تحلیلگر عرب: هدف از معامله قرن، سرکوب جنبش‌های آزادی‌خواه منطقه است

رئیس مرکز تحقیقات الزیتونه در تحلیل خود از معامله قرن، پنج رکن برای آن متصور شد و گفت که هدف اصلی این معامله، کل منطقه و مسلمانان است.
کد خبر: ۳۵۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹ - 20July 2019

تحلیلگر عرب: هدف از معامله قرن، سرکوب جنبش‌های آزادی‌خواه منطقه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یکی از کارشناسان مسائل عربی و منطقه‌ای در چرایی اصرار آمریکا برای اجرای طرح صلح ادعایی خود موسوم به «معامله قرن»، گفت: هدف از این طرح چیزی فراتر از مسئله فلسطین است.

محمد صالح، مدیر مرکز تحقیقات الزیتونه (مستقر در پایتخت لبنان) طی سخنرانی در همایشی تحت عنوان «معامله قرن؛ مسیرها و چالش‌ها» که دیروز جمعه به ابتکار اندیشکده روابط خارجی در شهر استانبول ترکیه برگزار شده بود، گفت که دولت آمریکا از طریق طرح مذکور در صدد است که یک ائتلاف منطقه‌ای متشکل از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به بهانه «مقابله با تروریسم» تشکیل دهد ولی هدف آن سرکوب جنبش‌های آزادی‌خواهانه منطقه است.

معامله قرن آمریکا سال ۲۰۱۸ و از زبان «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در سفری که به آمریکا داشت، وارد فضای رسانه‌ای شد. هنوز آمریکایی‌ها جزئیات دقیق این طرح را که به دنبال پایان نزاع بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، اعلام نکرده‌اند.

به گزارش روزنامه «ینی‌شفق»، مدیر اندیشکده الزیتونه در مورد این طرح گفت که بسیاری از تصورات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این طرح که مورد حمایت و تأیید رئیس جمهوری آمریکاست، جدید نیست. به گفته او، کلمه معامله قرن اصطلاحی قدیمی است و استفاده از آن به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد.

وی ادامه داد: «ما در برابر دولت آمریکا قرار داریم که به‌کل جانب اسرائیل را می‌گیرد؛ اسرائیلی که اساس و شالوده آمریکا در منطقه است. آن‌ها (آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها) در سطح عربی و اسلامی از یکدیگر استفاده می‌کند».

محمد صالح گفت که آمریکا در راستای اجرای طرح خود اقداماتی را در واقعیت شروع کرده؛ اگر چه «معامله‌ای رسمی» ارائه نمی‌کند. او اظهار داشت که آمریکا به مروز زمان این طرح را اجرا می‌کند و کشورهای عربی و اسلامی باید با آن مقابله کنند.

دولت آمریکا طی یک و نیم سال گذشته، به صورت یکجانبه و برخلاف مواضع جامعه بین‌المللی و خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل دست به اتخاذ تصمیم‌هایی گرفته که از این تصمیم‌ها به عنوان تلاش برای اجرای معامله قرن تعبیر شده است. به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از شهر «تل‌آویو» به این شهر فلسطینی از جمله مهمترین اقدامات ضد فلسطینی واشنگتن است.

رئیس مرکز تحقیقات الزیتونه در ادامه در مورد معامله قرن گفت که «این طرح مبتنی بر پنج رکن است: نخست اینکه متمرکز بر خودمختاری دادن به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه است، با این حال از نظر حاکمیتی، تابع اسرائیل خواهد بود و این منطقه بر روی زمین، هیچ‌گونه ارتش یا قدرت نظامی نخواهد داشت».

وی افزود که بعد و رکن دوم معامله قرن مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها در فلسطین است؛ گویا که مسئله فلسطین فقط در مسئله مادی خلاصه می‌شود. ولی واقعیت آن است که این مسئله مهمترین مسئله انسانی کره زمین به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل منطقه در ادامه گفت که رکن سوم این طرح حذف حق بازگشت فلسطینی‌ها است و قدس پایتختی برای صهیونیست‌ها خواهد شد. از سوی دیگر، شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری هم به حال خود باقی خواهد ماند.

محمد صالح ایده عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی قبل از موافقت با این معامله را رکن چهارم طرح آمریکا دانست.

این کارشناس گفت که آمریکایی‌ها تلاش دارند قبل از آنکه به شکل رسمی معامله قرن را روی کاغذ بیاورند، موافقت کشورهای عربی با پروژه عادی‌سازی را به دست بیاورند. او ادامه داد، در سال ۲۰۱۸ علیه عربستان و امارات فشارهای زیادی جهت موافقت با معامله قرن شد و از بُعد عملی، هدف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی این است که تصمیمات گروه‌های فلسطینی دور زده و کنار گذاشته شود.

رئیس مرکز تحقیقات الزیتونه در پایان سخنرانی خود اظهار داشت که رکن پنجم طرح آمریکا مربوط به ایجاد ائتلاف منطقه‌ای-بین‌المللی است.

وی گفت که این ائتلاف متشکل از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی خواهد بود تا به بهانه مقابله با تروریسم، جنبش‌های آزادی‌خواه سرکوب شده و توانایی‌های مسلمانان به دور از طرح صهیونیست‌ها فرسایش شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار