اخطار داغ سپاه به کدام پهپاد آمریکایی داده شد؟/ شلیک به «دروگر» ۱۷میلیون‌دلاری

پهپاد آمریکایی که به‌گفته معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح دو مرتبه در ۵ و ۲۳ خرداد به‌سمت آسمان ایران آمده و با اخطار سخت مواجه شده، از نوع MQ-۹ است.
کد خبر: ۳۵۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ - 21July 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، سردار «مهدی ربانی» معاون عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح ظهر امروز در یادواره شهدای «خوراسگان» جزئیات جدیدی از اخطار یگان‌های پدافند هوایی کشورمان به پهپاد‌های آمریکایی طی ۲ ماه اخیر مطرح کرد.

سردار ربانی گفته است: «در ۵ خردادماه امسال یک پهپاد پیشرفته آمریکایی از پایگاهی در کویت پرواز کرد و در حدود ۲۰ ساعت در منطقه اف. آی. آر. ما به پرواز درآمد، چند مرحله به فضای آب‌های سرزمینی ما نزدیک شد، به او اخطار دادند و هنگامی که به ساحل کشور ما نزدیک شد سلاح‌های پدافندی ما روی این پهپاد هدف‌گیری کرده به او اخطار دادند، آن‌ها این اخطار و قفل‌کردن سامانه‌ها روی پرنده خود را دریافت کرده پهپاد خود را بازگرداندند».

معاون عملیات ستاد‌کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: «در ۲۳ خردادماه، همان پرنده از کشور دیگری برخاست و مقابل کوه مبارک، به آب‌های سرزمینی ما نزدیک شد و به‌محض عبور، سامانه‌های ما روی او قفل کردند و چند شلیک اخطار به‌سمت او انجام شد».

آنچه در صحبت‌های سردار ربانی قابل توجه است، تاریخ دومی است که وی برای شلیک اخطار به پهپاد آمریکایی بیان کرده است.

در آن روز آمریکایی‌ها نیز مدعی شده بودند که ایران به‌سمت یک پهپاد MQ-۹ آن‌ها موشک شلیک کرده است.

بر اساس گفته‌های سردار ربانی می‌توان دریافت که پهپادی که دو مرتبه در ۵ و ۲۳ خرداد از پایگاهی در کویت به پرواز درآمده و توسط سامانه‌های پدافندی ایران کشف و به آن اخطار داده شده، همان پهپاد MQ-۹ است که آمریکایی‌ها نیز شلیک اخطار از سوی ایران به‌سمت این پهپاد را تأیید کرده بودند.

MQ-۹ Reaper چه قابلیت‌هایی دارد؟

پهپاد MQ-۹ Reaper (به‌معنای دروگر) یک پهپاد آمریکایی است که حاصل توسعه پهپاد MQ-۱ است. این پهپاد از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب‌بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی Honeywell استفاده می‌کند.

این پهپاد قابلیت حمل محموله تا وزن یک تن را دارد و می‌تواند به تسلیحاتی مانند موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری GBU-۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره‌ای GBU-۳۸ نیز مجهز می‌شود.

اخطار داغ سپاه به کدام پهپاد آمریکایی داده شد؟/ شلیک به «دروگر» ۱۷میلیون‌دلاری

در بخش اپتیک نیز از سامانه چندمنظوره هدف‌یابی AN/DAS-۱ MTS-B از شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب‌وهوایی و همچنین علامت‌گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار AN/APY-۸ Lynx II بهره می‌برد.

ارتفاع پروازی این پهپاد به ۱۵ کیلومتر و سرعت آن نیز به ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هزینه ساخت هر فروند از پهپاد ریپیر ۱۷ میلیون دلار است. این پهپاد که در حقیقت ستون فقرات پهپاد‌های عملیاتی آمریکا در منطقه است تا کنون در اختیار کشور‌هایی همچون فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس قرار گرفته است.

نام طول بدنه طول دو سر بال ارتفاع سقف پروازی سرعت بازیابی حمل سلاح قیمت
MQ-9 Reaper 11 متر 20 متر 3.81 متر 15 کیلومتر 482Km/h ارابه فرود چرخدار دارد 17میلیون دلار

با توجه به اظهارات سردار ربانی، می‌توان این‌طور گفت که این پهپاد در تاریخ‌های ۵ و ۲۳ خرداد ماه از پایگاه هوایی علی السالم آمریکا مستقر در کشور کویت به پرواز در آمده است.

این پایگاه از سال ۱۹۹۰ و پس از پایان جنگ کویت توسط آمریکایی‌ها در این کشور و در نزدیک مرز‌های عراق ایجاد شد و مورد استفاده نیروی هوایی، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و نیروی هوایی کویت است.

پایگاه علی السالم با توجه به اینکه در شمال خلیج فارس و نزدیکی سواحل ایران قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اخطار داغ سپاه به کدام پهپاد آمریکایی داده شد؟/ شلیک به «دروگر» ۱۷میلیون‌دلاری

پایگاه هوایی علی السالم

اخطار داغ سپاه به کدام پهپاد آمریکایی داده شد؟/ شلیک به «دروگر» ۱۷میلیون‌دلاری

آشیانه پهپاد‌های MQ-۹ در پایگاه هوایی علی السالم کویت

پس از در اختیار گرفتن تعدادی از پهپاد‌های آمریکایی و سرنگونی پهپاد MQ-۴C (به‌فاصله یک هفته بعد از شلیک اخطار به‌سمت ریپر) توسط نیروی هوافضای سپاه، حالا انتشار خبر رصد و شلیک اخطار به پهپاد MQ-۹ روند دومینوی شکست‌های پهپادی آمریکا از ایران رو به تکمیل شدن است و گویا آسمان ایران به سدی نفوذناپذیر برای پهپاد‌های آمریکایی تبدیل شده است.

این درحالیست که بنا بر گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، لااقل یک فروند از این مدل پهپاد (MQ-۹) نیز توسط نیروی هوافضای سپاه به‌غنیمت گرفته شده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها