رحمان‌دوست در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

موفقیت در ترویج فرهنگ دفاع مقدس نیازمند برنامه کلان ملی است

یک نویسنده مطرح کودک و نوجوان لازمه موفقیت در عرصه ترویج فرهنگ دفاع مقدس را داشتن برنامه کلان ملی دانست و گفت: فرهنگ در اولویت مسئولان ما نیست؛ این موضوع در بین مسئولان ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.
کد خبر: ۳۵۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰ - 07July 2019

مصطفی رحمان‌دوست نویسنده مطرح کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: وضعیت ادبیات کودک و نوجوان به قدری خراب است که تیراژ کتاب بسیار پایین آمده و نویسنده این حوزه هیچ انگیزه اقتصادی و اجتماعی برای نوشتن ندارد؛ چرا که اگر در این حوزه کتاب بنویسد، سود چندانی به او تعلق نمی‌گیرد.

وی در خصوص تمایل ناشران کودک و نوجوان برای انتشار آثار ترجمه گفت: ناشران سال‌هاست فعالیتشان را معطوف به ترجمه کرده‌اند. حتی تعدادی از ناشران این حوزه وجود دارند که غیر از کتاب‌های ترجمه چیز دیگری را چاپ نمی‌کنند؛ این مسأله ازجمله آفت‌های اقتصادی است که صنعت نشر دچار آن شده است.

این نویسنده مطرح کودک و نوجوان عنوان کرد: ناشران قصد دارند با کمترین هزینه بیشترین سود را از کتاب‌های کودک و نوجوان داشته باشند. وضعیت اقتصادی باعث شده تا اولا نویسنده‌ها انگیزه‌ی برای تولید اثر و نوشتن نداشته باشند و ناشران نیز حاضر نباشند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند؛ این دو عامل موجب شده تا علاوه بر اینکه تیراژ کتاب‌ها خیلی کم شده بود کار به مرحله صفر برسد.

رحمان‌دوست آشنایی با فرهنگ‌های دنیا را لازمه جامعه ایرانی دانست و ادامه داد: یکی از مزایای ترجمه آشنایی کودکان ما با فرهنگ‌های مختلف است؛ اما این کار در صورتی درست می‌باشد که ما برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم نه اینکه به خاطر مسائل اقتصادی دست به ترجمه آثار بزنیم.

وی تاکید کرد: تالیف آثار ادبی به قدری نیست که بتوانیم توازنی را در میان آثار کودک و نوجوان به لحاظ ترجمه و تالیف داشته باشید لذا در این حالیت تمرکز بر ترجمه کار درستی نیست.

این نویسنده مطرح کودک و نوجوان درخصوص پرداختن به موضوعاتی چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: پرداختن به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی مربوط به زمانی است که ما در سطح برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری باشیم در حالی که ما امروز برنامه‌ریزی در عرصه فرهنگ نداریم و همه این مسائل به مسائل اقتصادی گره خورده است؛ چراکه ناشران با وضعیت کمبود و گرانی کاغذ در حالت ورشکستگی هستند.

رحمان‌دوست اظهار داشت: مشکلات عرصه فرهنگ تابع مسائل کلی اقتصادی است؛ اگر وضعیت صنعت نشر درست باشد، ناشر و نویسنده نیز برنامه‌ریزی خواهند داشت، اما در شرایط کنونی کسی در حالت برنامه‌ریزی نیست.

وی عنوان کرد: ما نیز با توجه به اینکه هیچ امیدی نداریم آثارمان به دست مخاطب برسد؛ اما همچنان در حال نوشتن هستم. من مشکلی برای انتشار آثارم ندارم، اما نگران سایر نویسندگان این عرصه هستم، چراکه نزدیک به 500 نویسنده کودک و نوجوان وجود دارد که با مشکلات اقتصادی روبرو هستند.

این نویسنده مطرح عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ در اولویت مسئولان ما نیست و ربطی به این دولت آن دولت هم ندارد و بی‌تردید در آینده ضررهای آن را خواهیم دید. آموزش و پروش و کتاب و وضعیت نویسندگان و ناشران وقتی در اولویت نباشد، آینده کشور را به خطر خواهد انداخت.

رحمان‌دوست لازمه موفقیت در عرصه فرهنگ و دفاع مقدس را برنامه کلان ملی دانست و تاکید کرد: ما برای حرکت در عرصه فرهنگ نیازمند برنامه کلان ملی هستیم؛ این برنامه نیز هزینه دارد و با شرایط امروز اقتصادی این هزینه‌ها تامین نخواهد شد؛ لذا هرکسی در گوشه و کنار که مشغول فعالیت است و از موضوعاتی چون دفاع مقدس می‌نویسند نمی‌توانند تاثیرات لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار