یک پژوهشگر رسانه‌ای در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تاثیر پیشرفت‌های نظامی در حل بحران‌های اقتصادی/ سرنگونی «گلوبال هاوک» محاسبه دشمن را بر هم زد

یاسر سلیمانی با بیان اینکه پوشش خبری شکار پهپاد جاسوسی آمریکا در ایران توسط شبکه برون مرزی پرس‌تی‌وی ستودنی بود، گفت: با وجود تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران استقلال خودش را حفظ کرده و فراتر از اینها پیشرفت‌های زیادی در حوزه نظامی و امنیتی کسب کرده که قطعا کارگشایی خود را در عرصه اقتصادی نیز خواهد داشت.
کد خبر: ۳۵۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ - 09July 2019

سرنگونی پهپاد آمریکا‌یی‌ها محاسبه دشمن را بر هم زد/ رسانه‌ها اتفاقات غرورآفرین کشور را منعکس کنندیاسر سلیمانی پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با تاکید بر اینکه سرنگونی پهپاد آمریکایی در ایران به علت اشتباه محاسباتی واشنگتن نسبت به توان دفاعی ایران اتفاق افتاد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مواردی که در قضیه هدف قرار دادن پهپاد وجود دارد اثبات اشتباهات محاسباتی آمریکا در مورد حمله به ایران است، با این حجم از فناوری و دقت نظر و برخورد با هر نوع تهدید، محرز می‌شود که در محاسبات نسبت به جمهوری اسلامی دچار اشتباه هستند.

وی افزود: بحث دوم عمق امنیت اطلاعاتی جمهوری اسلامی است، مثلا طبق چیزی که اعلام شده یک سامانه ای داریم مربوط به سه الی شش سال قبل، هیچ کس از وجود چنین سامانه‌ای با این قدرت و دقت در سطح داخلی و بین‌المللی اطلاعی نداشته است، این نشان می‌دهد که بحث لایه‌های اطلاعاتی و امنیتی چقدر خوب در حال وقوع است و توانسته‌اند این فناوری را به این شکل از دید و استفاده دور نگه دارند. سومین موضوع رونمایی از استقلال کشور در شرایطی است که بدترین تحریم‌های کل دوران‌های مختلف تاریخی اعمال شده؛ یعنی با وجود این حجم از تحریم‌ها کشور استقلال خودش را حفظ کرده و فراتر از اینها پیشرفت‌های زیادی در حوزه نظامی و امنیتی کسب کرده  که قطعا کارگشایی خود را در عرصه اقتصادی نیز خواهد داشت.

وی گفت: برخی از کشورها متاسفانه ترس و واهمه‌ای از قدرت پوشالی آمریکا در ذهن دارند و می‌بینند که مقابل آن قدرت دیگری نیست که به آن تکیه کنند و عملا وقتی راهی ندارند زد و بند‌های اقتصادی انجام می‌دهند، اینها قاعدتا وقتی ببینند که کشوری با این حجم از تحریم‌ها اینگونه مقاومت می‌کند، مجاب خواهند شد که می‌توان سمت دیگری که آمریکا حضور ندارد، بروند.؛ تصمیمی که مثلا کشوری مثل قطر زمانی که تحریم های کشورهای عربی شامل حالش شد و به ایران پناه آورد، گرفت و  از جمله اتفاقات خوبی است که می توان به آن اشاره کرد.

این کارشناس حوزه رسانه درباره پوشش رسانه‌ای آمریکا از این موضوع گفت: غربی‌ها در رسانه هایشان اذعان می کردند که فکرش را هم نمی کردند که چنین اتفاقی رخ دهد. همین بی نظم کردن اردوگاه دشمن در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم، خیلی موثر است.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا رسانه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی توانستند پوشش مناسبی از این اتفاق داشته باشند، تصریح کرد: کار حساب شده پیش رفت؛ یکی فیلمبرداری از این پهپاد و دیگری نقشه حضور آن در ایران و نزدن یک هواپیمای دارای سرنشین  از سوی رسانه ها به خوبی صورت پذیرفت و خوراک رسانه ای تامین شد. اتفاق خوب وقفه ای بود که در انتشار ابعاد مختلف این رخداد به وجود آمد و با گذشت از بخشی از خبرهای این اتفاق بخش دیگر آن به خوبی در صدر خبرها قرار گرفت. در واقع باید گفت کسانی که صاحب رسانه های مختلف در سطح جهان هستند حداکثر سعی خود را در عدم پوشش این خبر کردند و فضاهای مثلا آزادی که اطلاعات در آنها نشر پیدا می‌کند، تلاش خود را برای عدم بسط خبر انجام دادند، اما الان زمانه ای نیست که کشوری بخواهد خبری که به ضررش است را سانسور کند.

این پژوهشگر افزود: وقتی کار از حدی بیشتر رفت رئیس جمهور آمریکا  حتی مواردی را توییت کرد.  بعد از این اتفاق رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای گفته بود که ایران با این حجم از فناوری، کارهای پیش بینی نشده دیگری هم می تواند انجام دهد و این صحبت روسیه ای است که جزو ابرقدرت های بزرگ جهان در زمینه ادوات نظامی است.

وی با عنوان اینکه تعریف رسانه عوض شده، درباره نقش رسانه ها در شکل گیری ذهنیت مردم جهان نسبت به یک کشور گفت: رسانه یک زمانی روزنامه بود که فرد به خیابان می رفت، خریداری می کرد و از اخبار مطلع می شد، نسل دوم رسانه ای بود که به خانه های مردم آمدند و رادیو و تلویزیون را شامل می شدند، یعنی هر خانه در آن یک رسانه بود، در دنیای امروز رسانه به رختخواب هم رسیده است، افراد در حالی که موبایل در دست دارند به خواب می روند؛ امروزه در هر شبکه اجتماعی که عضو باشیم یک رسانه در دست داریم اینکه تاثیر دارد یا ندارد باید ببینیم چطور می توانیم از این رسانه استفاده کنیم و مثلا ذهنیت ها را درباره یک کشور عوض کنیم.

سلیمانی گفت: کارهای بسیار مهمی می توان انجام داد، اما تاثیرگذارترین کارها مثل همین اتفاقی که برای پهپادآمریکایی افتاد عملی است و نمی شود این را پنهان کرد. آزادی های مشروع اجتماعی وجود دارد و وقتی خروجی های آن را ببینند نیاز نیست کار تبلیغی عجیب و غریبی صورت بگیرد، اما از این طرف اگر اقداماتی که انجام می شود خروجی های آن مستندسازی نشود عملا با اینکه کاری انجام نشود، فرقی ندارد؛ یعنی یکی از مهمترین حلقه های مفقوده ای که ما داریم بحث مستندسازی است، اتفاقات تلخ مثل مفسدان اقتصادی، بحث های مربوط به عفاف و حجاب و.... به سرعت در شبکه ها منتشر می شود اما موفقیت های علمی، ورزشی و... چندان بازتاب داده نمی شود، ما در یک کشور ایرانی و اسلامی زندگی می کنیم بنابراین ذهنیت ها را باید به هر دو وجه از کشورمان جلب کنیم.

این پژوهشگر حوزه رسانه درباره ضعف و قوت شبکه های برون مرزی در تولید محتوا به ویژه در موضوعات حساس مثل روابط ایران و امریکا گفت: نقطه قوت این شبکه ها استفاده از زبان بین المللی است که خیلی از کشورها در حال استفاده به صورت رسمی و غیر رسمی از این زبان هستند، وقتی مطلبی به زبان بین المللی بیان می شود پذیرشش از طرف مخاطبان بیشتر است، وقتی یک کشور دورافتاده با یک هجمه خیلی عظیم ضد ایران، اسلام و انقلاب اسلامی مواجه می شود اگر طرف خیلی هم شخصیت با ذهن باز و روشن بینی هم باشد در نهایت وقتی با هجمه اطلاعاتی ضد آن مواجه باشد مثل قطره ای روی سنگ عمل می کند و اثر خودش را خواهد گذاشت؛ اما زمانی که با یک رسانه صادق در این حوزه مواجه شود که موارد را به صورت خیلی ملموس بیان کند شاید به عنوان یک رسانه مرجع از آن استفاده کند . یکی از تکنیک هایی که در بحث مذاکره وجود دارد  و در بحث رسانه هم می توان از آن استفاده کرد حل تنش ها در مذاکره است، در بحث رسانه هم می توان به رسانه های معاند  پاتک زد، به این صورت که ما مستند های تولیدی خود این شبکه ها را نقد کنیم و واقعش را نشان دهیم.

سلیمانی درباره روشنگری هایی که شبکه پرس تی وی طی این سال ها انجام داده است، گفت: قطعا شبکه پرس تی وی یک الزام بوده و باید زودتر از سال 86 هم که سال تاسیس این شبکه است، اتفاق می افتاد. پرس تی وی بسیار مسیر خوبی را پیش رفته و خودش زمینه های جذب افرادی مثل خانم هاشمی که به دنبال یک رسانه روشن بین می گشتند را فراهم می کند تا از دل آن رسالت های فردی و اجتماعی را بروز و ظهور دهند. این شبکه فرصت های خیلی خوبی را ایجاد کرده و به نظر من این مسیر باید ادامه پیدا کند و حمایت ها از آن به شکل جدی صورت بگیرد. این شبکه را باید از دل شبکه های دیگر ملی برجسته و مطرح کنیم. فعالیت این شبکه اگر در فضای مجازی توسعه پیدا کند، بهتر دیده خواهد شد و نفوذ اجتماعی این شبکه بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر باید پرس تی وی از وضعیت اجتماعی کشورمان مستندهایی بیشتر تهیه کرده و در دل رسانه های کشورهای مختلف به عنوان یک برنامه تامینی ارائه کند تا ذهنیت ها نسبت به ایران عوض شود. محتوا مشمول قانون پایستگی انرژی است. اگر محتوی خوب ا را تولید و آن را در یک رسانه جمعی منتشر می کنیم، این محتوا راه خودش را پیدا می کند.

وی در پایان گفت: تاثیر گذاری در قشر جوان، نوجوان و کودکان و کار در حوزه گردشگری بسیار موثر است، اینکه رهبر انقلاب جوانان را خطاب قرار می هند و به آنها نامه می نویسند راهنمای بزرگی است.  این برای کسانی که در حوزه رسانه کار می کنند قابل الگوبرداری است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها