افخم در نشست خبری:

توافق سیاسی همه موضوعات مطرح را در بر می‌گیرد و تحریم‌ها را نیز شامل می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه: در دوره تمدید ۷ ماهه براساس توافق ژنو عمل می‌شود و تغییری در مفاد این توافق و تفاهمات قبلی رخ نداده و هرگونه فعالیت در زمینه ذخایر غنی‌شده و تبدیل به میله سوخت منطبق بر نیازهای برنامه‌های تحقیقاتی کشور و سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود.
کد خبر: ۳۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱ - 03December 2014

توافق سیاسی همه موضوعات مطرح را در بر می‌گیرد و تحریم‌ها را نیز شامل می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی دفاع پرس، افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز گفت: پروژه راه آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان که به دست ریاست جمهوری افتتاح شده است و از ایران تا شهر برکت در ترکمنستان امتداد پیدا می کند و امتداد آن در شهر گرگان امتداد پیدا می کند پروژه ای عظیم است. این پروژه خطی 920 کیلومتری که این پروژه 920 کیلومتری حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی و 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان 140 کیلومتر آن در خاک قزاقستان است. این خط ریلی جدید منطقه را به خلیج فارس منتقل می کند و نیز امکان دسترسی های فراتر از منطقه را برای مجموع کشورها فراهم می کند و برای حمل بار و ترانزیت و نیز توسعه همکاری های منطقه ای فرصت مناسبی است.

وی ادامه داد: امیدواریم که این خط ریلی جدید در رشد ترانزیت منطقه ای و حجم تبادلات کالایی بار خوبی را بر عهده بگیرد و مایه تقویت تجار برای همکاری بیشتر با کشورهای همسایه باشد.

وی در ادامه صحبت های آغازین خود به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته برگزاری کنگره "خطر جریانات تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام" که در شهر قم برگزار شد که مراجع و علمای کشورهای اسلامی از شیعه و سنی و فرق اسلامی در این کنگره حضور داشتند، یک رویداد مهم و یک گام به جلو در آن اتفاق افتاد. از آن جمله می توان به نزدیکی دیدگاه های علمای اسلام اشاره کرد. در این کنگره تعامل سازنده میان علمای اسلام و دعوت به صلح و دوستی که دو پیام اصلی برای جهان اسلام بود رخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود هم چنین اظهار داشت: در هفته آینده در سالگرد تصویب قطع نامه سازمان ملل در خصوص "جهان عاری از خشونت و افراطی گری" که توسط رییس جمهور کشورمان طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، مطرح شد، اولین همایش علیه افراطی گری و خشونت طی هفته آینده در روزهای 18 و 19 در تهران برگزار خواهد شد و در این همایش شخصیت های بزرگ و اندیشمندان بزرگ حضور به هم خواهند رساند.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در زمانی تمامی جهانیان را به سمت عدم خشونت و افراطی گری سوق داد که شرایط هنوز بحرانی نشده بود و این بارقه ها و امیدها در دنیا مطرح بود و این تکلیف درست در آن زمان موجب شد تا خشونت و افراطی گری امروز منجر به رویکردی روشن در جهان و منطقه شده است و به طور مسلم اگر چرایی این پدیده به طور دقیق مشخص شود راه برون رفت از این امر می تواند تجزیه شود و این کنگره راهی تا چرایی دقیقی برای برون رفت از خشونت و افراطی گری در جهان را پیدا کند و پیگیری این موضوع از طریق ایران بیانگر رویکرد ارزشی ایرانی و عدالت طلبی ما برای برون رفت از وضعیت موجود می باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارتباط با سوالی که با بازگشایی مجدد سفارت انگلیستان در حالی که احتمال و گمانه زنی تسلیحات جاسوسی این دولت به کشور ما دیده شده است یا خیر؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود به بازگشایی سفارت خانه ها ادامه خواهد داد.ما پایبند به کنوانسیون دیگری هستیم که این کنوانسیون ناظر بر روابط دیپلماتیک کشورهای دیگر و نمایندگان خارجی کشورهای دیگر است و در این خصوص هیچ گونه تبعیضی را در قبال کشورهایی که فعالیت سیاسی انجام می دهند نخواهیم داشت و امیدواریم کشورهای دیگر نیز در همین چارچوب نسبت به شرایط و مقررات کنونی ما اقدام لازم را مبذول دارند. در غیر این صورت تصمیم می گیریم شرایط فعالیت عادی و طبیعی نمایندگان تهران را فراهم کنیم.

وی در ارتباط با بازگشایی سفارت خانه ها بیان کرد: وزارت خارجه به طور گام به گام بازگشایی وزارت خانه ها را دردست اقدام دارد و در این چارچوب نیز باید مرحله به مرحله اقدام نماید تا مسائل آن پیش رود.

افخم در ارتباط با دور بعدی مذاکرت ایران و گروه 1+5  در چه زمانی و در چه سطحی خواهد بود، گفت: در پایان مذاکرات وین به این نتیجه رسیدیم که در ماه دسامبر مذاکراتی با طرف غربی داشته باشیم و در این زمینه رایزنی هایی در حال انجام است اما در مورد مکان و زمان قطعی آن تصمیم گیری صورت نگرفته است و هر زمان که تصمیمات نهایی شود اظهار نظر جدی خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: از ابتدا بیان کردیم وزارت خارجه همواره از دریافت نظرات منتقدین و همراهان استقبال می کند و این چارچوب همواره بنیادی است و مبنای شعاری ندارد. اما اینکه چارچوب مذاکرات روندی را پیگیری می کرد که برای گفتگوی بیشتر زمانی را در اختیار آنها قرار می داد و بر همین اساس، گفتگویی زمان مقرر، تمدید شد.

وی در ارتباط با حل بحران سوریه بیان کرد: دیدگاه های مختلفی درباره حل بحران سوریه وجود دارد که  جمهوری اسلامی ایران دیدگاه های خود را همواره بیان می کند و همکاری و تبادل نظر میان ایران و نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در سوریه برقرار است و ما برای یافتن راه حل اساسی برای مردم سوریه از راه های "سوری سوری" تاکید می کنیم و در همین چارچوب معتقدیم که باید هر راه حلی مبتنی باشد بر راهکارهای منطقی بر اصول سوریه.

افخم تصریح کرد: هیچ گونه تغییری در سیاست های جمهوری اسلامی درخصوص مبارزه با گروه های تکفیری و کمک به دولت عراق به منظور مقابله با گروهک تروریستی بوجود نیامده است و سیاستهای جمهوری اسلامی بر مبنای مبارزه با گروه های تکفیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: هیچ گونه تغییری بر اساس توافق ژنو و چارچوب هایی که تعیین شده است نخواهد شد. هر گونه فعالیتی که در زمنیه ذخائر غنی شده و اکسید شده هسته ای وجود دارد دقیقا منطبق با فعالیت های هسته ای کشورمان است و براساس برنامه هسته ای کشور و متناسب با نیاز داخلی کشورمان برنامه ریزی شده است.

وی در مورد طرح کابینه ویژه رژیم صهیونیستی بیان کرد: در ارتباط با طرح یهودی شدن فلسطین هرگونه اقدامی برای ادامه سیاست های تجاوزگرانه و افراطی گری از جانب ایران محکوم است و اینکه چنین سیاست هایی موجب ناامن شدن منطقه خواهد شد. اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی هویت تاریخی و تمدنی قدس شریف و مسجد الاقصی را اولین قبله گاه مسلمین را تحت سیطره خواهد گرفت و ما نیز این اقدام را محکوم می کنیم.

افخم درارتباط با اطلاع رسانی از موضوعات مذاکرات ایران و 1+5 بیان کرد: آنچه که قابل ارائه و اطلاع رسانی بوده است همواره در جلسات اخیر و در جلسات وین از طریق دکتر ظریف و تیم مذاکراتی ایشان به اطلاع عموم مردم رسیده. همچنین تیم مذاکره کننده گزارش هایی را به مسوولین عالی کشور ارئه کرده اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: افزایش و یا کاهش قیمت ارز هیچ گاه با مسائل هسته ای در ارتباط نبوده است و این حبابی است که در چند روز گذشته بوجود آمده و تاثیر پذیری این امر از مذاکرات وین حداقلی بوده است کما اینکه در یکی دو روز گذشته شاهد بوده ایم این نوسان دوباره پس از این روزها به وضعیت عادی خود بازگردد.

وی در ارتباط با گمانه زنی برخی رسانه ها در ارتباط با توافق حاصل شده در مذاکرات هسته ای اظهارداشت: برخی اصرار دارند روند مذاکرات را با گمانه زنی پیش ببرند ولی آنچه که از سوی مذاکره کنندگان به شکل صریح و رسمی گفته می شود باید از طریق افکار عمومی پیگیری شود ما پیش از این و پیش از مذاکرات مسقط نیز اعلام کرده بودیم هیچ گونه توافقی صورت نگرفته و همه چیز پشت میزهای مذاکره صورت می گیرد و در مذاکرات اخیر نیز همین امر صورت گرفت. امروز مذاکره کنندگان به دیدگاه نزدیک تر از نشست های قبلی رسیده اند گرچه هنوز تفاوت دیدگاه هایی میان دو طرف وجود دارد ولی این به مفهوم این نیست که تمامی اختلاف ها رفع شده است.

افخم در ارتباط با توافق سیاسی در مذاکرات هسته ای اظهار داشت: بحث توافق سیاسی یک چارچوبی را می طلبد که بر اساس آن دو طرف به چارچوب کلی دست می یابند کارهای بعدی را انجام می دهند. این چارچوب همان توافق سیاسی است که میان دو طرف صورت می گیرد لذا چیزی که امروز از آن به عنوان توافق سیاسی صحبت به میان می آید بندهای کلی پذیرفته شده به موضوعات مطرح است چنانچه توافق کلی میان دو گروه صورت پذیرد در عین حال مسیر و روند برای نگارش توافق به جزییات مشخص می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: هیچ توافقی صورت نمی گیرد مگر اینکه بر روی تمامی موضوعات به توافق کلی با طرف غربی برسیم لذا همه موضوعاتی که مورد مذاکره است باید برروی آن تفاهماتی حاصل شود تا وارد جزییات شویم.

وی اظهار داشت: طرف ایرانی دیدگاه های خاص خود را دارد و متناسب با روندهایی که پیش خواهد رفت کار خود را ادامه می دهد و اجازه نمی دهد طرف غربی وارد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران شود.

افخم در ارتباط با سفر امیر عبداللهیان به عمان اظهار داشت: سفر وی درقالب سفرهای منظم مشورتی جمهوری اسلامی ایران به عمان است و چارچوب همکاری های منطقه ای و دوره ای و منظمی است که ایران و سایر کشورها درعمان در حال برگزاری دارند  و از جانب ایران امیرعبداللهیان به این سفر رفته است.

وی در ارتباط با موضع ایران در ارتباط با تحولات امریکا و موضوع فرگوسن گفت: اقدامات نژاد پرستانه در امریکا و خشونت پلیس این دولت محکوم است و متاسفانه اقدامات نژاد پرستی و تبعیض نسبت به سیاه پوستان یک موضوع ریشه ای در این کشور است که نقض فاحش سیستماتیک و دفع حقوق اقلیت های این کشور است و سردمداران این کشور با مصونیت ناقضان چنین حقوقی از اقلیت این کشور خواهان حقوق بشر در دنیا نیز هستند و امیدواریم توجه لازم به رفع ریشه ای این موضوع حقوق بشر در امریکا به زودی به عمل آید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی به طور جدی خواهان بهترین مناسبات با کشورهای منطقه به ویژه در دولت جدید در تعامل سازنده در گسترش ارتباطات منطقه ای است و خواهان ارتباط با کشورهای پیرامونی خود است  و عربستان نیز از کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی است که باید ارتباط خوبی با آن برقرار کرد.

افخم در ارتباط با حمله به سفارت یمن و حضور سفیرجدید در یمن بیان داشت: حدود یک هفته گذشته نیکنام سفیر جدید ایران در یمن به محل ماموریت خود رفت و استوار نامه خود را تقدیم این کشور کرد و در یک دوره طولانی که شرایط روابط موجب شد سفیر دیرتر اعزام شد حضور ایشان می تواند جهت تصریح و تسریع روابط با یمن شود و سفیر ایران در یمن در سلامتی کامل به سر می برد و هیچ گونه اتفاق خاطی برای کارکنان این سفارت خانه نیفتاده است و حضور سفیر ایران در یمن نشانه ارتقا ارتباطات بهتر در جهت دیپلماسی منطقه ای است.

وی ضمن تسلیت به مناسبت اربعین حسینی گفت: یک سری تمهیداتی از جانب سفارت ایران در عراق برای زوار ایرانی در این کشور صورت می گیرد ارائه تسهیلات نیاز به زمان بندی و برنامه ریزی دقیق دارد که این از طریق وزارت ایران درعراق به بهترین نحو انجام خواهد شد و کار فشرده ای نیز در این زمینه آغاز شده تا خدمات به بهترین نحو در اختیار زوار ایرانی قرار بگیرد و برای صدور ویزا نیز از هموطنان عزیز خواسته شده حتما ویزای این کشور را داشته باشند و هموطنان تا جای ممکن از سفرهای غیر ضروری و بدون ویزا خودداری کنند تا با کمترین مشکل این دوران را سپری کنیم و تدابیر ویژه ای را سازمان حج و زیارت برای این دوران مد نظر دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی در ارتباط با بمباران مواضع عراق توسط داعش گفت: هیچ گونه تغییری در مواضع ایران علیه داعش صورت نگرفته وهیچ گونه خبری در حوزه نظامی ذکر شده است را تایید و یا تکذیب نمی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار