رئیس جمهور:

احداث راه‌آهن شمال منوط به جذب سرمایه‌گذار است

حجت‌الاسلام روحانی گفت: احداث راه آهن مشهد، بجنورد، گرگان جزو طرح‌های دولت است اما در صورتی اجرا می‌شود که سرمایه‌گذاری وارد کار شود و دولت نیز در اینصورت بخشی از کار را به عهده بگیرد.
کد خبر: ۳۵۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ - 14July 2019

احداث راه‌آهن شمال منوط به جذب سرمایه گذار استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر برای احداث راه آهن رشت به آستارا که بسیار استراتژی است بخشی از کار به عهده دولت و بخشی دیگر را همسایگان به عهده گرفته اند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه خراسان شمالی در ساخت‌های توسعه چندان هم وضعیت بدی ندارد، تصریح کرد: شاخص بیکاری کشور ۱۰.۸ است در حالی که این میانگین در خراسان شمالی ۸.۷ است.

اعتبارات خراسان شمالی سه برابر شده است

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در این زمینه که چه تلاش‌هایی در ارتباط با سخن مقام معظم رهبری که تاکید داشتند این استان باید به ۱۰ استان برتر برسد، شده است، عنوان کرد: نسبت اعتبارات در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم در خراسان شمالی نزدیک به سه برابر اعتبار تخصیص یافته است.

روحانی با اشاره به تخصیص اعتبارات سفر نخستش به خراسان شمالی، گفت: در سفر قبلی بیش از آنچه مصوب شده بود تخصیص داده شد و در این سفر نیز بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص خواهد یافت.

به گفته وی تمام استان‌ها در سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ای مدون دارند و استاندار خراسان شمالی سندی تهیه کرده است، علاوه بر اینها خراسان شمالی استان پر اهمیتی است و افتتاح طرح‌های امروز نشان از حرکت و اقدامات مناسب در این استان دارد.

مشکلاتمان با ترکمنستان حل و فصل شده است

رئیس جمهور در ارتباط با اینکه آیا بالاخره بازار و مرز مشترک با ترکمنستان به داد اقتصاد استان می‌رسد یا نه، اظهار کرد: در حال حاضر روابط‌مان با ترکمنستان خوب است و بخشی از مشکلات‌مان در خصوص حمل نقل حل و فصل شده است.

وی در عین حال تأکید کرد که به استاندار خراسان شمالی گفته است که روابط نزدیک‌تری با این کشور برقرار کند چرا که برای اقتصاد و اشتغال استان مهم است و در صورتی که استاندار توانست گام‌هایی بردارد دولت نیز کمک های لازم را خواهد کرد.

روحانی پیوستن روستاها به اینترنت پر سرعت را یکی از اقدامات مهم برای توسعه گردشگری دانست و گفت: در دنیای کنونی توسعه گردشگری وابسته به فضای مجازی است و به همین واسطه روستاها به اینترنت پرسرعت متصل شده اند تا صنایع دستی و مناطق بکرشان را معرفی نمایند.

اگر چه روحانی به اقدامات وزارت نیرو در زمینه در اختیار قرار دادن دریاچه‌ها و سدها را بخشی از سیاسته ای جذب گردشگر اعلام کرد اما به این نکته نیز اشاره کرد که دریاچه ها و سدها هم قوانینی دارند که ملزم به اجرای شان هستیم.

روحانی توسعه جاده، فرودگاه و راه آهن ها را از دیگر سیاست‌های جذب گردشگر دانست و افزود: خراسان شمالی هم در مسیر گردشگران قرار دارد و باید تلاش کرد از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری برسد.

در عین حال رئیس جمهور معرفی جاذبه‌ها را از دیگر سیاسته ای گسترش گردشگری عنوان کرد و گفت: در معرفی آثار تاریخی و طبیعی به خوبی نتوانستیم کار کنیم.

وی توریسم سلامت را از دیگر پروژه ها دانست که برخی از استان‌ها مثل خراسان رضوی در جذب آن موفق بوده‌اند و بر این نکته هم تأکید کرد که خراسان شمالی می‌تواند در جذب این نوع از توریست‌ها وارد عمل شود.

روحانی در بخش دیگر از صحبت هایش که صنایع پایین دست که سهم زیادی در اقتصاد و اشتغال دارند اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی ظرفیت‌های خوبی دارد در زمینه صنایع پایین دست که می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد برای همین به استاندار تاکید کردم که به گسترش این صنایع توجه بیشتری داشته باشد.

وی همچنین از مردم خراسان شمالی برای میزبانی در یک روز گرم تابستانی تشکر کرد و گفت: مردم با حضورشان نشان دادند با وجود روزهای سخت که همچنان نظام و مردم در کنار هم هستند.

رئیس جمهور ادامه داد: دشمن باید بداند که با وجود ترفندهایی که به خرج می‌دهد همچنان مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند.

روحانی که از مردم برخی از شهرستان‌های استان به خاطر حضور نیافتن برای افتتاح روزه‌ها عذرخواهی کرد، افزود: بر اساس یک سیاستی که در دولت داشتیم مقرر شد تا در سفرهای دوم به استان‌ها در جمع مردم دومین شهر بزرگ استان حضور یابیم زیرا در دور اول در مراکز استان با مردم صحبت کردیم.

وی همچنین به طرح‌های اجرایی که به افتتاح رسیدند گفت: دو طرح اصلی را در این سفر مدنظر قرار دادم اولی عملیاتی کردن ۹۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد به گرگان و دومی اتمام و راه اندازی راه آهن جوین به اسفراین تا پایان دولت دوازدهم است، هر دوی این طرح‌ها هم مدنظر استاندار و هم نمایندگان استان بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها