و به مرور به ضد ارزش تبدیل می کند. ما برای آنکه بتوانیم در این عرصه نیز پیروز باشیم و بر مبنای توصیه مقام معظم رهبری باید یاد و خاطره شهدا را در جامعه گرامی بداریم. این گرامی داشتن مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

مجتهدزاده گفت: ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرتها مرهون وجود خانواده معزز شهدا به عنوان سرمایه های اجتماعی می باشد.
وی یادآور شد: اگر بتوانیم هویت اجتماعی که فرد نسبت به آیین و آرمان هایش دارد در جوانان زنده کنیم بهترین وظیفه را انجام داده ایم، زیرا یکی از لوازم اصلی قدم نهادن در مسیر تمدن نوین اسلامی تبیین و صیقل دادن اهداف و آرمان ها و تبدیل آن به فهم عمومی، ایجاد امید در جامعه و تقویت همبستگی اجتماعی در جامعه است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس در پایان با اشاره به آسیب های فضای مجازی بر لزوم آشنایی بیشتر با فضای رسانه و افزایش سواد نسبت به این حوزه تاکید کرد.
در پایان این نشست کارگاه سوادرسانه ای " طرح اکسیر" با علیرضا آل داوود استاد دانشگاه، به سخنرانی پرداخت.

آل داوود اظهار داشت: اینترنتی که ما استفاده میکنیم اینترنت امریکایی است، یکی از راه کارها برای رهایی از برنامه ریزی های دشمن در این حوزه ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن از جمله مهم ترین مواردی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تاکید داشتند.

وی با اشاره به این که فضای مجازی زیست بوم جدید انسان ها است، عنوان کرد: بر اساس سطوح سه گانه فضای مجازی در کشور متوجه می شویم که شبکه ملی اطلاعات را حاکمیت باید راه اندازی کند، اما پیام رسان ها و مباحث خدماتی به سطح مدیریتی مربوط می شود، با توجه به این که لایه کاربر باید بهره برداری فرصت محور از فضای مجازی داشته باشد.

علیرضا آل داوود افزود: اهداف مختلف در سطوح سه گانه فضای مجازی محقق نمی شوند، مگر این که ما مهارت رسانه و استفاده از فضای مجازی را در کشور ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اهمیت رواج سواد رسانه ای در کشور، اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر نمره مردم ایران در حوزه فضای مجازی 12 از صد است.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به این که نمره پاین سواد رسانه ای در ایران یک زنگ خطر جدی است، تصریح کرد: مهارت های سواد رسانه ای امروزه از مقطع دهم مدارس به دانش آموزان آموزش داده می شود، در حالی که فراگیری مهارت رسانه باید از سطوح مهد کودک شروع شود.

آل داوود در این گارگاه با طرح سوال چطور از رسانه در دنیای رسانه ای شده استفاده کنیم؟ در خصوص حکمرانی فضای مجازی دشمن مطالبی را عنوان کرد و ادامه داد: تغییر سبک زندگی و هویت اسلامی-ایرانی از آسیب های نداشتن سواد رسانه ای است و یکی از راهکارهای دشمن برای نفوذ در جامعه ایجاد خلل در سبک زندگی و تغییر هویت اسلامی انقلابی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

آل داوود در این گارگاه با طرح سوال چطور از رسانه در دنیای رسانه ای شده استفاده کنیم؟ در خصوص حکمرانی فضای مجازی دشمن مطالبی را عنوان کرد و ادامه داد: تغییر سبک زندگی و هویت اسلامی-ایرانی از آسیب های نداشتن سواد رسانه ای است و یکی از راهکارهای دشمن برای نفوذ در جامعه ایجاد خلل در سبک زندگی و تغییر هویت اسلامی انقلابی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

آل داوود آسیب های فضای مجازی و استفاده ناصحیح از اینترنت را برشمرد و خاطرنشان کرد: اینترنت می تواند بر روی افکار و عواطف تاثیر بگذارد لذا ضروری است که نسل نوجوان و جوان ما نسبت به دنیای مجازی به بلوغ فکری برسند و با آموزش های مناسب ضمن مصونیت از آسیب های آن سواد خود را نسبت به رسانه افزایش دهند.
این پژوهشگر فضای مجازی گفت: اولین قدم امریکا با توجه به تمام تحریم ها سرقت اطلاعات کشورهاست.

آل داوود با اشاره به آمارهای نگران‌کننده‌ پژوهشگران گفت: پژوهشگران فضای مجازی می‌گویند ایرانیان 4 برابر بیشتر از حد متوسط جهانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

وی گفت: رسانه ابزار ارتباط است و تعریف ساده آن وسیله ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود را به گیرنده منتقل می کند به عبارت دیگر رسانه وسیله حامل پیام از فرستنده است.

آل داوود با بیان اینکه رسانه از زبان اقناع استفاده میکند و روی قلب و مغز مخاطب کار می کنند، اظهار داشت: بخش های خبری و بنگاه های رسانه سعی می کند تا ما رویدادهایی که آنها گزارش میکنند را بپذیریم. پیامهای تبلیغاتی در تلاش هستند ما را متقاعد کنند که از محصول آنها استفاده کنیم، کتابها فیلم ها و سریالهای تلویزیونی همه مدعی بیان صداقت و درستی هستند و سعی دارند تا ما را به پیگیری خود ترغیب کنند. لذا با علم به این موضوع میتوان سره را از ناسره تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. مهارتهای سواد رسانه ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک میکنند تا بتوانند یک مخاطب فعال، خلاق، گزینشگر و هوشمند باشند نه صرفا یک مصرف کننده ساده خام برای پیامهای رسانه ای.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها