حجت‌الاسلام سعیدی:

مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا گفت: مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند و باید ببینند چه کسانی در کدام جبهه و جریان فکری در حال فعالیت هستند.
کد خبر: ۳۵۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ - 07July 2019

مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، همایش تجلیل از اساتید و مربیان سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «علی سعیدی» رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، معاونان و رؤسای ادارات عقیدتی سیاسی و جمعی از اساتید و مربیان برجسته وزارت دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعیدی در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) و تبریک هفته کرامت، با تبیین فلسفه تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر اظهار داشت: تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر مبیّن مرزبندی داخلی و بین المللی است و در واقع تقابل صفوف جبهه انقلاب اسلامی و حق‌طلبی در برابر زراندوزان و دنیا طلبان به سرکردگی آمریکاست.

وی با اشاره به ریشه‌های تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر بیان کرد: این تقابل یک موضوع گفتمانی، سلیقه‌ای، شخصی و ساختاری نیست؛ بلکه مبنای فکری، اعتقادی دارد و از بدو اسلام تا کنون در حال جریان بوده و خواهد بود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا تقابل اندیشه امام حسین (ع) و یزید، تقابل علی (ع) با معاویه، تقابل در دوره نهضت ملی بین آیت الله کاشانی و مصدق، تقابل تفکر پیامبر اکرم (ص) در برابر ابوسفیان و تقابل‌های اندیشه‌های معاصر و در جریان را به عنوان پیشینه «تقابل» از قبل و صدر اسلام تا کنون برشمرد و تصریح کرد: مهمترین چالش امروز جامعه اسلامی خلط و ادغام شدن اندیشه‌های دو جریان فکری است.

حجت الاسلام سعیدی  با بیان ریشه‌های تقابل، «ملاک مشروعیت» را نخستین منشأ اختلاف دانست و افزود: در تفکر اسلامی مشروعیت از سوی خداوند تبارک و تعالی و در راستای خواست اراده او مفهوم پیدا می‌کند، اما در تفکر مقابل، مشروعیت از جانب مردم و به انحاء مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. دراین نگرش مردم نقش قاعده نظام را دارند؛ در این دیدگاه حق حاکمیت از سوی خداوند است و قدرت حاکمیت از سوی مردم می‌باشد.

وی «قلمرو مأموریت انبیاء و رهبران الهی» را دومین ریشه تقابل دو تفکر عنوان کرد و گفت: در تفکر الهی و قرآن، مسؤولیت انبیاء فقط تبلیغ دین نبوده است، بلکه اداره جامعه و ابعاد دیگری از مسؤولیت‌های اجتماعی و... را نیز شامل می‌شده است، اما تفکر مقابل، مسؤولیت انبیاء و رهبران الهی را تنها به تبلیغ دین و عدم دخالت در امور جامعه محدود کرده است.

حجت الاسلام سعیدی «قلمرو حکومت دینی» را سومین منشأ اختلاف دو جبهه‌ی تفکر برشمرد و خاطرنشان ساخت: تفکر الهی قائل به جاری بودن دین در تمام ابعاد و اضلاع زندگی بشر است که در جای جای جامعه قابل پیاده سازی است و جامعیت دارد؛ در حالی که اندیشه مقابل اعتقادی به این موضوع ندارد و معتقد به شریعت حداقلی است.

حجت الاسلام سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سه مؤلفه در مورد ملاک مشروعیت در فضای امروز جامعه جهانی وجود دارد، ادامه داد: افرادی مانند نیچه و ماکیاولی معتقدند هر که از هر راهی غالب شد، همان حق است و می‌تواند عهده دار حکومت شود؛ ماکیاول‌ها معتقد به فرمول «الحق لمن غلب» هستند.

وی با تشریح نظریه‌ای دیگر در مورد «ملاک مشروعیت» گفت: در نظریه دوم قدرت و حکومت از رأی مردم نشأت می‌گیرد و افرادی مانند «روسو» قائل بر این نوع تفکر هستند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان نظریه دیگر‌ی از قرآن و روایات در باب ملاک مشروعیت بیان کرد: اگر حکومت و قدرت از صاحب حق نشأت گرفته باشد، قابل پذیرش است و این دیدگاهی است که دین مبین اسلام در مورد ملاک مشروعیت بر آن تکیه دارد.

وی همچنین با بیان نقش و تکلیف مردم برای انتخاب جامعه‌ای درست و بر مدار حق گفت: مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند و باید ببینند چه کسانی در کدام جبهه و جریان فکری در حال فعالیت هستند.

مهمترین معروفی که مردم می‌توانند به عنوان شرط لازم حکومت اسلامی برای بقا و قرارگیری جامعه در مسیر صحیح و الهی از خود نشان دهند، انتخاب مجلس در طراز انقلاب و دولت حزب الهی است؛ چرا که مردم در مثلث حکومت شکل‌دهنده حکومت و قاعده حکومت به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها