سردار سرلشکر صفوی:

نگاه «امیر سرتیپ ترکان» به وحدت ارتش و سپاه همانند شهیدصیاد شیرازی بود/ مرحوم ترکان فرمانده‌ای مومن، خردمند و شجاع سال‌های دفاع مقدس بود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: امیر سرتیپ احمد ترکان فرمانده‌ای مومن، خرمند و شجاع سال‌های دفاع مقدس بود که آبرومندانه زندگی کرد، قهرمانانه جنگید و با یک ایمان خوب به زیارت خداوند متعال رسید.
کد خبر: ۳۵۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ - 16July 2019

نگاه «امیر سرتیپ ترکان» به وحدت ارتش و سپاه همانند شهیدصیاد شیرازی بود/ مرحوم ترکان فرمانده‌ای مومن، خردمند و شجاع سال‌های دفاع مقدس بودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‎پرس، سردار سرلشکر پاسدار «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا درباره ابعاد شخصیتی مرحوم امیر سرتیپ «احمد ترکان» از فرماندهان دوران دفاع مقدس و پدر توپخانه ایران، اظهار داشت: رحلت جانگداز امیر سرافراز و دلاور ارتش اسلام، امیر سرتیپ احمد ترکان را به همه ارتشیان غیور جمهوری اسلامی، سپاهیان، بسیجیان، مردم شریف اصفهان و به آحاد مردم عزیزمان تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: من این امیر بزرگوار را حدود 40 سال است که می‌شناختم و امیر سرتیپ احمد ترکان فرمانده‌ای شجاع و خردمند بود؛ وی در سه بعد «اندیشه و تفکر»، «اخلاق» و «رفتار و عملکرد» یک افسر مطلوب اسلام و جمهوری اسلامی ایران بود.

سردار صفوی خاطرنشان کرد: امیر سرتیپ احمد ترکان در بعد اندیشه و تفکر، فرمانده‌ای مومن، ولایتمدار و با قرآن مانوس و به اهل بیت ارادت داشت و متعبد قبل از پیروزی انقلاب بود و در حوزه دانش نظامی و تخصص توپخانه، یک استاد به معنای واقعی بود.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امیر ترکان رشته‌های مختلف نظامی را گذرانده بود به عنوان مثال ایشان رشته‌های تخصصی چتربازی را در تیپ 55 هوابرد طی کرده بود و هم جزو فرماندهان گردان‌های تیپ 55 هوابرد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود. سرکوب ضد انقلاب در سال‌های 58 و 59 اولین امتحانی بود که ایشان به خوبی از پس آن بر آمد.

وی ادامه داد: به طور خاص ایشان در حفاظت از مقر فرماندهی و ستاد لشکر 28 کردستان در سنندج که ضد انقلاب می‌خواست آن پادگان را تصرف کند با تعدادی از افسران، درجه داران، پاسداران و بسیجیان از این پادگان حفاظت کردند. امیر بزرگوار احمد ترکان همچنین در آزادسازی محور بانه - سردشت از خود نبوغ نظامی نشان داد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا یادآور شد: با شروع جنگ تحمیلی و منصوب شدن شهید سپهبد صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر بزرگ ارتش اسلام، احمد ترکان، در جبهه‌های غرب و جنوب به کمک شهید صیاد شیرازی آمد و در عملیات‌های مختلف در جنوب کشور مانند عملیات والفجر 1 و عملیات‌های شمال غرب وفاداری خود را به امام (ره) و جمهوری اسلامی اثبات کرد.

سردار صفوی با بیان اینکه یکی از کسانی که در هماهنگی بین ارتش و سپاه بعد از شهید سپهبد صیاد شیرازی موفق بود، امیر سرتیپ احمد ترکان بود، خاطرنشان کرد: امیر سرتیپ ترکان در خصوص ارتش و سپاه از همان نگاه و روحیه شهید سپهبد صیاد شیرازی برخوردار بود و ارتش و سپاه را دو لشکر الهی و دو بال قدرتمند جمهوری اسلامی می‌دانست.

وی ادامه داد: زمانی که امیر سرتیپ احمد ترکان فرمانده قرارگاه غرب کشور شد انصافا بهترین هماهنگی بین ارتش و سپاه در منطقه حساس شمالغرب کشور به وجود آمد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: امیر احمد ترکان در بعد اخلاقی و رفتاری با سربازان، درجه‌داران و افسران جزء با محبت رفتار می‌کرد و قلب مهربانی داشت. برخورد‌های وی انسانی و تاثیرگذار بر روی سربازان، درجه‌داران و افسران بود و سربازان را مثل بچه‌های خودش می‌دید. انسانی بسیار عاطفی و خوش برخورد بود. ایشان البته صلابت فرماندهی را داشت، اما در عین حال با سربازان، درجه داران و افسران با عطوفت رفتار می‌کرد.

سردار صفوی اضافه کرد: در بعد از جنگ که امیر سرتیپ احمد ترکان به فرماندهی مرکز آموزش توپخانه و موشک‌ها در اصفهان منصوب شد با جذب 700 افسر جوان با تجربه دفاع مقدس و با انتقال تجارب، اخلاق و رفتار خود به آنان، توانست در بعد انواع توپخانه‌ها و موشک‌های کوتاه برد، بهترین کادرسازی در طراز انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

وی یادآور شد: ایشان حتی بعد از بازنشستگی هم به هیئت معارف دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی رفتند و دانشجویان دانشگاه افسری را به مناطق مختلف در جنوب کشور می‌بردند و عملیات‌هایی همچون فتح المبین، بیت المقدس و ... را بر روی زمین به آن‌ها آموزش می‌دادند و انصافا در این دوره بعد از بازنشستگی و هیئت معارف دفاع مقدس هم بسیار موفق بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه امیر سرتیپ ترکان واقعا مردم دار و مردم‌یار بود، تاکید کرد: وی همه اقوام ایرانی را جزو مام میهن می‌دانست. روحیه مردم داری و برخورد عاطفی ایشان با مردم به گونه‌ای که امام (ره) می‌خواستند، بود؛ پیاده کردن مشی امام (ره) به عنوان فرمانده لشکر اسلام در رابطه با اقوام کرد نشان دهنده اندیشه و تفکر ولایی ایشان بود.

سردار صفوی خاطرنشان کرد: امیر سرتیپ احمد ترکان واقعا انسان شجاعی بود و در لحظات سخت تصمیم‌گیری خیلی عاقلانه تصمیم می‌گرفت و تصمیم گیری‌های ایشان مدبرانه بود و من هیچ وقت در لحظات سخت به عنوان مثال در همین بحران کردستان و سختی‌های جنگ در چهره ایشان ترس و تردید ندیدم.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مرحوم ترکان در برخورد با دشمنان با صلابت و قاطع بود، گفت: امیر سرتیپ احمد ترکان فرمانده‌ای مومن، خردمند و شجاع سال‌های دفاع مقدس آبرومندانه زندگی کرد، قهرمانانه جنگید و با یک ایمان خوب به زیارت خداوند متعال رسید.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها