با حضور سردار علاماتی؛

جلسه کمیته استانی «اسناد دفاع مقدس» قم برگزار شد

جلسه کمیته استانی اسناد دفاع مقدس استان قم امروز با حضور رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰ - 17July 2019

جلسه کمیته استانی «اسناد دفاع مقدس» قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، جلسه کمیته استانی اسناد دفاع مقدس استان قم با حضور مسئولان و نمایندگان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه، ارتش و ناجا و روحانیت استان برگزار شد.

سردار «غلامرضا علاماتی» رییس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تشریح مقوله جمع آوری اسناد شهیدان و رزمندگان اسلام اظهار داشت: کار ادارات کل حفظ آثار در استان ها، اجرای سیاست گذاری ها، آییننامه ها، خط مشی ها، قوانین، چارچوب‌ها و سایر مواردی است که مسیر ماموریت‌های اصلی بنیاد را هموار می‌کند مگر در مواردی که ضرورت ورود به عرصه‌های اجرایی ایجاب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم ما کل جنگ را اداره کردند و حفظ آثار و اسناد نیز یک کار جمعی است و صرفا از عهده یک گروه خاص بر نمی‌آید، تصریح کرد: جلسات کمیته استانی اسناد دفاع مقدس ذیل شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها تعریف می‌شود و در واقع این کمیته از کمیته‌های چندگانه شورای مزبور محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام علی لقمان پور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم طی سخنانی در این جلسه، با گرامیداشت ایام موالید ماه ذی القعده اظهار داشت: با توجه به ضرورت حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس قم در استمرار برنامه‌های ذاتی خود، همدلی‌ها و هماهنگی‌هایی با رده‌های مختلف نیرو‌های مسلح از جمله سپاه انجام داده که برگزاری مراسم باشکوه تشییع هفت شهید گمنام در هشتم تیرماه از جمله نتایج پرثمر آن است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ارتباط و تعامل بسیار خوبی با رده‌های نیرو‌های مسلح در زمینه جمع آوری و حفظ اسناد داریم، افزود: برگزاری کنگره شهدای استان قم در سال آینده نیز فرصت بسیار مناسبی برای گردآوری اسناد مزبور خواهد بود.

در ادامه این جلسه، «سید سعید طباطبایی» نماینده مرکز حفظ آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج قم خاطرنشان کرد: استان قم نخستین کنگره ۶ هزار شهید را در سطح کشور در سال ۱۳۷۳ برگزار کرده و در حال تدارک برگزاری کنگره سال آینده هستیم.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدا تولید محور است، افزود: از سال ۷۳ تاکنون اسناد ۲۳۰۰ شهید استان را از یک تک برگ تا یک زونکن جمع آوری کرده‌ایم و برنامه ریزی، آموزش و ساماندهی تیم‌هایی از پایگاه‌های بسیج را برای جمع آوری اسناد شهدا و ایثارگران در دستور کار داریم تا از ظرفیت برگزاری کنگره، اسناد را هم ارتقاء دهیم.

طباطبایی روند بروزرسانی، پالایش و نمایه سازی اسناد را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت نگهداری اسناد تمامی رده‌های اقشار استان و استفاده از امکان سایت، رایزنی‌هایی با مخابرات انجام شده است.

وی ادامه داد: اسناد در سوژه یابی خیلی موثر است و تا خوب جمع آوری و پالایش نشود، نمی‌توان در اختیار علاقمندان قرار داد و در این راستا عکس‌ها باید شناسنامه دارد شود، واقع گرا باشد و راستی آزمایی شود و دانشنامه استانی دفاع مقدس نیز موجبات دستیابی به سوژه‌های خوبی در زمینه جمع آوری اسناد را فراهم کرده است.

نماینده مرکز حفظ آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج قم افزود: ۱۲ هزار نامه از رزمندگان اسلام داریم که شمار زیادی از آن‌ها به دست خانواده هایشان نرسیده و وجود این نامه‌های ارزشمند موضوع گزارشی در این زمینه شد که از شبکه‌های تلویزیونی پخش گردید.

وی تاکید کرد: مشکل ما در زمینه اسناد، نمایه سازی است و در موضوع بروز رسانی و دیجیتالی کردن خیلی مشکل و کمبود وجود دارد.

باقرزادگان مسئول ایثارگران نیروی انتظامی استان قم نیز گفت: نیروی انتظامی قم ۱۱۷ شهید، ۲۴۰ جانباز و ۱۵ آزاده دارد و با راه اندازی موسسه شهدا در قم، هر هفته شرح حال یکی از شهدای ناجای قم از شبکه افق پخش می‌شود.

وی افزود: تولید چندین کتاب خاطره محور نیز از برنامه‌های موسسه شهدای ناجای قم بوده است.

گیلانی نماینده ایثارگران ارشد آجا در استان نیز بیان کرد: گروه پدافند هوایی از سال ۸۹ در قم مستقر شده و این یگان در سال ۹۵ به عنوان ارشد آجا معرفی شده و طبعا از همان سال آثار شهدای ارتش در استان را جمع آوری کردیم.

وی با بیان اینکه ۷۲۰ شهید ارتش متولد قم هستند و از حدود ۶۳۰ شهید، اسنادی را جمع آوری کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: انتشار کتاب هفت قطره و دو کتاب دیگر از شهدای ارتش، نصب المان فانتوم F۴ در میدان شیخ مفید قم به نام ۱۱ خلبان شهید استان قم، جمع آوری اسناد شهدا، تعامل با کانون بازنشستگان ناجا و تجریه نگاری با بازنشستگان، مرمت و رنگ آمیزی قبور مطهر شهدا و دیدار با خانواده‌های آنان به صورت مشترک با سپاه از جمله اقدامات ارتش در قم می باشد.

حجت الاسلام حیدر‌هایی نیز با اشاره به آمار شهدای روحانی در کشور و استان قم گفت: ۳۶۲۰ شهید روحانی داریم که طلبه بودنشان محرز شده و بیش از ۳ هزار ایثارگر داریم، ۲۰۰ مورد جانباز بالای ۵۰ درصد و یک نفر جانباز ۹۰ درصد هم داریم و در همایش پرچمداران انقلاب که به تازگی برگزار شد، از تعدادی از چهره‌های شاخص روحانیون شهید و ایثارگر تجلیل گردید.

وی ادامه داد: کتاب شهدای روحانیت در ۱۰ جلد آماده شده که شامل اعلام شهدا می‌باشد، ۱۴ هزار پرونده طلبه رزمنده دیجیتال داریم و ۴۶۰۰ سند روحانیت شهید داریم به تفکیک استان و شهرستان جمع آوری شده و نیز لیست شهدا و ایثارگران به تفکیک شهر، شهرستان و استان داریم.

حیدر‌هایی تصریح کرد: در زمینه سوژه یابی محتوای موزه دفاع مقدس نیز در حال جمع آوری هستیم؛ تیپ ۸۳ و حوزه علمیه نیز اقداماتی در قبال جمع آوری آثار شهدا و رزمندگان انجام داده‌اند.

خانم غلامیان نیز به نمایندگی از معاونت بانوان اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس قم خواستار نگاه ویژه بنیاد به مباحث اسنادی و تجهیزات و نیروی انسانی مرتبط در این زمینه شد.

سرهنگ عبدالله اسماعیلی و سرهنگ رحیم آهنی مسئولان تاریخ شفاهی و تاریخ اسناد سازمان اسناد دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار نیز در سخنانی بخش‌هایی از ماموریت‌های حوزه کاری خود را تشریح و برای همکاری در زمینه آموزش‌های لازم اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار