نظامی ارشد آمریکا: توقیف نفت‌کش انگلیسی پاسخ متقابل و قابل پیش‌بینی ایران بود

یک مقام ارشد اطلاعات نظامی آمریکا گفته است: توقیف نفت‌کش انگلیسی در آبهای خلیج فارس پاسخ متقابل ایران به اقدام نیروهای انگلیس در قبال نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق و اقدامی قابل پیش‌بینی بود.
کد خبر: ۳۵۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶ - 20July 2019

نظامی ارشد آمریکا: توقیف نفت‌کش انگلیسی پاسخ متقابل و قابل پیش‌بینی ایران بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک مقام نظامی ارشد آمریکا گفته است که توقیف نفت‌کش بریتانیا از جانب ایران، پاسخی قابل پیش‌بینی پس از توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌طارق بود.

بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز»، «رابرد اشلی» فرمانده ارشد اطلاعات ارتش آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در اجلاس امنیتی «اسپن» در کلورادو تأکید کرد: «توقیف نفت‌کش انگلیسی از جانب نیروهای ایران، اقدامی بود که پس از توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌طارق قابل پیش‌بینی بود».

وی افزود: «دو طرف در شرایطی هستند که به دنبال اقداماتی ذاتا متقابل می‌گردند و اگرچه هیچ یک به دنبال جنگ نیستند اما در عین حال به دنبال قدرت‌نمایی هستند».

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر روز جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام Stena Impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

از سوی دیگر دولت محلی جبل‌ الطارق روز پنجشنبه ۱۳ تیر اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

دولت محلی جبل‌ الطارق جمعه توقیف این نفتکش را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس بعد از توقیف روز گذشته نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز مدعی شد که ایران «مسیر خطرناکی» را در پیش گرفته است. وی در پیام توییتری خود نوشت: «اقدام دیروز در خلیج (فارس)، نمایانگر علائم نگران‌کننده‌ای است مبنی بر اینکه پس از اقدام قانونی جبل طارق در توقیف نفتی که عازم سوریه بود، احتمالاً ایران، مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و ثبات‌زدا را برگزیده است»

ساعتی پیش جرمی هانت در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان - که در کاراکاس حضور دارد - در خصوص آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی ها گفتگو کرد. ظریف در این گفتگو ظریف یادآور شد: «بر خلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار