کارشناس دانشنامه دفاع مقدس:

600 مدخل دانشنامه دفاع مقدس مختص به استان یزد است

«عبدالرضا خدادادی» گفت: 25 هزار مدخل در استان‌ها شناسایی و تایید شده که 600 عنوان از این مداخل مختص به استان یزد است که همگی آن‌ها تایید شده‌اند.
کد خبر: ۳۵۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ - 17July 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «عبدالرضا خدادادی» کارشناس دانشنامه دفاع مقدس در دومین کارگاه آموزشی مقاله‌نویسی دانشنامه دفاع مقدس که امروز با حضور 50 نفر از نویسندگان یزدی برگزار شد، با اشاره به اینکه همه استان‌ها به صورت خاص یک دانشنامه دارند، اظهار داشت: در سطح ملی این دانشنامه، دایرةالمعارف ملی نامیده می‌شود که نزدیک به سه هزار مدخل در آن موجود است.

وی افزود: 25 هزار مدخل همه استان‌های شناسایی و تایید شده است که 600 عنوان از این مداخل مختص به استان یزد است که همگی آنها تایید شده است.

خدادادی دانشنامه را گونه‌ای از منابع مرجع نامید و ادامه داد: در این کارگاه به بیان چهارچوب شناسایی مداخل  و تدوین مقاله این مداخل می‌پردازیم.

کارشناس دانشنامه دفاع مقدس گونه‌های مداخل دانشنامه را مستقیم یا معکوس و مداخل ارجاعی نامید و یادآور شد: مداخل مستقیم مجموعه‌ای از چند واژگان در کنار هم قرار گرفته که مداخل گروه اشخاص و شهدا از این دست است؛ همچنین مداخلی که در عنوان با هم اختلاف دارند اما موضوع آن یکی است را مداخل ارجاعی گویند.

وی با اشاره به مرحله بعد از شناسایی مداخل که تکمیل پرونده علمی یا منبع یابی است، تاکید کرد: این مرحله به صورت فیزیکی یا الکترونیکی جمع آوری می‌شود که در استان یزد در حال انجام است.

این کارشناس دانشنامه دفاع مقدس عنوان کرد: سئوالات مصاحبه را در همه گروه‌ها باید هدایت شده باشد. بعد از جمع‌آوری داده‌ها به یک طرح اولیه می‌رسیم و فیش نویسی را بعد از این مرحله آغاز می‌کنیم.

خدادادی مقالات دانشنامه ساده، چند بخشی و پیوست دار قلمداد کرد و یادآور شد: مقالات را در دانشنامه ها 6 جز مدخل، ملحقات مدخل، شناسه مدخل، بدنه مقاله، منابع و امضاء  تشکیل می‌دهند.

وی در پایان این دوره آموزشی شیوه‌های ارزیابی را نیز بیان کرد و گفت: ارزیابی به صورت شکلی و محتوایی ممکن است در چندین مرحله صورت بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها