مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی:

همه‌کاره جریان مداحی کشور به‌زودی معرفی می‌شود

حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» از تصمیم برای ایجاد تغییر و تحول در کانون مداحان به عنوان همه‌کاره جریان مداحی سخن گفت و خاطرنشان کرد که در این کانون، نظارت‌های سلبی در اختیار بزرگان تأثیرگذار جامعه مداح خواهد بود.
کد خبر: ۳۵۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ - 17July 2019

همه‌کاره جریان مداحی کشور به‌زودی معرفی می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: حوزه مداحی دارای چند جنبه مهم است که باید شناخته شود تا بتواند پیرامون آن تصمیم‌گیری‌های دقیقی داشت.

مخاطب با دو بیت نوحه، ارتباط معنوی‌اش برقرار می‌شود

وی با بیان اینکه مداحی دارای جنبه‌های معرفتی، هنری (نغمات و دستگاه‌های موسیقی) و معنویت است، تصریح کرد: این جنبه‌ها، معجونی را ایجاد کرده که بسیار در مخاطب تاثیرگذار است، به طوری که ارتباط معنوی افراد جامعه با دو بیت نوحه، برقرار می‌شود و به دریای معرفتی بی‌کرانی متصل می‌شوند، زیرا افراد عمدتاً براساس گرایش‌های خود فعالیت می‌کنند؛ لذا مجموعه موثری مانند مداحی بسیار می‌تواند روند فرهنگی و معنوی زندگی افراد را کمک کند.

آفت‌‌های بیرونی حوزه مداحی

باباخانی با اشاره به اینکه هر حوزه‌ای که تاثیر، توان و قدرت بسیاری دارد، دچار آفات و آسیب‌های قابل‌توجهی می‌شود، گفت: وجود این آفات، دارای علل معرفتی است زیرا شیطان در هر حوزه‌ای که بیشترین تاثیر در زمینه هدایت انسان‌ها را دارد، سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد داشت و از سوی دیگر دشمنان نیز هر حوزه‌ای را که در عرصه هدایت جوانان تاثیرگذارتر باشد، بیشتر مدنظر قرار می‌دهد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مداحی هم از لحاظ آفات درونی و هم از سوی دشمن بیرونی ممکن است دچار آفات و آسیب‌هایی شود که دلیل آن نیز اهمیت و تاثیر فراوان است.

رابطه پدرانه سازمان تبلیغات با جامعه مداحی شکل نگرفته است

وی با اشاره به رابطه سازمان تبلیغات اسلامی با حوزه مداحی کشور گفت: نهادها، موسسات و نبایدهای مرتبط با سازمان در حوزه مداحی، شعر آئینی، نوحه و هیأت‌ها تلاش‌های بسیاری داشته‌اند، به طوری که امروزه رابطه عمیق‌تری میان سازمان تبلیغات با حوزه مداحی و ستایشگری کشور وجود دارد اما به دلیل آفت‌های مختلف هنوز رابطه پدرانه سازمان تبلیغات با جامعه مداحی شکل نگرفته و در این زمینه قدم‌های خوبی با کمک بزرگان عرصه مداحی در حال برداشته شدن است.

رفع معضلات و آفت‌های مداحی با رفتارهای ایجابی ممکن می‌شود

باباخانی با بیان اینکه برای رفع معضلات و آفت‌های حوزه مداحی باید در گام اول، رفتارهای ایجابی را در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: اگر موضع ایجابی نقش پدرانه بود، می‌توان از موضع سلبی نیز وارد شد. به عبارتی اولاً باید برادری خود را برای جامعه مداحی اثبات کنیم و رابطه برادرانه و عاطفی سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای حاکمیتی در حوزه مداحی ایجاد شود که الحمدلله در این زمینه قدم‌های بسیاری خوبی در زمینه شعر، نوحه، هیأت و ستایشگران برداشته شده است.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه جامعه مداحی پویا، دارای ابتدا و انتها و کسوت است، افزود: سازمان تبلیغات بنا دارد کمک کند تا بزرگان جامعه مداحی در عرصه‌های مختلف کسوت خود را اعمال کنند، زیرا اگر بزرگان مداحی این فضا را مدیریت کنند، بسیار بهتر از آن است که نهادهای حاکمیتی وارد شوند.

بزرگان مداحی باید رفتارهای سلبی داشته باشند

وی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی زمینه‌ساز و کمک‌کننده و تسهیل‌کننده است تا بزرگان عرصه مداحی بتوانند سیاست‌های خود را در این عرصه اعمال کنند و ما باید نقش واسطه‌گری خود را اعمال کنیم. اگر این برادری و برخورد پدرانه درست انجام شود، قطعا در موضوعات سلبی که شاید کمتر از ۵ درصد در حوزه مداحی باشد، توفیقات بهتری خواهیم داشت اما اگر این برادری، برخورد پدرانه و از خود دانستن‌ها انجام نشود و اعتماد ایجاد نشود، نمی‌توان سیاست‌های سلبی را اعمال کرد؛ زیرا یک پدر فرضاً می‌تواند در گوش فرزندش سیلی بزند، اما اگر سیلی در گوش فرزند همسایه بزند موجب دعوا و درگیری خواهد شد.

تغییر و تحولات گسترده در کانون مداحان و شاعران آئینی

باباخانی با بیان اینکه توان سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه ایجابی، خدمات و حمایت‌های معنوی و مادی قرار است صرف شود، گفت: در حوزه اقدامات سلبی نیز آرام‌آرام در حال فعالیت‌هایی هستیم، اما قطعا باید برخوردهای از این جنس توسط بزرگان عرصه مداحی شکل گیرد که در این راستا کانون مداحان و شاعران آئینی مورد بازبینی و تحول جدی خواهد گرفت تا بتواند به عنوان کسوت و بزرگتری در موارد سلبی با محبت و دلسوزی وارد شود و مشکلات موجود را کاهش دهد.

کانون مداحان متولی عرصه مداحی کشور می‌شود

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: کانون مداحان یکی از تشکل‌های صنفی حوزه مداحی زیرمجموعه این سازمان است که بنا داریم تغییرات و تحولاتی در آن ایجاد کنیم تا پیشکسوت‌ها و موثرین حوزه‌های مداحی در رده‌های مختلف با توجه به تاثیر و توانمندی‌های فنی در عرصه محتوا، هنری و معنوی وارد آن شوند که به زودی طرح آن عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح این تغییرات و تحولات در جلساتی با بزرگان عرصه مداحی به مشورت گذاشته می‌شود تا نظرات آنان دریافت شود و در نهایت این کانون مداحان و شاعران آئینی متولی رسمی حوزه مداحی خواهد شد.

باباخانی در پایان با اشاره به تشکیل کمیته انضباطی جامعه مداحان گفت: در شورای تشکل‌های حوزه مداحی آئین‌نامه‌ای مطرح شد تا کمیته صیانت با رویکرد حمایتی و برخوردی تشکیل شود تا بتواند برخوردهای سلبی داشته باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار