حسن عباسی:

اشراف کافی به بیانات رهبر انقلاب لازمه ساختن تمدن اسلامی است

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه برای ساختن تمدن اسلامی باید سه حرکت اصلی صورت بگیرد، گفت: یکی از الزامات گام دوم این است که به بیانات 30 سال اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی اشراف کافی داشته باشیم.
کد خبر: ۳۵۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ - 05July 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در نشست « تبیین بیانیه گام دوم در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی» که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد با اشاره به نوع طرح ریزی استراتژیک در بین قدرتهای جهان گفت: در گذشته طرح ریزی مسائل استراتژیک بر پایه اصولی صورت می گرفت ولی اکنون آنچه در دنیا اصالت پیدا کرده ترند‌گذاری یا به تعبیر دیگری آینده نگاری است.

وی ادامه داد: ترندگذاری بدین معنا است که مثلا در بحث جمعیت یک کشور، با توجه به شرایط و تعداد کنونی و میزان رشد و جوان بودن جمعیت و ... میزان جمعیت آن کشور را در چد سال آینده پیش بینی می‌کنند.

عباسی در ادامه با بیان جایگاه تعمق علمی در گام دوم تصریح کرد: چهار مرجع اصلی با عنوان موسسه DCDC، موسسه ترودوک، موسسه ترندبان و اندیشکده یقین در دنیا وجود دارند که در حیطه ترندگذاری فعالیت می‌کنند.

رئیس اندیشکده یقین گفت: موسسه DCDC در انگلستان مستقر است و طرح های آن در انگلستان، اتحادیه اروپا وسازمان ملل مورد استفاده قرار می گیرد. موسسه ترودوک هم در آمریکا مستقر است و به مثابه حوزه علمیه بوده که خروجی های آن در قالب رساله با موضوعات سیاسی، فرهنگی و مخصوصا نظامی که مورد استفاده کلیه ارتشهای جهان قرار می گیرد. این موسسه مستشاری تا کنون 4300 رساله اراده داده که آیین نامه‌های سازمان ملل نیز بر اساس رساله های این موسسه تنطیم می شود.

وی یادآور شد: موسسه ترندبان هم در آلمان مستقر است و مبنای طرح ریزی خود را فضای سایبر قرار داده و مبتنی بر آن فضا یک نظام حاکمی را تعریف می کند همه طرح های استراتژیکی که از موسسات فوق صادر می‌شود بوسیله آقای ریچارد داستون در همدیگر ادغام می‌شود و به تعبیری یک پارچه‌سازی صورت می‌گیرد که غالبا سازمان ملل متحد این طرح‌ها را مبنای خود قرار می‌دهد.

عباسی با بیان اینکه برای ساختن تمدن اسلامی که هدف نهایی بیانیه گام دوم است باید سه حرکت اصلی صورت بگیرد، اظهار داشت: شناختن آینده نگاری که در کشورهای غربی به خصوص انگلستان و آمریکا طرح ریزی می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که چشم‌انداز 20 ساله کشور به دلیل مورد توجه قرار ندادن آینده پژوهی نتوانست برنامه عملیاتی‌ای را طراحی کند و تاکنون نیز به هدف مورد نظر خود نرسیده است. بنابراین یکی از الزامات گام دوم این است که بدانند کشورهای دیگر در بحث آینده شناسی چه نظری دارند و گام دوم آنها چیست.

رئیس اندیشکده یقین اضافه کرد: اشراف کافی به بیانات 30 سال اخیر رهبر هم حرکت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر انقلاب در این مدت 360 ترند را معیین کرده‌اند. فرق نگاه رهبری در ترندگذاری با غربی‌ها در این است که آن‌ها فقط ترندگذاری می کنند اما رهبر انقلاب علاوه بر ترند‌گذاری، تراز گذاری نیز می‌کنند.

عباسی گفت: نشناختن این ترازهایی که رهبر انقلاب مشخص کرده‌اند یکی از خلأها برای اجرایی کردن گام دوم است. لذا برای اجرایی کردن گام دوم نیازمند مطالعات ترکیبی هستیم که عبارت‌اند از این‌که اولا غربی‌ها چه کردند و دوما این‌که رهبر انقلاب چه می‌خواهد.

وی ادامه داد: توجه به این نکته مهم است که اشراف به بیانات رهبر انقلاب و اشراف به نظریات غربی‌ها در طرح‌ریزی استراتژی موجب جامع‌نگری و کلان‌نگری می‌شود.

رئیس اندیشکده یقین تاکید کرد: گام دوم یک امر تخصصی است و علاوه بر شناخت آینده نگری نیازمند زمان بوده که در این باره برای تحقق بخشیدن به ترندگذاری رهبر انقلاب کمترین زمان لازم 16 سال است.

عباسی اصلاح سنجه‌ها را راه نهایی تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: تمدن سازی از اصلاح سنجه‌ها صورت می گیرد. سنجش یعنی اینکه برای اموری مانند رتبه بندی مدارس و یا درجات نظامی و ... باید شاخص معیار خاص خود را داشته باشد و به تعبیری ملاک و معیار خاص خودش را برای یک شغلی مانند معلم بودن و یا قاضی و... باشد.

وی گفت: این موضوع بدین معناست که یک شخص از جامعه برای این‌که بتواند معلم باشد باید چه معیارهایی را داشته و یا کسب نماید. برای یک تمدن 1000 تعریف شده است که برای ایجاد تمدن نوین اسلامی باید در این 1000 مورد معیار خود را ارائه بدهیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها