امیر «ابوالقاسم کیا» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نقش مهم «احمد ترکان» در آزادسازی مسیر بانه – سردشت

امیر ابوالقاسم کیا گفت: زنده یاد احمد ترکان با طرح ریزی دقیق و رعایت کلیه نکات ایمنی و تخصصی حساس‌ترین محور مواصلاتی در کردستان را آغاز کرد.
کد خبر: ۳۵۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ - 23July 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «احمد ترکان» در سال ۱۳۴۱ پس از طی دوره خدمت سربازی وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۴۴ از آن دانشکده با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل جهت گذراندن دوره مقدماتی به مرکز توپخانه اصفهان اعزام شد. وی پس از پایان دوره مقدماتی به مدت ۱۰ سال در تیپ ۵۵ هوابرد خدمت کرد.

امیر ترکان همچنین پس از گذراندن دوره عالی توپخانه در دانشکده توپخانه صحرایی مرکز آموزش توپخانه اصفهان مشغول به تدریس شد.

نقش «احمد ترکان» در آزادسازی مسیر بانه – سردشت

بعد از پیروزی انقلاب، در شهریور سال ۱۳۵۸ به همراه تعدادی از افسران توپخانه و به دستور سرتیپ فلاحی (فرمانده نیروی زمینی) از اصفهان به لشکر ۲۸ پیاده کردستان جهت جبران کمبود کارکنان آن لشکر منتقل شد و مسئولیت گردان ۳۲۹ توپخانه ۲۳ میلی‌متری پدافند هوایی لشکر را بر عهده گرفت.

بعد از یک سال که فرمانده آن گردان را بر عهده داشت، به سمت معاون و سرپرست توپخانه لشکر منصوب شد. پس از آن به سمت فرمانده لشکر ۲۸ پیاده منصوب شد.

چندی بعد وی از لشکر ۲۸ پیاده جهت گذراندن دوره دافوس در سال ۱۳۶۲ به تهران اعزام شد. بعد از گذراندن این دوره به سمت جانشینی فرمانده قرارگاه غرب منصوب و عازم کرمانشاه شد. این افسر شجاع و پرتوان ارتش در تیر سال ۱۳۶۵ مجدداً به مدت ۲ سال فرماندهی لشکر ۲۸ پیاده کردستان را بر عهده داشت.

امیر ترکان بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، فرمانده قرارگاه غرب شد و سپس به مدت یک سال و نیم در محل ریاست اداره سوم ستاد مشترک ارتش مشغول به کار شد. در سال ۱۳۷۰ بنا به دستور ریاست وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی (سرلشکر شهبازی) و سرتیپ عبدالله نجفی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، فرماندهی مرکز توپخانه اصفهان را پذیرفت.

سرانجام امیر سرتیپ «احمد ترکان» معاون اسبق عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران، پدر توپخانه ایران، از قهرمانان و نوابغ دوران هشت سال دفاع مقدس و یار دیرین شهید صیاد شیرازی ۲۴ تیر سالجاری به همرزمان شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ دوم ابوالقاسم کیا مسئول گروه پژوهشی گروه صیاد شیرازی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و  از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص ویژگی‌های شخصیتی امیر «احمد ترکان»، اظهار داشت: در سال ۶۵ افتخار آشنایی و همکاری با مرحوم ترکان را پیدا کردم. وی در آن زمان فرمانده لشکر ۲۸ پیاده بود. یکی از خصوصیات بارز اخلاقی امیر ترکان، صبوری، ابتکار و سخت‌کوشی بود.

وی افزود: امیر ترکان وقتی به مشکلی برمی‌خورد، با صبوری آن را حل می‌کرد. او فرد بسیار متواضعی بود. هر زمان وی برای بازدید از خط مقدم می‌رفت، پس از آن به قرارگاه ما می‌آمد. بسیار خونگرم با همه برخورد می‌کرد. این موضوع باعث شد که همه شیفته شخصیت او شوند.

نقش «احمد ترکان» در آزادسازی مسیر بانه – سردشت

امیر کیا با بیان این که مرحوم ترکان به کارهایش تسلط داشت، گفت: وی توانمندی فکری و شخصیتی داشت. او با طرح ریزی دقیق و رعایت کلیه نکات ایمنی و تخصصی، حساس‌ترین محور مواصلاتی در کردستان را آزاد کرد. وی در عملیات آزادسازی مسیر بانه – سردشت، شجاعت و فرماندهی خودش را به خوبی نشان داد.

وی عنوان کرد: اقدامات ابتکاری و خلاقانه امیر سرتیپ احمد ترکان در عملیات‌های مختلف دفاع‌مقدس اعم از عملیات‌های زنجیره‌ای والفجر و بیت‌المقدس و همچنین عملیات قادر نمایان است.

امیر کیا در پایان گفت: این قهرمان ملی و اسطوره دوران دفاع مقدس پس از اتمام جنگ تحمیلی، به عنوان فرمانده مرکز آموزش توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی در اصفهان، فرمانده قرارگاه عملیاتی غرب ارتش، معاون عملیات ارتش و عضو هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، منشاء خدمات و اقدامات ارزشمندی برای ارتش جمهوری اسلامی بود. به دلیل خدمات شایان وی در توپخانه، به وی لقب «پدر توپخانه» دادند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار