یادداشت / روح الله ایرانمهر

شفاف سازی به سبک «گاندو»

تولید و پخش مجموعه «گاندو» اتفاقی است میمون که در این برهه از زمان که اذهان اکثریت جامعه در تسخیر رسانه‌های معاند خارجی و حتی غیر معاند اما جاهل داخلی است و چندماهی تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و نظارتی و خانه ملت نمانده، باید بیشتر شاهد آن باشیم. بی‌شک ارائه آثاری از این دست به شفافیت موضوعات و ابهام زدایی از فضای جامعه کمک خواهد کرد و در نتیجه منجر به انتخاب صحیح‌تر از سوی مردم جهت تعیین سرنوشت و آینده جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ - 12July 2019

شفاف سازی به سبک «گاندو» /گروه استان‌های دفاع‌پرس: «روح الله ایرانمهر» مدیر هنری و امور سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به بهانه پایان مجموعه نمایشی «گاندو» در یادداشتی نوشت.

در یک دهه گذشته همواره شاهد تولید و پخش مجموعه‌هایی با مضمون امنیتی از سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم که متاسفانه تقریبا کم و بیش همه آن‌ها از ضعف‌های تکنیکی و محتوایی برخوردار بودند اما به دلیل جذابیت و اهمیت موضوع مورد توجه مخاطبان واقع شده‌اندکه از آن میان می‌توان به سریال «شبکه» با مضمون عرفان‌های نوظهور «هوش سیاه» با موضوع جرائم رایانه‌ای، «تعبیر وارونه یک رویا» با محوریت مساله هسته‌ای و ترور دانشمندان کشور و همچنین سوژه جذاب امنیت پرواز در سریال «آسمان من» اشاره کرد.

اما در هفته‌های گذشته مجموعه‌ای از شبکه سه سیما برروی آنتن رفت که با وجود برخورداری از مضمون جذاب و پرمخاطب امنیتی و سیاسی واجد شرایطی بوده که آن را سرآمد تولیدات هم نوع خود نموده است که در ذیل به برخی از ویژگی‌های آن اشاره خواهد شد.

1. مهم‌ترین نکته این که خلق گاندو این را نشان داد که بدون عشق مثلثی و با شعار مطالبه‌گری و شفاف‌سازی هم می‌توان سریال جذاب ساخت.

2. تمامی اتفاقات بر اساس واقعیت است اما پرداخت به آن از زوایای گوناگون و نگاه هنری حاکم بر کار از سوی سازندگان اعمال شده است. بی‌شک مستندترین اتفاق‌های واقعی تا زمانی که دراماتیزه و پرداخت هنری نشود، جذابیت لازم را نخواهد داشت و طبیعی است که نویسنده پی رنگ‌های نمایشی را تقویت نموده است.

3. مردم استقبال بی‌نظیری از سریال داشته‌اند و این اتفاق یک خوشبختی برای کل بدنه فرهنگی این سرزمین است. در هنگامه جولان دنیای مجازی و ماهواره‌ها، نشاندن مردم پای تلویزیون، کاری است بسیار ارزشمند.

4. بازی خوب و روان بازیگران که نشات گرفته از نگاه دغدغه‌مند آنان و البته انتخاب و هدایت درست کارگردان است.

5. نگاه و تفکر و اندیشه‌ فراجناحی تیم سازنده و تاکید بر هم سو بودن همه نهادها و دستگاه ها در نظام جمهوری اسلامی در برخورد با متجاوز و جریان نفوذ. چرا که درد، درد وطن است نه دغدغه جناحی و اگر برخی در هنگام پخش این مجموعه از طرق مختلف متوسل به فشار و تهدید می‌شدند، باید دید چه ریگی به کفش دارند و کجای واقعیت با مزاجشان سازگار نبوده است. قاعدتاً مورد «جیسون رضاییان» و پرونده‌های اطراف آن که در این درام شکل گرفته، برگرفته از فعالیت‌های اطلاعات سپاه است، اما همه دستگاه‌های امنیتی دست به دست هم داده‌اند و همانطور که در سریال شاهد هستیم همه دستگاه‌های امنیتی کمک می‌دهند به ماموریت خطیری که اطلاعات سپاه آن را انجام می‌دهد.

6. سنت شکنی و پرهیز از بکارگیری کلیشه‌ها در بازی بازیگران و حتی کادربندی‌ها و فرایند حرفه‌ای ملموس در تولید اثر.

7. متاسفانه علی رغم پخش این مجموعه و افشای عملیات و اقدامات مخرب «جیسون رضاییان» و پرداختن رسانه‌های داخلی به پرونده و تاریخچه «جیسون رضائیان»، باز هم عده‌ای از افراد غافل در داخل و مغرض در خارج از کشور، به دفاع از این جاسوس دورگه می پردازند و او را صرفا یک روزنامه نگار و شهروند معمولی خطاب می‌کنند.

از اینرو باید از این افراد پرسید که اگر هر شهروند ایرانی- آمریکایی در خاک ایران به جرم جاسوسی دستگیر شود، بابت آزدی او کشور آمریکا حاضر است یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول نقد بدهد؟ ۲۳ گروگان ایرانی را آزاد کند؟ وزیر امور خارجه کشور آمریکا برای مراسم استقبال سخنرانی کند و اوباما ضیافت شام می‌گیرد؟ مشخص است که پاسخ منفی است و همین‌ها نشان می‌دهد که «جیسون رضاییان» یک جاسوس است.

8. استفاده بجا و بدور از تعصب عوامل سازنده از تجربیات موفق نمونه‌های خارجی سریال‌هایی با مضامین امنیتی چون 24 و فرار از زندان.

9. موقعیت شناسی و پرداخت به موقع به موضوعی که شاید تاخیر در پخش آن موجبات کاسته شدن از اثر مثبت آن را فراهم می‌نمود.

10. علی رغم تعدد کاراکترها و پیچیده بودن داستان و پرونده و همچنین محدودیت تیم سازنده از افشای بعضی از روش‌های ضدجاسوسی سربازان گمنام امام زمان (عج)، بدلیل فیلم نامه خوب و کارگردانی موفق، کمترین سردرگمی را در فیلم شاهد هستیم و این مسئله به بیان جذاب و روان آن کمک نمود.

مع الوصف، تولید و پخش مجموعه «گاندو» اتفاقی است میمون که در این برهه از زمان که اذهان اکثریت جامعه در تسخیر رسانه‌های معاند خارجی و حتی غیر معاند اما جاهل داخلی است و چندماهی تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و نظارتی و خانه ملت نمانده، باید بیشتر شاهد آن باشیم. بی‌شک ارائه آثاری از این دست به شفافیت موضوعات و ابهام زدایی از فضای جامعه کمک خواهد کرد و در نتیجه منجر به انتخاب صحیح‌تر از سوی مردم جهت تعیین سرنوشت و آینده جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها