عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس:

توقیف نفتکش ایرانی سناریویی هماهنگ‌شده بین اروپا و آمریکاست

«محمدجواد جمالی نوبندگانی» گفت: توقیف نفتکش ایرانی سناریویی از پیش تعیین‌شده و هماهنگ میان سه کشور اروپایی عضو برجام با آمریکاست.
کد خبر: ۳۵۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ - 07July 2019

توقیف نفتکش ایرانی سناریویی هماهنگ شده بین اروپا و آمریکاستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدجواد جمالی نوبندگانی» عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «مهر»، در واکنش به توقیف نفت‌کش ایرانی توسط انگلیس، اظهار داشت: هدف انگلیسی‌ها از این اقدام در وهله اول فشار آوردن به جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف آنان از این اقدام آن است که فرار رو به جلو کنند؛ چرا که کشورهای اروپایی عضو برجام تاکنون به آنچه متعهد شده بودند، عمل نکردند و با این اقدامات می‌خواهند نقض عهدهای برجامی خود را تحت الشعاع قرار دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه انگلیس همواره از سیاست‌های آمریکا پیروی می‌کند، متذکر شد: در تاریخ چهل ساله گذشته انقلاب اسلامی ما همواره شاهد همراهی انگلیس با آمریکا در تقابل با جمهوری اسلامی هستیم.

«جمالی نوبندگانی» بیان کرد: علی‌رغم آنکه جمهوری اسلامی به همه تعهداتش در برجام عمل کرد؛ اما کشورهای اروپایی عضو برجام بدعهدی و نقض عهد کردند و با چنین اقداماتی به دنبال آن هستند که در عرصه بین‌المللی شرایط را به‌گونه‌ای نشان دهند که ایران از برجام خارج شده و به آن متعهد نیست و به نوعی تبعات سیاسی و حقوقی ناشی از خروج از برجام را به گردن جمهوری اسلامی بیندازند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در برهه ای از زمان این اقدام صورت گرفته است که ما طی یکی دو روز آینده وارد فاز دوم اقداماتمان برای کاهش تعهداتمان در برجام خواهیم شد که آن عبور از سقف ذخیره غنی‌سازی اورانیوم است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: توقیف نفتکش ایرانی سناریویی از پیش تعیین شده و هماهنگ میان سه کشور اروپایی عضو برجام با آمریکاست.

«جمالی نوبندگانی» درباره اقدامات ایران در مقابل این رفتار خلاف قوانین و عرف بین الملل، گفت: در وهله اول باید این موضوع از جنبه‌های دیپلماتیک و امور بین الملل پیگیری شود و لازم است این قضیه به مراجع قانونی و شورای امنیت ارجاع شود و از سوی دیگر قطعاً مجموعه حاکمیت و به خصوص شورای عالی امنیت ملی برای نوع برخورد با این اقدامات تصمیمات لازم خود را اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها