یادداشت/

چرا شهروندان در دام مأموران قلابی گرفتار می‌شوند؟

مجرمان در اعترافات خود عنوان می‌کنند که به صرفِ اعلام اینکه مأمور هستند، ادعای آنان از سوی افراد مورد پذیرش قرار گرفته شده است.
کد خبر: ۳۵۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ - 15July 2019

چرا شهروندان در دام ماموران قلابی گرفتار می‌شوند؟به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «علیرضا لطفی» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در یادداشتی به چرایی گرفتار شدن شهروندان در دام «مأموران قلابی» پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

هر چند وقت یک بار در پلیس آگاهی تهران بزرگ شاهد شناسایی و دستگیری مجرمانی هستیم که تحت پوشش مأمور اقدام به ارتکاب جرایمی، چون سرقت، اخاذی و یا آزار و اذیت شهروندان کرده‌اند. تأسف‌برانگیزتر از وقوع یک جرم، مشاهده دلایل و عوامل تسهیل‌کننده وقوع آن جرم است. وقتی همکاران ما به بررسی ابزار و آلات مورد استفاده مجرمان در اغفال شهروندان می‌پردازند، گا‌هی با کارت‌های شناسایی روبه‌رو می‌شوند که به ناشیانه‌ترین شکل ممکن تهیه شده‌اند و یا مجرمان در اعترافات خود عنوان می‌کنند که صرف اعلام اینکه مأمور هستند، ادعای آنان از سوی افراد مورد پذیرش قرار گرفته است.

متأسفانه بار‌ها شاهد بوده‌ایم که در مراکز تفریحی و پارک‌ها ازجمله پارک‌های جنگلی افرادی تحت عنوان مأمور اقدام به دستگیری دختران و پسران جوان کرده و به بهانه انتقال جداگانه آن‌ها به مراکز انتظامی اقدام به آزار و اذیت دختران کرده‌اند و یا در مسیر عبور دختران دبیرستانی تحت عنوان مأمور مواد مخدر و نیاز به بازرسی کیف و لوازم شخصی دانش آموز یکی از آن‌ها را از جمع جدا کرده و موبایل یا اشیاء دیگر وی را ربوده‌اند. با توجه به رویکرد پیشگیرانه پلیس آگاهی در مقابله با آسیب‌ها و جرایم، متن پیش رو به آموزش نکات هشداری در خصوص ارتکاب جرم تحت پوشش مأمور می‌پردازد.

امید است با مطالعه مواردی که در ادامه­ می‌آید، شهروندان به سادگی توسط این افراد مورد اغفال و سوء استفاده قرار نگیرند.

شگرد‌های مأموران قلابی

برخی از مجرمان سابقه‌دار به عنوان مأمور پلیس با زاغ‌زنی در اطراف مراکز اقتصادی به ویژه بانک‌ها، ضمن شناسایی افرادی که پول، طلا، یا وسیله با ارزشی را همراه خود دارند، اقدام به تعقیب و حتی شناسایی محل سکونت آن‌ها می‌کنند.

مأموران پلیس قلابی بعضا تجهیزات نظامی از قبیل بی سیم، دستبند، چراغ گردان و... به همراه دارند که در اغلب موارد این تجهیزات قلابی است. بی سیم آن‌ها معمولأ اسباب بازی (تاکی واکی) و اسلحه پلاستیکی است. یکی از این افراد که کمی دورتر از طعمه (مال‌باخته) و در پشت دید وی در سمت عقب خودرو می‌ایستد از طریق تلفن همراه خود که قبلأ صدای بی سیم را روی تلفن همراه وارد کرده به طعمه طوری وانمود می‌کند که صدا، صدای سیم است تا شک نکند که این افراد مأمور نیستند.

از بهانه‌های مأموران قلابی در مقابل طعمه هایشان این است که پول یا چک پولی که به همراه دارید، تقلبی است و موضوع باید بررسی شود. در حالی که دقایقی بیشتر از دریافت پول و تراول از بانک نگذشته و این که چگونه در این فاصله کم مأمور پلیس به این مسئله پی برده است، باید شهروندان به این مهم توجه کنند.

مأمورنماها، در ادامه این شیوه و شگرد خود، در پوشش مأمور به بازرسی از مال باختگان پرداخته و از آن‌ها درخواست می‌کنند تا برای رسیدگی به موضوع به همراه آن‌ها و با پول‌ها یا چک پول‌های تقلبی به مراجع قضائی و انتظامی مراجعه کنند.

مال‌باختگان نیز در حالی که به متهمان اطمینان پیدا کرده پول یا چک پول‌ها را به متهمان تحویل می‌دهند. آنان نیز در یک لحظه و با استفاده از غفلت مال‌باخته ضمن سرقت به سرعت از محل متواری می‌شوند.

یکی دیگر از شیوه‌های مأموران قلابی، خرید از یک فروشگاه توسط یکی از اعضای گروه و لحظاتی بعد از ورود سایر اعضاء به آن فروشگاه در حالی که دستبندی بر دستان خریدار است. همراهان خریدار (مأموران) بی سیم و دیگر تجهیزات پلیسی همراه دارند و با اعلام مواردی از جمله: این فرد یک سارق یا قاچاقچی حرفه‌ای است و چک پول‌ها سرقتی است، یا این فرد یک جاعل است و پولی که بابت خرید کالا به شما داده تقلبی است، قصد پس گرفتن وجه را از فروشنده دارند. در این لحظه با حرکاتی ازجمله تماس از طریق بی سیم و... با بازپس‌گیری وجه به فروشنده می‌گویند برای شکایت از این مجرم به فلان مرکز انتظامی یا قضائی مراجعه کنید؛ سپس سریعاً از آنجا متواری می‌شوند.

مال‌باخته ساده‌لوح نیز پس از مراجعه به مراجع انتظامی و قضائی متوجه هویت جعلی و کذب بودن گفته‌های آن‌ها می‌شد و متهمان نیز اقلام به دست آمده از مال‌باخته را در سطح بازار به فروش می‌رساندند.

شگرد دیگر مأموران قلابی شناسایی فروشندگان مواد مخدر و خلافکاران سابقه‌دار است. پس از شناسایی این افراد تحت پوشش مأمور به آنان مراجعه و در ظاهر اقدام به دستگیری فروشندگان مواد مخدر می‌کنند. در بازرسی از وسایل همراه، آن‌ها اقدام به گرفتن پول‌های همراه و همچنین مواد مخدرشان کرده در ادامه شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که فروشندگان مواد مخدر به گمان فرار از دست مأموران حتی پیشنهاد رشوه داده و در طول مسیر کلانتری و آگاهی یا پایگاه مبارزه با مواد مخدر با پرداخت رشوه از خودرو مأمور قلابی پیاده می‌شوند.

در این حالت مأمور قلابی علاوه بر تصاحب وجه همراه فرد خلافکار و قاچاقچی و وجه رشوه، خود اقدام به فروش مواد مخدر می‌کند که از آنان گرفته است. این مطمئن‌ترین کار توسط یک مأمور قلابی است، چون اطمینان دارند که فروشندگان مواد به هیچ عنوان به مراکز انتظامی و یا قضائی برای شکایت از آنان مراجعه نمی‌کنند.

مأموران قلابی با شناسایی اتباع خارجی به ویژه افاغنه، در مراجعه به محل سکونت یا محل کار آنان، در پوشش مأمور و بازرسی منازل، با احتمال این که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده‌اند و فاقد مجوز اقامت هستند، از این افراد کارت اقامت درخواست می‌کنند و در صورت نداشتن مجوز اقامت، یا به بهانه‌های دیگر ازجمله حمل مواد مخدر و یا اینکه شکایتی دارید و باید با ما به مرکز انتظامی بیایید و باید از کشور اخراج شوید، تحت فشار قرار داده تا شرایط برای دریافت رشوه آماده کرده و با دریافت رشوه یا سرقت اموال با ارزش و وجوه نقد داخل خانه از محل متواری می‌شوند.

بیشترین تعداد مأموران قلابی را سارقان طایفه فیوج تشکیل می‌دهند. سارقان طایفه فیوج وقتی که خودرویی را به بهانه حمل مواد مخدر یا پول تقلبی و... در بزرگراه‌های داخل یا خارج از شهر متوقف می‌کنند، به طور معمول از خودرو پیاده نمی‌شوند. سرنشین گروه در این حالت، ظاهرأ به منظور جلوگیری از فرار، سوئیچ خودرو را از این شهروند می‌گیرند و پس از گرفتن پول، طلا یا وسایل با ارزش دیگر در بازرسی از خودرو و این شهروند سریعأ از محل متواری می‌شوند. در این لحظه است که مال باخته متوجه می‌شود گرفتن سوئیچ در واقع برای جلوگیری از تعقیب خودرو مأموران قلابی توسط وی است.

ویژگی‌های مأموران قلابی

ظاهر مأمور قلابی معمولأ موجه و بسیار شبیه به مأموران پلیس یا مأمور سازمان مورد نظرشان است (مأمور ادارات بهداشت، برق، مخابرات و...).

انجام حرکات عجیب و غریب از سوی مأموران قلابی مثل بو کردن پول یا وسایل همراه طعمه است که به نظر نمی‌رسد مأموران پلیس چنین کاری از آن‌ها سر بزند.

شهروندی که فقط دقایقی قبل از بانک، صرافی، طلافروشی، بنگاه و سایر مراکز اقتصادی خارج شده و مبلغ قابل توجهی را همراه خود دارد و فقط چند خیابان یا کوچه از محل دور شده باید با خود بیاندیشد و این سؤال را در مواجهه با چنین شرایطی از خود بپرسد که چگونه ممکن است در این فرصت کم، پولی را که تنها دقایقی پیش از بانک گرفتم، تقلبی از آب درآمده و مهم‌تر این که پلیس پی به جعلی بودن پول‌ها برده است؟!

بانک‌ها برابر وظایف خود به مشتریان خود آموزش می‌دهند تا از حمل وجه نقد زیاد خودداری شود و برای این کار راه‌های جایگزین زیادی از جمله چک‌های رمز دار و... پیشنهاد می‌دهند. این آموزش‌ها در یکی دو سال اخیر به صورت وسیع از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی از قبیل: تلویزیون نیز در حال تبلیغ است. بنابر این یکی از راه‌های اساسی جلوگیری از سرقت وجوه دریافتی از بانک توسط مأموران قلابی و حتی کیف قاپان جایگزینی پول با چک‌های رمز دار بین بانکی در وجه خود یا فردی که قرار است از وی خرید کنیم، هستند.

توصیه‌های پلیس به شهروندان

درباره موضوع کمی تأمل و از عجله در تصمیم‌گیری و پاسخ مثبت به خواسته مأمور خودداری کنند.

وقتی که فرد، خود می‌داند هیچ‌گونه جرمی مرتکب نشده، حفظ آرامش در این لحظه بسیار مهم است.

از مأمور پلیس بخواهند تا کارت شناسایی و حکم مأموریت خود را ارائه کند.

اگر خواسته مأمور غیر معقول است، شهروندان از آنان بخواهند به اتفاق هم برای بررسی بهتر و بیشتر به مرکز انتظامی بروند. البته در این زمان می‌توان ضمن درخواست از یکی دو نفر از عابران و شهروندان دیگر (برای اطمینان) در کنارشان باشند و با تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 و اعلام موقعیت بخواهند عوامل گشت پلیس به محل اعزام شوند و تا رسیدن گشت پلیس در آن محل بمانند. در تمامی مواردی که شهروندان این‌گونه عمل کرده‌اند، مأمور قلابی در این لحظه پا به فرار گذاشته است.

زمانی که پلیس به یک فرد مظنون می‌شود، علاوه بر این که خودرو، خودرو فرم پلیس است و کارت شناسایی واقعی یا حکم مأموریت هم ارائه شده، شهروند ممکن است به دستور پلیس مبنی بر اعزام به مراکز انتظامی یا بازرسی از وی یا خودرو اش جلوگیری به عمل آورد و حتی با ایجاد سر و صدا و جوسازی در مقابل خواسته قانونی پلیس مقاومت کند. در این مورد مقام قضائی برابر گزارش پلیس می‌تواند این شهروند را به مجازاتی که در قانون پیش بینی شده برساند. وقتی یک نفر جرمی مرتکب نشده نباید نگرانی از مواجهه با پلیس داشته باشد بلکه این بازرسی‌ها و بازجویی‌ها در واقع برای امنیت کل جامعه است و معمولاً پس از بررسی موضوع توسط پلیس در محل یا در مراکز انتظامی و رفع سوء ظن در همان ابتدای امر فرد آزاد می‌شود.

یکی از راه‌های اصلی تشخیص مأمور قلابی از مأمور واقعی توسط شهروندان در استفاده از خودرو فرم یا شخصی است. اگر خودرو شخصی است، آن‌گاه باید کارت شناسایی یا حکم مأموریت رؤیت شود.

به یاد داشته باشید تنها راه مؤثر و اساسی در مقابله با انواع جرایم و آسیب‌ها پیشگیری است و پیشگیری تنها از طریق آموزش و آگاه سازی امکان پذیر می‌باشد.

پس از مطالعه این متن با انتشار و انتقال نکات هشداری به سایر شهروندان در مسیر پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم یاری‌گر پلیس آگاهی باشید.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار