علامیان:

کتاب جدید علامیان درباره آزادگان حوزه نفت/ ابوترابی نبود خیلی از آزادگان به وطن برنمی‌گشتند

سعید علامیان به تازگی کتابی را در حدود 500 صفحه، شامل خاطرات آزادگان خطوط نفتی کشور به ناشر تحویل داده است.
کد خبر: ۳۵۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳ - 16July 2019

کتاب جدید علامیان درباره آزادگان حوزه نفت/ ابوترابی نبود خیلی از آزادگان به وطن برنمی‌گشتندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، سعید علامیان از نویسنده و پژوهشگران کشورمان اظهار داشت: «مسافران وطن» شامل مجموعه خاطرات ۴۷ آزاده خط لوله نفت کشور است که به تازگی به اتمام رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این اثر مربوط به خاطرات آزادگان خطوط نفتی کشور شامل سپاه، بسیج و سربازان می‌شود، تصریح کرد: مصاحبه‌ها حدود ۱۲۰ ساعت بود که از اقشار مختلف هشت منطقه کشور که در خطوط لوله‌های نفت فعال بودند اخذ شد، البته پیش از این خاطره‌نگاری‌هایی به شکل تک‌نگاری انجام شده بود اما اینکه مجموعه‌ای از خاطرات آزادگان کشورمان را یک جا داشته باشیم منتشر نشده بود.

علامیان بیان کرد: این اثر شامل خاطرات ۴۷ نفر از آزادگان کشورمان است که تمام خاطرات در حدود ۵۰۰ صفحه گرد آمده است. هرچند پس از تدوین اولیه و پیاده سازی مصاحبه‌ها، با حجمی بالغ بر دو هزار صفحه مواجه شدیم اما در ادامه خاطرات ناب انتخاب شد؛ چرا که باید کتاب را موجز می‌کردیم.

به گفته این نویسنده، آنچه در کتاب «مسافران وطن» آمده سرگذشت نابی از نحوه اسارت، خاطرات دوران اسارت و دیگر مسایل است. در واقع مهم‌ترین اتفاق و لحظاتی که بر آزاده‌ها در این کتاب مطرح می‌شود که هر یک می‌تواند سوژه فیلمنامه، کتابی مجزا و یا اثر هنری باشد.

وی گفت: برای تهیه کتاب تیمی مشغول پیاده سازی و گرفتن مصاحبه‌ها بود که در مقدمه کتاب از آنها یاد شده است، اما آنچه در تمام خاطرات مشترک بود اینکه همگی حال و هوای وطن را داشتند از این رو عنوان «مسافران وطن» به عنوان نام کتاب انتخاب شد.

علامیان با تاکید بر اینکه اغلب آزاده‌ها جانباز هستند و در واقع هنگام اسارت مجروح بوده‌اند، اضافه کرد: ماجراهای جذابی در این کتاب مطرح می‌شود و ناگفته‌هایی از اسارت برای نخستین بار در این کتاب درج شده است. تالیف کتاب حدود یک سال و نیم به طول انجامید و نقطه طلایی کتاب بخشی است که به سیدآزادگان اختصاص دارد؛ چرا که اغلب آزادگان با آقای ابوترابی محشور بوده‌اند و بر این اساس می‌توان گفت که کتاب به نوعی تاریخ شفاهی آقای ابوترابی است.

علامیان افزود: القاب خاصی از سوی آزادگان کشورمان به آقای ابوترابی اطلاق می‌شد؛ از جمله فرشته نجات و در ادامه عنوان می‌شد که ایشان رحمتی در اردوگاه‌ها بوده‌اند. حتی یکی از اسرا اعلام می‌کرد که اگر ایشان نبودند ۳۰ درصد آزادگان به ایران باز نمی‌گشتند. ایشان آرامشی را در اردوگاه‌ها جاری می‌کرد.

وی گفت: برایم جالب بود که از آزادگان و جانبازان فعال در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی بنویسم؛ چرا که کسی برای اخذ خاطرات سراغشان نمی‌رود. از این رو سراغ شاغلین در خط لوله نفت رفتیم.

علامیان این اثر را یکی از نوادر دانست و اظهار داشت: آزادگانی که در خطوط لوله نفت فعال بوده‌اند و به اسارت در آمده‌اند خاطراتشان از نحوه اسارت و دوران حضور در اردوگاه‌ها در کتاب آمده است.

«مسافران وطن» به قلم سعید علامیان شامل مجموعه خاطرات ۴۷ آزاده خط لوله نفت کشور است که از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب خواهد شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار