عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی:

کاهش سطح تعهدات برجامی پشتوانه حقوقی دارد/ انگشت اتهام باید به سمت آمریکا نشانه رود

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» با اشاره به اینکه کاهش سطح تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران دارای پشتوانه حقوقی است، گفت: در این بین باید اذعان کرد اگر قرار باشد کشوری متهم به نقض توافق‌نامه متهم شود، انگشت اتهام باید به سمت ایالات متحده آمریکا نشانه رود که یک‌جانبه از آن خارج شد.
کد خبر: ۳۵۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ - 07July 2019

کاهش سطح تعهدات برجامی ایران پشتوانه حقوقی دارد/ انگشت اتهام باید به سمت آمریکا نشانه رودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «خانه ملت»، در خصوص پایان مهلت ۶۰ روزه اروپایی‌ها برای عمل به تعهدات برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار داشت: فرارسیدن زمان گام دوم ایران در کاهش سطح تعهدات برجامی بر اساس مفاد توافق‌نامه مذکور است؛ زیرا برجام یک سند و معاهده بین المللی است.

برجام در شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است

نماینده مردم مشهد، کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: نباید از یاد برد که برجام در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تایید قرار گرفته و بر اساس مفاد آن اگر یکی از طرفین در اجرای تعهداتش کوتاهی کرد، دیگر اعضا می‌توانند اجرای تعهدات‌شان را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه کاهش سطح تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران دارای پشتوانه حقوقی است، ادامه داد: در این بین باید اذعان کرد اگر قرار باشد کشوری متهم به نقض توافق‌نامه متهم شود، انگشت اتهام باید به سمت ایالات متحده آمریکا نشانه رود که یک‌جانبه از آن خارج شد.

کاهش سطح تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران دارای پشتوانه حقوقی است

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه غربی‌ها به همه کشور‌های دنیا نگاه استعماری دارند، تصریح کرد: بر این اساس مشاهده می‌شود که کشور‌های حاضر در برجام تعهداتشان را اجرایی نکرده و در مقابل به طور متناوب ایران را مورد هجمه قرار می‌دهند که باید به مفاد توافقنامه پایبند باشد و ابراز نگرانی می‌کنند. عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام درباره فعالیت هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: این اقدام کاخ سفید خلاف قوانین بین المللی است، زیرا کشوری که خودش از برجام خارج شده هم اکنون نمی‌تواند تعیین تکلیف کند؛ در واقع این رفتار کاملا جنبه سیاسی دارد.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، بیان کرد که در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

روحانی تصریح کرد که از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آن‌ها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آن‌ها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

همچنین رئیس جمهور تأکید کرد که توصیه ایران به اروپا و آمریکا، بازگشت به منطق، میز مذاکره، تفاهم، احترام به قانون و احترام به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد است و در این شرایط همه باید به برجام عمل کنند.

بر این اساس نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرد تا نشست اضطراری درباره گزارش اخیر مدیر کل، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار