مسئول مشارکت روحانیت حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

دهه کرامت فرصت ارزشمندی برای بهره بردن از معارف اهل بیت (ع) است

حجت‌الاسلام حسین بیرانوندی گفت: دهه کرامت فرصت ارزشمند برای مردمان این مرز و بوم به شمار می‌رود تا از برکات و آثار گران‌بهای هجرت بزرگان دین اسلام به این سرزمین و معارف اهل بیت (ع) بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۳۵۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹ - 06July 2019

دهه کرامت فرصت ارزشمندی برای بهره بردن از معارف اهل بیت(ع) است

حجت‎الاسلام «حسین بیرانوندی» مسئول مشارکت روحانیت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در گفت‎وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در خرم‌آباد، با اشاره به نامگذاری ده روز اول ماه ذی القعده به دهه کرامت، اظهار داشت: در کشورمان فاصله میان ولادت كریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) تا تولد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رض ا(ع)، دهه کرامت نامیده شد تا ارزش وجودی آن بزرگواران را همگان دریابند.

وی با بیان اینکه این دهه‌ مبارک یادآور بسیاری از نکته‌های متعالی و مفاهیم ارزشمند در دین مبین اسلام است، افزود: این ایام فرصتی مغتنم است که لطیف‌ترین علایق، مهر و وفای بی‌همتای یک خواهر نسبت به مقام شامخ و والای برادر خویش را نشان می‌دهد.

مسئول مشارکت روحانیت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان سخن گفتن در مورد شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) که علمای بزرگ شیعی در برابر عظمت روحی ایشان سر تعظیم فرود آورده‌اند را مشکل دانست و گفت: برای شناخت انسان‌های بزرگ باید از کلام کسانی کمک گرفت که بر شخصیت وی احاطه کافی داشته باشند.

بیرانوندی با  ذکر این مطلب که از جمله کسانی که چندین امام معصوم راجع به شخصیت اش سخن گفته اند؛ حضرت فاطمه معصومه (س) دخت امام موسی بن جعفر علیه السلام است، بیان کرد:  امام صادق (ع)، امام رضا(ع) و امام جواد (ع) در مقام و منزلت ایشان کلمات قابل توجهی دارند که با اندکی تأمل در این کلمات نورانی به خوبی می‌توان به شأن والای حضرت معصومه (س) پی برد.

وی افزود: امام صادق (ع) در خصوص آن بانوی بزرگوار فرمودند: «برای ما حرمی است و آن شهر قم است و به زودی دفن می شود در آن سرزمین زنی از اولاد من به نام فاطمه، پس هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.»

مسئول مشارکت روحانیت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) می‌فرمایند: بدون تردید نقش حضرت معصومه (س) در قم شدن قم و عظمت یافتن این شهر مذهبی و تاریخی یک نقشی است که کلامی در آن نیست.

بیرانوندی تصریح کرد: این بانوی بزرگوار، تربیت شده دامان اهل بیت (ع)، با حرکت خود در جمع یاران، اصحاب، دوستان ائمه (ع) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذرمعرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و سپس رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل بیت در آن دوره ظلمانی و تاریک حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی شود که انوار علم و معارف اهل بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق تا غرب منتقل کند.

بیرانوندی اظهار داشت: به دلیل سرشت پاک این بانوی ارجمند، ایشان را معصومه نامیدن و از دیگر لقب‌های وی می‌توان به کریمه اهل بیت، «طاهره»، «رشیده»، «تقیه»، «رضیه»، «مرضیه»، «سیده صدیقه»، «رضیه»، «مرضیه»، «سیده نساء‌العالمین»، «محدثه» و «عابده» اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: خداى بزرگ می‌فرماید: «ما انسان را گرامى داشتیم». چون در خلقت او گوهرى کریم بکار رفته است. اگر انسان مانند سایر موجودات فقط از خاک خلق می‌شد، کرامت براى او ذاتى یا وصف اولى نبود. ولى انسان داراى فرع و اصل است. فرع او به خاک برمی‌گردد و اصل او به الله منسوب است.

بیرانوندی با بیان اینکه کرامت نقطه مقابل ذلت و خوارى است، گفت: کرامت به معناى دورى از پستى و فرومایگى بوده و روح بزرگوار و منزه از هر پستى را کریم گویند. کرامت در مقابل دنائت، ذلت و خوارى است. براى رسیدن به قله بلند کرامت باید به سلاح تقوا و پرهیزگارى مجهزشد.

مسئول مشارکت روحانیت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان دلیل همزمانی دهه کرامت با ولادت با سعادت امام هشتم (ع) و حضرت معصومه (س)، کرامت و بزرگواری این عزیزان و حضور پر برکت آنان در ایران اسلامی دانست و گفت: دهه کرامت فرصت ارزشمند برای مردمان این مرز و بوم به شمار می‌رود تا از برکات و آثار گران‌بهای هجرت بزرگان دین اسلام به این سرزمین و معارف اهل بیت(ع) بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها