گام دوم/ بخش پایانی/ رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

راهیان نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

قاسم ساعدی درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: باید بگویم که بعثت نسل جوان کشور با این بیانیه آغاز شد؛ بیانیه گام دوم می‌گوید بچه‌ها خودتان را آماده کنید. رهبر انقلاب با بیانیه گام دوم، جوانان را صدا زدند و گفتند جوانان بیایید پرچم ظهور را به بالاترین قلل رفیع دنیا بکوبید.
کد خبر: ۳۵۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۴ - 17July 2019

گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: ساعدی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص نقش و جایگاه راهیان نور در خنثی‌سازی توطئه‌های غرب، تاثیر توان دفاعی در ایجاد بازدارندگی در مقابل بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی و عملکرد اروپا در برجام و تاثیر این توافق بر اقتصاد کشورمان سخن گفت که بخش نخست آن پیشتر تقدیم مخاطبان شد، در ادامه بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

دفاع‌پرس: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تا چه میزان با متولیان و دست‌اندرکاران راهیان نور تعامل دارید و برای هرچه باشکوه برگزار شدن این حرکت فرهنگی و ارزشی چه راهکار‌هایی را به خادمان شهدا در راهیان نور پیشنهاد می‌کنید.

هر ساله پیش از شروع فعالیت‌های راهیان نور، جلسات متعددی را در سطح استان خوزستان برگزار و در این نشست‌ها در خصوص اقداماتی کارساز برای هرچه بهتر شدن خدمترسانی و خدمتگذاری به زائران مناطق عملیاتی جنوب بحث و تبادل نظر می‌کنیم؛ چراکه اعتقاد قلبی متولیان فرهنگی کشور و به خصوص کسانی که در مسیر زنده نگه داشتن یاد و خاطره رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس جهاد و انجام وظیفه می‌کنند بر این است که باید به گونه‌ای به زائران کاروان‌های راهیان نور، محبان و عاشقان رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس احترام گذاشت و خدمت کرد که در شان و زیبنده شهدا باشد.

راهیان‌نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

در حقیقت اصل و بنای نظام و انقلاب اسلامی بر خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پایه‌گذاری شده و هرچه مسوولان در زنده نگه داشتن یاد و خاطره این دلاورمردان تلاش کنند، باز هم مدیون ایثارگری و ازخودگذشتگی‌های شهیدان هستند. خدا را شاکرم که در دوران قبل از نمایندگی مجلس شورای اسلامی بعنوان رئیس آموزش و پرورش اهواز، عضو ستاد راهیان نور بودم و به همراه نیروهای مردمی همچون بسیج و سپاه برای حمایت از فعالیت‌های کاروان‌های راهیان نور به صورت خودجوش و به فرموده مقام معظم رهبری آتش به اختیار اقدام می‌کردم و امروز که توفیق خدمتگذاری به مردم در مجلس شورای اسلامی را دارم، به نیابت از مجمع نمایندگان استان خوزستان با صراحت اعلام می‌کنم که برای ارتقاء کیفیت برنامه‌ها و فعالیت‌های کاروان‌های راهیان نور و حمایت از این حرکت ارزشی از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

در واقع مهم‌ترین وجه اشتراک تمام مسوولان، محوریت و ارادت به دفاع مقدس است؛ اختلاف نظری هم که میان مسوولان در خصوص سایر مسائل روز کشور پیش می‌آید، وقتی صحبت از دفاع مقدس و ارزش‌های آن دوران می‌شود، همه متحد و منسجم نسبت به وقایع و رخداد‌های آن دوران، احساس غرور و تکلیف کرده و برای صیانت از آرمان‌های دوران هشت سال دفاع مقدس با روحیه‌ای جهادی انجام وظیفه می‌کنند. امروز که دشمن با استفاده از فناوری، فضای مجازی، و کانال‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی و نیز شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال تخریب فرهنگ کشور است و در این مسیر، شبانه‌روز برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند، وظیفه تمام مسوولان و دستگاه‌های اجرایی کشور است که از راهیان نور که در مقابله با تهاجم فرهنگی غربی‌ها نقش مهم و غیرقابل انکاری ایفا می‌کند، به طرق مختلف حمایت کنند. در این برهه از زمان که کشورمان به واسطه استقلال، عزت، جایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و توان دفاعی مورد هجمه‌های مختلف دشمنان قرار گرفته و جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان در معرض آسیب‌های اعتقادی، فرهنگی و فکری هستند، این وظیفه ما مسوولان است که فارغ از حاشیه‌ها، شعار و گفتاردرمانی، از فعالیت‌های فرهنگی که در کشور صورت می‌گیرد و در راس تمام آن‌ها از برنامه‌های راهیان نور حمایت کنیم.

راهیان‌نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

راهیان نور فرصتی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت مردم و به خصوص نسل جوان کشور است که ارائه خدمات بهتر این ستاد ارزشی به متقاضیان، مستلزم پشتیبانی‌های مسوولان و به ویژه دولت و مجلس است. یکی از اقداماتی که در رشد، توسعه و رونق حداکثری در برنامه‌های کاروان‌های راهیان نور نقش دارد، تعامل متولیان و دست‌اندرکاران راهیان نور کشور با نمایندگان مجلس و به خصوص نمایندگان استان‌های جنگ‌زده در مجلس است؛ چراکه اگر نمایندگان در جریان موانع و مشکلات احتمالی کاروان‌های راهیان نور قرار بگیرند، قطعا راه‌های مرتفع شدن مشکلات مربوطه را هموار و کوتاه می‌کنند؛ بنده به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان افتخار می‌کنم که به همراه نمایندگان مجمع در خدمت متولیان و دست‌اندرکاران راهیان نور باشم تا بتوانیم در کنار خادمان حقیقی به شهدا، برای رونق در این عرصه فرهنگی انجام وظیفه کنیم.

دفاع‌پرس: نظر و تعبیر شما درباره بیانیه گام دوم که از سوی مقام معظم رهبری تبیین و مطرح شد، چیست؟

راهیان‌نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

با توجه به اینکه محور بیانیه گام دوم انقلاب و در حقیقت مخاطبان اصلی مقام معظم رهبری نسل جوان کشور است، باید بگویم که بعثت نسل جوان کشور با این بیانیه آغاز شد؛ همانطور که حضرت رسول (ص) در ۴۰ سالگی مبعوث شدند، بعثت دهه شصتی‌ها، هفتادی‌ها و هشتادی‌ها در ۴۰ سالگی انقلاب با این بیانیه شروع شده است. بیانیه گام دوم می‌گوید بچه‌ها خودتان را آماده کنید؛ هفت بندی که رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم مطرح کردند یعنی خرمشهر‌ها در پیش است؛ رهبر انقلاب با بیانیه گام دوم، جوانان را صدا زدند و گفتند جوانان بیایید پرچم ظهور را به بالاترین قلل رفیع دنیا بکوبید و آن طالب بدم المقتول بکربلا را ان‌شاءالله یاری کنید.

این حرف‌ها کنار هم، نشان‌دهنده یک ماموریت است و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یعنی کار عملیاتی که نقشه و اساسنامه و مرامنامه‌ای برای دهه شصتی‌ها، هفتادی‌ها و هشتادی‌ها به همراه دارد. بیانیه گام دوم انقلاب را می‌توان بهترین مصداق منطق آرمان‌گرایی در عین، نگاه به واقعیت‌ها دانست؛ مقام معظم رهبری در این بیانیه ضمن آسیب‌شناسی حال و گذشته، صراحتا اعلام می‌کنند که جمهوری اسلامی از تصحیح خطا‌های خود گریزان نیست، اما در عین حال به گذشته طی شده افتخار می‌کند و از تجربیات دیروز برای حال و آینده بهره می‌برد. مقام معظم رهبری راه رسیدن به آرمان‌ها را در کنار واقعیت‌های موجود ترسیم می‌کند و با نگاهی که حکایت از اشراف ایشان به شرایط کشور دارد، قله‌ها را بار دیگر نشان می‌دهد و با امیدواری که در تک‌تک کلمات مشهود است، به آینده نهضت، نور می‌تاباند و این دقیقا همان منطق راهگشای آینده است که باید سرمشق همه کنشگران انقلاب اسلامی باشد.

راهیان‌نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

از تاکیدات بسیار بیانیه مذکور بر جوانان برمی‌آید که عمده بار «گام دوم انقلاب» بر دوش جوانان است و آن‌ها هستند که باید شانه زیر بار مسوولیت در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دینی، اخلاقی، معنوی و عدالت دهند و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند. به همین دلیل درک و فهم آنچه در این بیانیه از جوانان خواسته شده و سپس تامل بر آن‌ها و تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیک برای تک تک وظایف بسیار مهم است. از سوی دیگر در طول این بیانیه چهره‌ای از «جوان تراز گام دوم انقلاب» به تصویر کشیده شده است که شناخت این چهره و کوشش برای دست یافتن به ویژگی‌ها و خصایص آن برای پیمودن گام دوم الزامی به نظر می‌رسد.

دفاع‌پرس: با توجه به جنایت‌های مثلث غربی، عبری و عربی در منطقه و حمایت آن‌ها از جریان تکفیری داعش برای تضعیف قدرت امت اسلامی و تخریب عراق و سوریه، الگوگیری رزمندگان و شهدای مدافع حرم از رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس غیر قابل انکار است، اما مسئله‌ای که قابل تامل و حائز اهمیت است حضور جوانان مدافعان حرم و بعضا در سنین کم برای مقابله با دشمنان قرآن و اسلام است، شما علت این همه شوق به جهاد نسل جوان را نشات گرفته از چه عاملی می‌دانید؟

اینکه بیشترین شهدای مدافع حرم مربوط به استان خوزستان هستند ریشه در خوی و فرهنگ شهادت‌طلبی مردمان این دیار شهیدپرور دارد؛ لذا در دوران هشت سال دفاع مقدس مردم استان خوزستان این مسئله را به خوبی اثبات کردند و به منصه ظهور رساندند؛ در حقیقت این مردم برای ادای دین به نظام و انقلاب اسلامی از هیچ چیزی حتی از جان خود هم دریغ نکرده و نمی‌کنند. نه تنها در دوران هشت سال دفاع مقدس بلکه هنگام وقوع جنگ جهانی دوم و زمانی‌که انگلیس وارد کارزار جنگ شد، حرکت جهادی استان خوزستان این بود که مانع از تعرض دشمنان شد و تاریخ از این قدرت بازدارندگی استان خوزستان به خوبی یاد می‌کند.

راهیان‌نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

از ولایتمداری و ولایت‌پذیری مردم خوزستان همین بس که در زمان جنگ جهانی دوم، وقتی که آیت‌الله یزدی فتوای جهاد داد، مردم استان خوزستان با دستان خالی، اما قلبی سرشار از ایمان به خدا و باور به عقب راندن و شکست دشمن، ارتش مسلح انگلیس را فراری دادند. در حقیقت این نشان می‌دهد که ملت ایران قبل از ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی برای دفاع از وجب به وجب خاک کشور و اعتقادات و باور‌های ارزشی و مذهبی در مقابل دشمنان سینه سپر می‌کردند و اجازه گستاخی و تعرض به بیگانگان را نمی‌دادند. در سوریه و عراق هم رزمندگان ما در قالب مدافعان حرم همچون دوران هشت سال دفاع مقدس احساس تکلیف کردند و بنا به پیروی از آرمان والای امام راحل در خصوص حمایت و یاری مظلومان وارد میدان مبارزه با دشمنانی شدند که تاکنون نظیرشان در تاریخ رویت نشده است.

مهم‌ترین جاذبه، جاذبه شهادت است یعنی حیات ابدی، یعنی همین که امام (ره) فرمودند که ما نسبت به درک مقام شهدا عاجزیم؛ لذا کم ندیدم کسانی که در دوران دفاع مقدس در شناسنامه‌های خود دست می‌بردند تا سن شان از ۱۳ و ۱۵ بیشتر شود و در جبهه‌ها حضور پیدا کنند. جوانان بصیر، مومن و انقلابی ایران اسلامی وقتی که دیدند مردم مظلوم در شهر‌های سوریه و عراق در محاصره خطرناک‌ترین دشمنان قرآن و اسلام هستند، ایثار و از خود‌گذشتگی که برگرفته از صفات و روحیات رفتاری و اخلاقی رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس بود را نشان دادند؛ در حقیقت رزمندگان مدافع حرم، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه احیا کردند.

داعش، عراق و شام را پلی برای رسیدن به ایران می‌دانست، آیا مدافعان حرم ضمن احساس مسوولیت در برابر برادران و خواهران دینی‌شان در عراق و سوریه، می‌توانستند بنشینند و ببینند که عراق و سوریه کِی سقوط می‌کند تا شاهد هجوم داعش این شجره خبیثه به کشورمان باشند؟ در حقیقت هدف دشمن و داعش تصرف ایران بود؛ صدام نیز ۲۰ هزار کیلومتر از خاک ما را اشغال کرد و راهی جز مقاومت برای ما وجود نداشت و یکی از دلایل اهدای ۲۰۰ هزار شهید در جنگ تحمیلی، همین مقاومت‌ها بود.

راهیان‌نور نگین فعالیت‌های فرهنگی کشور/ بیانیه گام دوم مبعث جوانان ایرانی است

ملت فلسطین نیز نمی‌تواند بدون جنگ و جهاد، فلسطین را پس بگیرد و باید در این راه فداکاری کند. یکی از افتخارات استان خوزستان این است که هم در دوران هشت سال دفاع مقدس و هم در زمان نبرد مدافعان حرم در منطقه، اولین شهید این ۲ دوران جاودان در تاریخ، از این خطه است. نه تنها در داخل کشور و در مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان بلکه در خارج از کشور همچون تحولات منطقه، مادامی که فرهنگ و ارزش‌های دوران دفاع مقدس در جامعه ما زنده و متجلی باشد، ملت و کشور ما از گزند تمام توطئه‌های غربی‌ها مصون است.

دفاع‌پرس: با توجه به تهدیدات و اقدامات ضدایرانی دولتمردان آمریکایی علیه ملت و کشور ما، آینده انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید.

تهدیدات و تحریم‌های آمریکایی مسئله تازه‌ای نیست که منجر به وحشت مردم و مسوولان شود؛ چراکه دشمنی غربی‌ها با ملت و کشور ما ریشه در پیروزی انقلاب اسلامی دارد؛ لذا آن‌ها برای نابودی انقلاب اسلامی هرچه در توان و اختیار داشتند، به کار گرفتند، اما نتوانستند اهداف خود را محقق کنند؛ چراکه هوشیاری، بصیرت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و مقاومت مردم ما از عوامل مهم و بزرگ خنثی‌کننده تمام توطئه‌های غربی‌هاست. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، هر رئیس جمهوری که بر مسند قدرت در آمریکا تکیه زد، هدف نابودی نظام و انقلاب اسلامی ما را به طور جدی دنبال کرد، اما آیا توانستند خللی در امنیت، استقلال و قدرت کشور ما وارد کنند؟

تهدیدات و تحریم‌ها نه‌تن‌ها باعث پسرفت ما نشد، بلکه منجر به تلاش بی‌وقفه مردم و مسوولان برای خودکفایی و جست‌وجوی راهی برای خلاصی از توطئه‌های دشمنان شده است. اینکه هر از گاهی دولتمردان آمریکایی علیه کشور ما زیاده‌گویی می‌کنند نشان از ضعف و شکست آن‌ها در تحقق اهداف ضدایرانی‌شان دارد؛ آن‌ها وقتی که دیدند توان رویارویی با ما از منظر نظامی را ندارند جنگ اقتصادی علیه مردم ما راه انداختند و زمانی‌که مشاهده کردند که مشکلات اقتصادی و معیشتی، ذره‌ای از حِس وطن‌دوستی، تعهد به آرمان‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و هم‌چنین از مقاومت مردم کم نکرد، پروژه شکست خورده و نخ‌نمای تهدید به راه اندازی جنگ نظامی علیه ایران را بار دیگر مطرح کردند؛ لذا به صراحت می‌گویم که جنگی میان ما و آمریکا در نخواهد گرفت؛ چراکه عواقب این جنگ، آمریکا را به ورطه نابودی خواهد کشاند. آمریکایی‌ها می‌دانند که نظام و انقلاب اسلامی ما خطرناپذیر است؛ چراکه مردم به شدت متعهد به آرمان‌های امام راحل و انقلاب هستند. من آینده انقلاب اسلامی را همچون حال حاضر درخشنده، مقتدر و با صلابت می‌بینم که این مسئله همواره خاری در چشم دشمنان بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار