عطوان: غنی‌سازی افزایش یافت، پیام ایران چیست؟

عطوان با بیان اینکه دنیای غرب پای تعهدات و توافق‌های خود نمی‌ایستد، لذا باید در جبهه ایران ایستاد، نوشت: تهران به وعده عمل کرد و غنی‌سازی را افزایش داد. پیام تهران برای آمریکا و اروپا چیست؟
کد خبر: ۳۵۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ - 09July 2019

عطوان: غنی‌سازی افزایش یافت، پیام ایران چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبد الباری عطوان» در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم که از لندن به روز می‌شود یادداشتی را با این عنوان منتشر کرد که: «ایران به وعده خود عمل کرد و جدیت خود را با افزایش سطح غنی سازی اورانیوم نشان داد. ایران می‌خواهد چه پیامی به ترامپ و اروپایی‌ها بدهد؟...».

در مقدمه این یادداشت آمده است: مقامات ایران به قول خود عمل کرده و غنی‌سازی اورانیوم را از روز یکشنبه با نرخی بالاتری نسبت به سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای میان آنها و ابرقدرت‌ها در سال 2015 آغاز کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های نیمه رسمی، میزان غنی سازی احتمالا طی روزهای آتی به 20 درصد هم می‌رسد.

رای الیوم نوشت: اجرای این وعده یا تهدید با پایان مهلت 60 روزه‌ای که مقامات ایران به کشورهای اروپایی ارائه دادند، با وجود اینکه آنها خواستار التزام مستمر ایران به این توافقنامه علی رغم خروج ایالات متحده از آن بودند، تایید می‌کند که ایران تصمیم گرفته است که بتدریج تعهدات خود را پس بگیرد تا زمانی که تحریم‌ها کاهش یابند و نفت آن بدون مانعی به بازارهای جهانی و یا دست‌کم اروپایی بازگردد.

عباس عراچی هم روز دوشنبه به کشورهای اروپایی مهلت تازه شصت روزه‌ای برای کاهش تحریم‌ها داد که در غیر این صورت ایران وارد مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود خواهد شد که از نظر برخی کارشناسان مرحله سوم، شامل اضافه کردن بیش از ده هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 90 درصدی است.

رای الیوم افزود: امانوئل ماکرون از اعزام مشاور ارشد خود به تهران در روز سه شنبه خبر داده تا با ارائه پیامی برای رهبران ایران به کاهش تنش‌ها کمک کند؛ اما بعید است که این پیام هر گونه تاثیری داشته باشد مگر اینکه حامل تعهد جدی اروپا به گام‌های عملی برای رفع محاصره یا عدم پایبندی اروپا و شرکت‌های آن به تحریم‌های امریکا علیه ایران باشد.

عطوان افزود: اقدام انگلیس در توقیف نفتکشی که حامل 300 هزار تن نفت ایران در مسیر رسیدن به دریای مدیترانه از طریق تنگه باب المندب بود کمر صبر ایران را شکست و رهبران این کشور را بی هیچ تردیدی به آغاز غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از سقف تعهدات برجامی سوق داد. توقیف این نفتکش بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت قانونی نبود و فقط در چارچوب تحریم‌های تحمیلی یکجانبه اتحادیه اروپا علیه سوریه بود که گفته می‌شود نفتکش در مسیر رسیدن به این کشور بوده است.

رأی الیوم تاکید کرد: انگلیس یکی از سه کشور اروپایی امضا کننده برجام است و اقدام آن در توقیف نفتکش ایران به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دولت آن به این معناست که انگلیس در جبهه آمریکا مقابل ایران قرار دارد و بعید نیست که دو کشور دیگر یعنی فرانسه و آلمان هم بدون اینکه رسما اعلام کنند همین موضع را داشته باشند.

این روزنامه افزود: مقامات ایرانی این اقدامات انگلیس را «راهزنی» توصیف کردند و متعهد شدند به آن پاسخ می‌دهند، اما هیچ توضیحی درباره مضمون آن ندادند. البته غیرمنتظره نیست که ایران هم مقابله به مثل کند و یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کند یا کشتی دیگری از سوی متحدان ایران در دریاهای سرخ یا مدیترانه هدف گرفته شود. نفتکش در برابر نفتکش تنگه در برابر تنگه.

رای الیوم نوشت: اقدام ایران در غنی سازی مؤید جدیت مواضع آن و آمادگی آن حتی تا سر حد جنگ در صورت اقتضای شرایط است. پیام ایران به دشمنان آمریکایی، اسرائیلی و متحدان عرب آنها واضح است. ایران می‌گوید به طرق و ابزارهای مختلف در برابر تحریم‌ها مقاومت خواهد کرد و پرچم سفید را در برابر تهدیدهای آمریکا بالا نمی‌برد.

این روزنامه افزود: عجیب و غریب و در عین حال زشت و زننده است که مقامات آمریکایی به رهبری ترامپ، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کنند، و دیگران به ویژه در اروپا و آژانس انرژی اتمی وین این حرف را تکرار می‌کنند در حالی که فراموش کرده‌اند این دولت ترامپ است که به طور کامل از این توافق عقب نشینی کرده است و ایران بیش از یک سال به آن پایبند ماند به این امید که دنیای منافق فقط یک کلمه درشت به دولت آمریکا بگوید و تحریم‌هایش را محکوم کرد و از آن بخواهد به امضای خود و همه تعهداتش پایبند بماند.

عطوان تصریح کرد: ایران با موضع محکم خود در مقابله با این دو قدرت آمریکایی و اروپایی تلاش می‌کند تا به زورگویی آنها پایان بدهد و آنها را مجبور به احترام به توافق‌هایشان کند بخصوص آنهایی که با کشورهای جهان سومی می‌بندند. ایران از طرف فلسطینی‌هایی حرف می‌زند که توافق اسلو را 26 سال قبل با اسرائیل امضا کردند، اما این رژیم به یک بند آن هم پایبند نبود. ایران از طرف عراقی‌های حرف می‌زند که کشورشان با ادعای دروغین و ساختگی وجود سلاح‌های کشتار جمعی نزد عراق اشغال شد. ایران از طرف لیبیایی‌هایی حرف می‌زند که کشورشان در معرض بمباران ناتو و هواپیماهای آن قرار گرفت و آن را به یک کشور شکست خورده تبدیل کرد. ایران از طرف بیشتر سوری‌هایی حرف می‌زند که آمریکا و متحدان عرب آنها به دنبال تکه تکه کردن خاک کشورشان بودند تا آن را در جایگاه یک قدرت منطقه‌ای که زیر بار دیکته‌های اسرائیل نمی‌رود از نقشه محو کنند تا به دنبال آن سوری‌ها از خاک خود و خاک فلسطین کوتاه بیایند.

وی افزود: چه کسی به آمریکا حق می‌دهد مکررا کشورهای کوچک و بزرگ را تحریم کند و دیکته‌ها و هژمونی خود را بر نظام مالی جهان تحمیل کند چه کسی به اروپا حق می‌دهد سوخت و آذوقه را از بیش از چهل میلیون سوری و عراقی و هفتاد میلیون ایرانی محروم کند.

در پایان یادداشت آمده است: این دنیای غرب به رهبری آمریکا و اسرائیل پای تعهدات و توافق‌های خود نمی‌ایستد. از همین رو باید در جبهه ایران ایستاد که می‌خواهد این موضع استکباری و منحرف غربی‌ها را اصلاح کند و چه بخواهیم و چه نخواهیم آب از سر گذشته و باید انتفاضه‌ای جهانی داشته باشیم تا به این معضلات پایان دهیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار