تلاش سیاسیون ایرانی برای توجه به غرب در اوج اقتدار ایران

برخی سیاسیون در حالی در میانه جنگ تحمیلی نگاه غرب‌گرایانه بروز دادند که به شهادت رسانه‌های بین‌المللی، ایران وارد فاز اقتداری خود شده بود.
کد خبر: ۳۵۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ - 15July 2019

تلاش سیاسیون ایرانی برای توجه به غرب در اوج اقتدار ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «مهر»، سال‌های دفاع مقدس برای بسیاری از ایرانی‌ها می‌تواند آمیزه‌ای از خاطره و درس باشد، یادآوری اتفاقات آن دوره خود می‌تواند کمک کند که امروز هم در مقابل تهاجم دشمنان آماده‌تر باشیم. خبرگزاری مهر هم در همین راستا در نظر دارد تا سلسله گزارش‌های منظمی را پیرامون روزشمار دوران دفاع مقدس آماده و منتشر کند.

در اولین ماه‌های بعد از انقلاب کشور دچار درگیری‌های داخلی شده بود که اکثر آن‌ها از سوی منافقین و گروه‌های ضد انقلاب سامان دهی می‌شد. مهم‌ترین اتفاق در ۲۴ تیر سال ۵۸ مربوط است به درگیری‌ها در شهر خرمشهر که در یکی از این موارد نارنجکی به داخل مسجد پرتاب کردند.

درگیری‌ها در خرمشهر در خردادماه شدت زیادتری داشت و عناصری موسوم به «خلق عرب» پشت این حوادث بودند، اما با ایستادگی مأموران سپاه پاسداران و حمایت مردی این درگیر‌ها کاهش پیدا کرد و به مرور شهر‌ها از عناصر تروریست تخلیه می‌شد، اما در آخرین مورد آن‌ها اقدام به تعرض به مسجد جامع خرمشهر کردند.

در پی اقدام به پرتاب نارنجک در مسجد جامع خرمشهر، ماموران سپان عده‌ای وابستگان گروه چریکی را دستگیر کردند و با اطلاعیه شمار ۱ دادستانی مشخص شد که حکم اعدام برای ۳ تن از آن‌ها صادر شده است. از سویی با تصمیم جلسه شورای شهر با ریاست استاندار وقت خوزستان، مقرر شد شیخ شبیر هم که منزل او به سنگر ضد انقلاب‌ها تبدیل شده بود از شهر منتقل شود. از سویی در پی این حوادث سید محمدرضا علوی، فرماندار وقت خرمشهر در آخرین ساعات از سمت خود استعفا کرد.

اخبار حوادث استان خوزستان در این مقطع به تهران هم رسیده بود و به همین مناسبت حسن نزیه، رئیس وقت شرکت ملی نفت و صادق طباطبایی، سخنگوی دولت با امام خمینی دیداری انجام دادند.

در همین روز همافران پایگاه دوم تبریز که در تحصن به سر می‌بردند اطلاعیه منتشر کردند و درجه داران و افسران این پایگاه خواستار تصویب هرچه سریع‌تر طرح توحیدی درجه داران شدند.

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی هم در چنین روزی در مدرسه فیضیه قم سخنرانی انجام داد و طی آن تحرکات ضد انقلابی‌های گروه‌های چپ و راست کشور را مورد شماتت قرار داد، از سویی وی در این سخنرانی به افشاگرای درباره اقدامات ضد ملی رژیم سابق پرداخت.

در روز ۲۴ تیر سال ۶۱ نیرو‌های عراقی پاتکی را در محدوده قرارگاه قدس ترتیب دادند که با وجود تصرف یک خاکریز حساس خیلی زود با واکنش نیرو‌های خودی مواجه شدند. همچنین نیرو‌های وابسته به رژیم بعث حملاتی را با هواپیما‌های عراقی به اماکن مسکونی انجام دادند و مناطقی از شهر‌های اسلام آباد، دهلران، ایلام بمباران شدند.

از جمله اتفاقات دیگر این روز می‌توان به واکنش شورای امنیت سازمان ملل و کاخ سفید به همراه رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن اشاره کرد که به عملیات رمضان نیروی هوایی واکنش نشان دادند. در بیانیه فوق بر نگرانی شورای امنیت در خصوص اجرایی نشدن قطعنامه ۵۱۴ تأکید و ابراز نگرانی شده بود. کاخ سفید نیز با انتشار بیانی‌های ضمن ابراز نگرانی از حمله ایران، از کشور‌های ‏عرب خواست که برای حفظ امنیت خود با امریکا مشورت کنند.

برخی مقامات سیاسی و رسانه‌ها در این خصوص گفته بودند:

منشی کاخ سفید گفته بود: مذاکرات با کشور‌های ‏منطقه ادامه دارد.

وزارت خارجه امریکا: اوضاع را از نزدیک تحت نظر داریم.

یک مقام امریکایی: عملیات رمضان زنگ خطر ‏را برای واشنگتن به صدا در آورده است.

رئیس جمهور مصر و شاه اردن پیشنهاد کردند که جلسه سران عرب هر چه ‏زودتر تشکیل شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: امام خمینی تمام قدرت خود را برای جنگ به کار گرفته است.

مفسر رادیو آلمان: هدف ایران ‏خاموش کردن توپخانة ۳۰ کیلومتر بردی عراق است.

شبکة دوم تلویزیون آلمان: تهران به تهدید‌های خود عمل کرد و ‏جنگ وارد مرحلة جدیدی شد.

نشریه دیولت حمله ایران را یک حرکت ریسکی خواند.

مفسران رسانه‌های همگانی ‏استرالیا عقیده دارند که قوای ایران زمان سختی را در پیش دارند.

روزنامه کویتی «السیاسه» حمله ایران را در ردیف ‏حمله اسرائیل به لبنان خواند و افزود: عرب‌ها حتی فریاد زدن را نیز فراموش کرده‌اند. وقتی عراق در خاک ایران بود عرب‌ها ‏از عراق حمایت نکردند.

هندوستان تایمز: حمله ایران برگزاری کنفرانس غیرمتعهد‌ها [در بغداد]را به خطر انداخته ‏است. صدام فکر میکرد که میتواند انقلاب ایران را از بین ببرد.

چهار سال بعد، یعنی ۲۴ تیر سال ۶۵ حجت الاسلام هاشمی رفنسجانی در مورد ادامه شرایط جنگ در اظهار نظری گفته بود: کشور‌های منطقه درباره ایران بر سر دوراهی قرارگرفتهاند؛ شرکت‌های بزرگ، سرمایه گذاری در ‏عراق را خطرناک میدانند؛ امروز قاطعیت علیه جمهوریاسلامی جای خود را به تردید دادهاست.

همچنین وی تأکید کرده بود: برنامه‌ریزی ما برای خاتمه جنگ بسیار جدی است و طبق طرحی جدید قرار بر این است که ‏سپاه حداقل پانصد گردان مجهز به اجرای عملیات آماده کند و نیرو‌های ارتش نیز با امکانات اضافی توانائی‌های خود را ‏بیشتر و قویتر کند‎. ‎

از سویی محسن رضایی، از فرماندهان ارشد در جنگ تحمیلی هم گفته بود: جنگ ‏‏۷۵ روزه در فاو، ۵۰% افسران عراقی را نابود کرد.

وزیر کشور در چنین روزی خبر از آمادگی برای عملیات بزرگ را داد و اعلام کرد ۳۰۰ هزار نفر از مشمولان خدمت نظام وظیقه خود را به مراکز آموزشی معرفی کردند. فرمانده نیروی زمینی سپاه هم دستور تشکیل گردان‌های قائم را صادر کرد.

این اقدامات ایران توجه رسانه‌های بین المللی را جلب کرد، به طوری که نیوزویک نوشت: ایران در حال بسیج نیرو جهت حمله برای قطع جادة اصلی بصره ‏است.

انستیتو مطالعات استراتژیک لندن هم در گزارشی خبر آمادگی دفاعی ایران را چنین گزارش کرد: چین اوائل سال ۱۳۶۴، ۶/۱ میلیارد دلار اسلحه به ایران فروخته است. ‏

در گزارش‌های دیگری رسانه‌های بین المللی و مراکز تحقیقاتی هم خبر‌ها حکایت از وحشت غربی‌ها از آمادگی برای مقابله با عراق دارد. یکی از تهیه قطعات یدکی و جنگ افزار توسط ایران هراس دارد و دیگری می‌نویسد ایران مواد منفجره‌ای را تهیه کرده است.

به همان نسبت که فضای رسانه‌ای بین المللی نشان می‌دهد جهان پی به قدرت ایران برده است، از داخل خاک عراق خبر می‌رسد که ۵۵ هزار خانواده عراقی مجبور به سکونت در اردوگاه‌های اجباری شده‌اند چرا که عوامل رژیم بعث خانه آن‌ها را ویران کرده‌اند. از طرفی هم معاون وزیر خارجه انگلیس به صراحت اعلام کرد که عراق از سلاح شیمیایی در جنگ با ایران استفاده کرده است و ‏تسهیلات کاملی برای تولید صد‌ها تن گاز خردل و اعصاب دارد.

مهندس میرحسین موسوی در چنین روزی طی پیامی به نخست وزیر فرانسه سالروز انقلاب این کشور را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که رابطه ایران و فرانسه در مسیر عادی سازی پیش برود.

البته رسانه‌های بین‌المللی علی‌رغم اذعان‌شان به قدرت ایران در مقابله با عراق گزارش‌هایی هم از تخریب زیرساخت‌های اقتصادی می‌دادند، به عنوان مثال آسوشیتدپرس در چنین روزی نوشت: تنها ۵ مخزن از ۳۶ مخزن جزیره خارک برای بارگیری نفتکش‌ها قابل استفاده است؛ حمله عراق با میراژ ‏به تأسیسات جدید نفتی سیری جهت جلوگیری از صدور نفت.

در مقابل‬ تایمز هم در گزارشی از تأثیر کاهش قیمت نفت در اقتصاد ‏عراق و تأمین ۴۰% مخارج ارزی از درآمد نفتی نوشت.

یکسال بعد در چنین روزی رسانه‌ها خبر از سفر خاویرپرز دکوئیار، دبیر کل سازمان ملل به تهران و بغداد منتشر کردند که نشانه‌های جدی برای مقابله جامعه جهانی برای پایان جنگ ایران و عراق در آن دیده می‌شد.

همچنین در همین روز عراقی‌ها به یک سکوی نفتی ایرانی موسوم به رشادت حمله کردند، حملاتی که عراقی‌ها قبل‌تر هم به آن مبادرت کرده بودند و مهم‌ترین دلیل آن تأثیرگذاری این سکو بر اقتصاد نفتی ایران بود. البته این سکو تنها توسط نیرو‌های عراقی هم مورد هدف قرار نگرفت و آمریکایی هم در حمله به آن دارای سابقه هستند.

این اقدام آمریکایی‌ها در آن مقطع به گونه‌ای بود که با سیاست‌های فشار و حمله در میدان می‌خواستند ایران را به پای میز مذاکره بنشانند. به طوری که مایکل آرماکاست، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا در اظهار نظری در چنین روزی در سال ۶۷ گفته بود: تلاش‌های آمریکا جهت فشار بیشتر به ایران باید از طریق دیپلماسی صورت پذیرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها