بخش اول/ نادر ملک‌کندی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

کتابی درباره فتنه ۸۸ که رهبری بر مطالعه آن تاکید داشتند/ «قدر ولایت» بدون حمایت دولتی ۸۰۰ کتاب چاپ کرده است

عضو هیئت موسس «موسسه قدر ولایت» با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مطالعه کتاب روزشمار فتنه ۱۳۸۸ گفت: آقا فرمودند: «این کتاب عالی است، حتماً همه آن را بخوانند».
کد خبر: ۳۵۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۱ - 14July 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت از ابتدای سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و در عرصه فرهنگی و برای گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد. این موسسه تاکنون موفق شده در زمینه تبیین و نشر رهنمود‌ها و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم‌هایی بردارد.

همچنین نسبت به بررسی، پژوهش، تدوین و نشر موضوع‌هایی که مورد اشاره و مطالبه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده اقدام کند. تولید محتوای غنی با موضوع تاریخ معاصر ایران، مسائل و جریانات روز برای مخاطبان گروه سنّی کودکان، نوجوان، جوانان و عموم مردم ازجمله موضوعاتی بوده که مؤسسه با اهتمام ویژه‌ای آن‌ها را دنبال کرده است.

تبیین فعالیت‌های گذشته و سیاست‌های آینده این موسسه بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با «نادر ملک‌کندی» عضو هیئت موسس این موسسه فرهنگی داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

کتابی از فتنه ۸۸ که رهبری بر مطالعه آن تاکید داشت/ «قدر ولایت» بدون حمایت دولتی ۸۰۰ کتاب چاپ کرده است

دفاع‌پرس: پیشینه فعالیت شما در موسسه «قدر ولایت» نزدیک به سه دهه است که طی این سال‌ها موفقیت و دستاورد‌های زیادی را به همراه داشته است، البته این فعالیت‌ها مصادف با دهه ۷۰ است؛ فعالیت این موسسه چطور شروع شد، چه چیزی موجب شکل‌گیری چنین حرکت فرهنگی و هنری شد و چه ضرورت و اولویتی برای ورود به این عرصه وجود داشت؟

سال ۱۳۶۸ اولین بار مقام معظم رهبری موضوع تهاجم فرهنگی را مطرح فرموده و بیان داشتند که جبهه امروز، جبهه فرهنگی است و هرکسی توان وارد شدن دارد، وارد شود. ما با چند نفر از دوستان مشورت کردیم و با جمعی از بچه‌های مساجد جنوب تهران، گروهی تشکیل دادیم تا یک حرکت منسجم بین مساجد را برای حرکات فرهنگی شکل دهیم.

انگیزه ما این بود که از تجربیات شش مسجد جنوب شهر استفاده کنیم و اگر کسی نیز امکاناتی داشت آن را به اشتراک بگذارد؛ لذا با بچه‌های مساجد امام حسن مجتبی (ع)، سید الشهدا (ع)، امام عصر (عج) نازی آباد، امام خمینی (ره) منطقه ابوذر، امام رضا (ع) از منطقه کوی ۱۵ آبان و مسجد چهارده معصوم در جاده صالح آباد یک جبهه منسجم فرهنگی تشکیل دادیم و جلساتی را با حضور روحانیت مساجد برگزار می‌کردیم.

دفاع‌پرس: چه لزومی برای حضور روحانیت وجود داشت؟

ما معتقد بودیم در هر مسجد بسیج و مجموعه فرهنگی وجود دارد، اما ما باید حضور امام جماعت مسجد را داشته باشیم چراکه کار باید دقیقاً زیر نظر روحانیت باشد تا از هرگونه حرف و حدیث دور شود؛ لذا خداوند متعال عنایت کرد و طی نزدیک به سه سالی که فعالیت داشتیم بیش از ۳۰۰ پوستر و تراکت و کار‌های تبلیغاتی با همکاری و عنوان این شش مسجد انجام شد.

دفاع‌پرس: این سه سال تمام فعالیت‌ها در مسجد بود؟

بله؛ همه کار، کار مسجدی بود.

دفاع‌پرس: جدای از کار‌های تبلیغی چه کار‌های دیگری انجام دادید؟

ما در این شش مسجد، شش کتابخانه تاسیس کردیم. همه فعالیت‌مان از کار زیرساختاری و بنایی تا تهیه کتاب بر عهده خودمان بود. پس از این فعالیت ما کار مسابقات سراسری کتابخوانی را در این شش مسجد شکل دادیم. مثلا در ایام شهادت شهید مطهری از آثار ایشان مسابقه برگزار می‎شد و نفرات برتر انتخاب می‌شدند و این روند همچنان ادامه داده شد.

برخی از کار‌هایی که سال‌های ۱۳۶۸ توسط این گروه انجام شد هنوز بر روی اتوبوس‌های قدیمی و یا در و دیوار مساجد و مغازه‌ها مانده است.

دفاع‌پرس: گسترده فعالیت‌های این گروه چگونه گسترده‌تر شده؟

در پی فعالیت‌های فرهنگی، مجموعه فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) درباره قرآن را جمع‌آوری کرده بودیم که قصد داشتیم آن را چاپ کنیم تا جوانان با قرآن مانوس شوند و وقتی خواستیم این کار را چاپ کنیم متوجه شدیم باید مجوز از ارشاد و یا اینکه انتشارات داشته باشیم و یا اینکه کارمان را به یک ناشر بسپاریم. به همین دلیل بود که پیگیر دریافت مجوز نشر شدیم و از ابتدای سال ۱۳۷۲ حرکت مسجدی ما در قالب یک موسسه فرهنگی به نام «قدر ولایت» ادامه پیدا کرد.

اولین کتابی که چاپ کردیم «مجموعه فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) درباره قرآن» بود که پس از آن توانستیم حدود ۸۰۰ عنوان کتاب چاپ کنیم.

دفاع‌پرس: چاپ کتاب‌های شما در چه حوزه‌هایی بود؟

ما در پنج حوزه ورود پیدا کردیم. اولین حوزه معرفی شخصیت و دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) بود که یکی از کارهایمان در همین رابطه «زمزم نور» بود که به معرفی شخصیت حضرت امام (ره) می‌پرداخت و کار بسیار خوبی بود و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

کتابی از فتنه ۸۸ که رهبری بر مطالعه آن تاکید داشت/ «قدر ولایت» بدون حمایت دولتی ۸۰۰ کتاب چاپ کرده است

معرفی شخصیت و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری یکی دیگر از موضوعاتی بود که ورود پیدا کردیم. فرمایشات ایشان را به صورت دسته‌بندی شده در موضوعات مختلف کار کردیم که موجب چاپ کتاب‌های متعددی شد که خیلی مورد توجه قرار گرفت. خاطرات مقام معظم رهبری که اخیراً تحت عنوان «زمانه‌ات را بشناس» با رویکرد تاریخی چاپ شده است. یعنی خاطرات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره موضوعات مختلف منتشر کرده‌ایم که از جمله آثار پرفروش ما بوده است.

تاریخ معاصر یکی دیگر از موضوعات کاری ماست که خیلی مورد توجه قرار گرفته است. ما در حوزه‌ای که ورود پیدا کرده‌ایم، به انگشت اشاره امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه داشته‌ایم. مثلاً چند سال پیش که به مناسبت یک‌صدمین سال مشروطه دیداری با رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت، ایشان فرمودند که تایخ‌نگاری مشروطه انجام نشده و باید در این زمینه کار شود و نقش روحانیت و بیگانگان تبیین شود، ما همان ایام کارگروهی تشکل دادیم و پس از پنج سال فعالیت، پنج جلد کتاب با عنوان «در مشروطه چه گذشت» را با استفاده از اسناد دست اول چاپ کردیم که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

خلاصه این پنج جلد را با یک‌سری اسناد جدیدتر با عنوان «مشروطه از آغاز تا امروز» در یک کتاب جدید چاپ کردیم که یک اثر وزین و خوبی شد. در حوزه تاریخ عناوین مختلی کار شده که مثلاً درباره فتنه ۸۸ چند کتاب چاپ کردیم که یکی از آن‌ها مجموعه‌ی سه جلدی به نام «تاریخ وقایع انتخابات ۸۸» بود که از ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ تا ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ تمام اتفاقات، دیدارها، ملاقات‌ها و مصاحبه‌ها با اسناد و اردوکشی‌ها و اظهارات و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و جلسات دادگاه‌ها را در یک کار خوب منتشر کرده‌ایم.

آقا فرمودند: این کتاب عالی است همه حتماً آن را بخوانند

این اثر به قدری شاخص است که سال ۱۳۹۰ وقتی این کتاب را برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کردیم، حضرت آقا وقتی جلد اول این اثر را تورق فرمودند، با دست به کتاب اشاره کردند و فرمودند: «این کتاب خیلی عالی است و همه باید آن را بخوانند». اما کاش آقا همان موقع یک تقریظی می‌نوشتند، اما بیشتر تقریظ ایشان برای کتاب‌های دفاع مقدس است؛ خوشبختانه (با خنده).

بخشی از کتاب‌های تاریخ ما مربوط به تاریخ معاصر است. بخش دیگر درباره تاریخچه یهود و فلسطین، مقاومت و دیگر مسائل تاریخی است.

پرداختن به وجه اخلاق شهدا مغفول مانده است

چهارمین حوزه فعالیت ما درباره دفاع مقدس است. دفاع مقدس از حوزه‌های خیلی خوب و مورد استقبال است. ما وقتی می‌خواستیم در این حوزه ورود پیدا کنیم به این نتیجه رسیدیم که ویژگی‌های اخلاقی شهدا مغفول مانده است. مثلاً رفتارشان با خانواده، تدبیر و فرماندهی، شوخ‌طبعی، خواستگاری و ازدواج چیز‌هایی بود که کمتر کار شده بود.

ما ۳۰ موضوع را درباره دفاع مقدس در نظر گرفتیم و در هرکدام از این موضوعات خاطرات بیش از یک‌هزار شهید را جمع‌آوری و موضوع‌بندی کردیم و مثلاً در موضوعات ازدواج، اهتمام به قرآن و مسجد یک کتاب چاپ شد. این کتاب‌ها شامل خاطرات کوچک از یک شهید درباره موضوع خاصی است که همگی گردآوری شده است.

۳۰ جلد کتاب با عنوان سیره شهدای دفاع مقدس در قطع رقعی کار شد که شامل خاطرات متفاوت بودند. ۳۰ کتاب پالتویی با عنوان «رسم خوبان» چاپ شد و ۳۰ جلد دیگر با عنوان «پا به پای شهدا». البته مجموعه رسم خوبان را تا ۷۲ عنوان کتاب ادامه دادیم. یعنی ۷۲ ویژگی شهدا را کتاب کردیم که ۶۸ عنوان آن چاپ شده و چهار عنوان دیگر در آینده چاپ می‌شود.

موضوعات مورد اشاره رهبری را چاپ کرده‌ایم

خوشبختانه مدتی پس از نشر این کتاب‌ها بود که حضرت آقا دیداری با مسوولین آموزش و پرورش داشتند که در آن جلسه فرموده بودند «شهدا بهترین الگو برای جوانان ما هستند و باید سیره اخلاقی آن‌ها را مقابل جوانان قرار داد» و سپس چند عنوان مثل «غیرت»، «محبت به خانواده» و «وفاداری» و... را مطرح فرمودند که همان عناوینی بود که ما اتفاقاً کتاب‌های آن‌ها را چاپ کرده بودیم و این برای ما باعث دلگرمی بود که فهمیدیم راه را درست رفته‌ایم.

کتابی از فتنه ۸۸ که رهبری بر مطالعه آن تاکید داشت/ «قدر ولایت» بدون حمایت دولتی ۸۰۰ کتاب چاپ کرده است

این آثار از جمله معدود مجموعه‌هایی از دفاع مقدس است که با استقبال عموم مخاطبین، به شکل دسته‌بندی و موضوع‌بندی شده، منتشر شده است. مجموعه «شهدا زنده‌اند» را نیز چاپ کردیم که همه بخش‌های آن توسط مجموعه قدر ولایت چاپ شده و آخرین شماره آن با عنوان «برادران شهیدان مداح» به چاپ رسیده است. در حوزه دفاع مقدس چاپ کتب شعر، داستان و کودک و نوجوان را نیز داشته‌ایم.

در پنج حوزه کاری ترسیم شده برای مخاطب کودک و نوجوان نیز اثر تولید می‌کنیم و به نوعی از زندگی شهدا برای نوجوانان کار شده که در قالب داستان و خاطره هستند. پنجمین حوزه کاری‌مان معارف و تاریخ اسلام است که در این زمینه نیز کتاب‌های تربیتی خوبی چاپ کرده‌ایم که برخی از آن‌ها به چاپ نوزذهمشان رسیده اند. مثلاً کتاب «خانواده موفق» بیش از ۹۰ هزار نسخه از آن چاپ شده و مورد استقبال گرفته یا «جوان موفق» که از کتاب‌های مورد اقبال است.

ادامه دارد...

121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار