بیانیه گام دوم منظومه اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است

استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه بیانیه گام دوم اوج اندیشه سیاسی رهبری است گفت: شاید شما متنی به جامعیت و کاملیت این بیانیه برای توضیح اندیشه سیاسی ایشان پیدا نشود.
کد خبر: ۳۵۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ - 16July 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در چهارمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، اظهار داشت: این بیانیه موجز و غیرتمندانه از زوایای مختلف فقهی، کلامی، فلسفی و جامعه شناختی بیانگر عمق اندیشه سیاسی رهبر انقلاب اسلامی است. اگر کسی می‌خواهد اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری را مطالعه کند، بیانیه گام دوم را بخواند.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم اوج اندیشه سیاسی رهبری است افزود: شاید شما متنی به جامعیت و کاملیت این بیانیه برای توضیح اندیشه سیاسی ایشان پیدا نکنید؛ یعنی اگر کسی می‌خواهد اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری را مطالعه کند، باید این بیانیه را بخواند. چون این بیانیه به گونه‌ای است که همه ابعاد اندیشه در درونش وجود دارد.

استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: بیانیه گام دوم هم اندیشه سیاسی است و هم الگویی از ساختار تفکر سیاسی اسلامی ایرانی است که از منظر‌های معرفتی فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، کلام سیاسی و جامعه شناسی ایران قابل مطالعه است.

وی با بیان اینکه برای روشن شدن قضیه باید توضیحی دربارۀ مفهوم اندیشه سیاسی و شاخه‌های اصلی آن ارائه شود، افزود: فلسفه سیاسی به تأملات و تفکرات عقلی کلی که به نحو قضایای حقیقی است، گفته می‌شود. منشأ انتزاع این معرفت سیاسی ممکن است واقعیت‌های خارجی، باور‌های دینی و یا معقولات ذهنی متفکر باشد. در کنار این دانش عقلی- سیاسی، ما دانش کلام سیاسی را داریم. کلام سیاسی هم آراء و تأملات اعتقادی در باب زندگی سیاسی است.

مهاجرنیا اضافه کرد: به تعبیر دیگر آنچه را خداوند برای تدبیر و ربوبیت حیات سیاسی بشر در نظر گرفته است و به مثابه فعل الهی تلقی می‌شود این‌ها موضوع کلام سیاسی است و آنچه از ناحیه شرع مقدس به عنوان تکلیف شرعی و احکام دینی مربوط به وظایف انسان‌ها در نظر گرفته شده است فقه سیاسی نام دارد.

وی گفت: اخلاق سیاسی هم به مجموعه آراء و تأملات هنجاری، عقلی و نقلی گفته می‌شود که به شایستگی‌ها و ناشایستگی‌های مرتبط با اصلاح و تنظیم فضایل و سجایای نیکو در زندگی سیاسی، اطلاق می‌گردد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار کرد: بیانیۀ گام دوم از منظر دانش‌های سیاسی فوق قابل تبیین و تحلیل است. در این بیانیه، مقام معظم رهبری برداشت‌های چهل‌ساله و نگاه دینی که به چهل سال انقلاب اسلامی دارد و به امتیازات و فراز و فرود‌های چهل ساله انقلاب اسلامی دارد را بیان کرده‌اند. از آن طرف، نسبت به آینده، آرمان‌ها و غایات تفکر سیاسی صحبت کرده داشته‌اند.

وی تصریح کرد: این بیانیه، هم خصلت فلسفه سیاسی دارد و هم جامعه شناسی سیاسی ایران را بیان کرده است. انقلاب اسلامی را در بوم و در محیط ایران تبیین کرده و ارتباط آن را با نظام بین‌الملل و تأثیرات جهانی آن را مورد توجه قرار می‌دهد.

مهاجرنیا با بیان این‌که باید دربارۀ این بیانیه فکری، سنخ‌شناسی داشته باشیم، گفت: به‌نظر ما، چهار نوع می‌توان به اندیشه سیاسی دینی نگاه کرد. در بحث علوم انسانی اسلامی، ما الان درگیر این مسائل هستیم. سال‌هاست که با این ادبیات سروکار داریم و مقام معظم رهبری طراح همین تفکر بودند؛ یعنی از زمانی که ایشان بحث نهضت نرم افزاری را از حدود 10 سال پیش مطرح کردند، این بحث را به‌صورت جدی دارند مطرح می‌کنند. بیانیه گام دوم را در همان راستا به مثابه یک نوع الگوی اسلامی ایرانی از تفکر سیاسی باید تلقی کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها