آلمان با سرعت برای عملیاتی شدن اینستکس تلاش می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه مدعی شده دولت این کشور با سرعت برای عملیاتی شدن ساز و کار موسوم به اینستکس جهت تسهیل تجارت با ایران تلاش می‌کند.
کد خبر: ۳۵۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰ - 05July 2019

آلمان با سرعت برای عملیاتی شدن اینستکس تلاش می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه مدعی شد این کشور به سختی و با سرعت هر چه تمام‌تر برای انجام شدن اولین تراکنش‌های مالی در چارچوب ساز و کار موسوم به «اینستکس» تلاش می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «رینر بروئل»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری مدعی شد که صنایع اروپایی منفعت زیادی در عملیاتی شدن این ساز و کار که قرار است تجارت با ایران را تسهیل کند، خواهند داشت.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آلمان در حالی مطرح‌شده که دیپلمات‌های اروپایی در جدیدترین موضع‌گیری‌های خود در خصوص ساز و کار موسوم به «اینستکس»، تشویق به عملیاتی کردن آن از یک سو و تهدید ایران از سوی دیگر را در دستور کار قرار داده‌اند.

«برونو لومر»، وزیر دارایی فرانسه پنجشنبه ابراز امیدوای کرد اولین معامله «محدود» در چارچوب اینستکس در روزهای آینده انجام شود. او گفت: «ما می‌خواهیم اینستکس ظرف چند روز اجرایی شود و امیدوارم بتوانیم در چند روز آینده آن را عملیاتی کنیم. امیدوارم اولین مبادله [در چارچوب این ساز و کار] در چند روز آینده تکمیل شود. اولین مبادله، مبادله‌ای محدود خواهد بود، ولی این یک نقطه شروع است و ما انتظار داریم که اینستکس ابزاری موثر باشد.» 

در همان روز مقام یک کشور اروپایی که اشاره‌ای به نامش نشده بود در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ایران را به کلید زدن «مکانیسم ماشه» و احیای تحریم‌ها علیه ایران تهدید کرد.

این مقام اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرد گفت‌وگوهایی در تمامی سطوح با ایران در جریان است. او گفت «در صورتی که هیچ چیز تغییر نکند»، کشورهای اروپایی ممکن است به مکانیسم تعبیه‌شده در برجام برای حل و فصل اختلافات متوسل شوند که این اقدام در نهایت می‌تواند به بازاعمال تحریم‌ها علیه تهران منجر می‌شود.

انگلیس، آلمان و فرانسه، به عنوان سه کشور اروپاییِ طرفِ توافق هسته‌ای با ایران، از ۱۱ بهمن‌ سال گذشته ساز و کار موسوم به «اینستکس» برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران را راه‌اندازی کردند.

اینستکس از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» در زبان انگلیسی به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.

این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت دارد. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی را «پر فیشر»، مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بر عهده دارد.

اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کرده و از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد که تحریم نیستند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها