هرروز در کشور، خبر خوب داریم

امام‌جمعه تبریز از اخباری می‌گوید که بین اخبار دیگر گم‌شده است. از نخستین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا امروز، هرروز در کشور خبرهای خوب داریم که کمتر به آن پرداخته می‌شود. به نظرم، تریبون نماز جمعه باید به اخبار خوب بپردازد.
کد خبر: ۳۵۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ - 22July 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «فارس»، حجت‌الاسلام «سید محمدعلی آل هاشم» امام‌جمعه تبریز و فرزند آیت‌الله «سید محمدتقی آل هاشم» از روحانیون برجسته تبریز، مهمان خبرگزاری فارس بود. روحانی که با حذف نرده‌های حائل بین مردم و مسئولان در نماز جمعه، حضور در ورزشگاه و دیدار‌های صمیمانه مردمی خبرساز شد. آل هاشم معتقد است ما هرروز در کشور اخبار خوب داریم. خبر‌ها باید امیدبخش و اثرگذار باشد. با او درباره جایگاه خبر خوب در تریبون نماز جمعه گفت‌وگویی کوتاه داشتیم.

هرروز در کشور، خبر خوب داریم

به‌عنوان اولین سؤال، شاید بد نباشد نظرتان را درباره خبر خوب بدانیم و اینکه چه تأثیری در جامعه دارد؟

در بازدید از خبرگزاری فارس نکته مهمی که در گزارش مدیرعامل این خبرگزاری شنیدم و در بازدید از سالن‌ها برخوردم، این بود که یک‌قسمتی وجود دارد درباره کار‌های خوب و خبر‌های خوب را منتشر می‌کنند. ما باید امید بدهیم در نماز جمعه به مردم. فقط نباید انتقاد کرد. باید کار‌های خوب را معرفی، تقدیر و تجلیل کنیم. کسانی که کار خوبی انجام داده‌اند معرفی کنیم. در نماز جمعه از زمانی که آمده‌ایم سعی می‌کنیم از کار‌های خوب بین دونماز تجلیل می‌کنیم. مثلاً از حافظان موفق یا در هفته حمل‌ونقل از رانندگان فعال یا روز معلم از معلمان ممتاز یا روز ۱۳ آبان از دانش‌آموزان ممتاز و...

اشاره کردید خبر خوب می‌تواند بسیار مهم باشد، جایگاه خبر خوب در نماز جمعه باید به چه شکل باشد و اساساً این تریبون چطور می‌تواند منبع اخبار خوب باشد؟

سعی می‌کنم در حوزه استحفاظی خودم خبر خوبی که در سطح استان ما انجام بگیرد در نماز جمعه مطرح کنم. البته همیشه توصیه می‌کنم، اما به نظر من باید این به‌طور رسمی از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به‌کل ائمه جمعه کشور ابلاغ شود که در ارتباط با خبر خوب، خیلی کار کنند. شما ببینید، یک نخست‌وزیری از یک کشوری آمد ایران با مقام معظم رهبری دیدار کرد، ایشان دیدگاه‌های خودشان را فرمودند. فرمودند: من به پیام ترامپ جواب نمی‌دهم او ارزش پاسخ دادن ندارد. این غرور ملی کشورمان را برد بالا. حتی آن‌هایی هم که با نظام زاویه داشتند در داخل، آن‌ها هم احساس غرور می‌کردند. یا این تدبیری که ایشان اتخاذ کردند در رابطه با شرارت‌های ترامپ و آمریکا؛ فرمودند: نه جنگ می‌کنیم، نه مذاکره. الآن دنیا در حیرت است که یعنی چه؟ مگر می‌شود نه ورود به جنگ داشته باشند و نه مذاکره کنند. این هوشمندی مقام معظم رهبری را می‌رساند. به این خبر خوب را باید در نماز‌های جمعه بپردازیم و به‌سادگی از کنار آن نگذریم. یا اخبار خوب در حوزه‌های اقتصادی و هر حوزه دیگر در هر شهر اتفاق می‌افتد به نظرم ائمه جمعه باید به آن خیلی بپردازند.

هرروز در کشور، خبر خوب داریم

بحث معیشت مردم به‌خصوص در یک سال گذشته متأثر از تورم‌ها و نوسانات قیمت است. این موضوع به بازتاب بیشتر اخبار منفی و دلسردکننده دامن زده و در روحیه اجتماعی جامعه اثر گذاشته است. به نظر شما چطور می‌توان این تهدید را به فرصت و اخبار خوب منعکس کرد؟

هرسالمان را باید تبدیل به فرصت کنیم. معیشت مردم مسئله بسیار مهمی است. واقعش این است که این مردم، مردم خوبی‌اند. در این ۴۰ سال از همه‌چیز خود گذشتند. من می‌روم و می‌بینم یک خانواده ۲ شهید دارد، ۳ شهید دارد. مردم از انقلاب خودشان ناراضی نیستند. از نظام خودشان ناراضی نیستند. شما ببینید امسال این را درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس دیدیم. همه می‌گفتند مردم امسال با توجه وضعیت اقتصادی نمی‌آیند، اما آمدند یا همین روز قدس. شما دیدید که راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس از هرسال باشکوه‌تر بود. این نشان می‌دهد مردم از نظام خسته نشده‌اند از نظام راضی هستند. خب، مردم خون داده‌اند. فقط در همین استان آذربایجان شرقی ما ۱۰ هزار شهید تقدیم کرده‌ایم. خب، مردم خون داده‌اند. مگر می‌شود این خانواده‌های شهدا در رابطه با این خون‌های ریخته شده بی‌تفاوت باشند؟! مردم از عملکرد ما، عملکرد مسئولین ناراضی‌اند. مردم گله‌شان از مشکلاتی است که در ارتباط با مسائل اقتصادی است. آن چیزی که مربوط به تحریم‌ها و دشمن است از آن ناراضی نیستند. می‌گویند آن چیزی که مربوط به داخل است و هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، چرا این‌ها را حل نمی‌کنید؟ مردم از این ناراحت‌اند. سیب‌زمینی چه ارتباطی به تحریم دارد که قیمت آن یک‌دفعه تا ۱۲ و ۱۳ هزار تومان بالا برود یا پیاز که قیمت آن به ۱۸ هزار تومان هم رسید. مردم از عملکرد مسئولان اقتصادی کشور ناراحت‌اند نه از نظام. مردم همه‌چیزشان را درراه نظام دادند فلذا باید مسئولین اقتصادی کشور برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم خیلی تلاش کنند.

به نظر شما کشور ما در زمینه تولید اخبار خوب چه ظرفیت و پتانسیلی دارد؟ این ظرفیت چقدر به مردم ارتباط دارد و تا چه میزان به مسئولان؟

شما از اول انقلاب تاکنون را در نظر بگیرید اکثر خبر‌های ما خبر‌های خوب بوده. مگر موفقیت هسته‌ای کشورمان توسط دانشمندان جوان ایرانی چیز کمی بود؟! امروز این‌همه آمریکا و اسرائیل با ما مخالفت می‌کنند، سرِ چیست؟ سر همین موفقیت‌هایی است که ما به دست آوردیم توسط جوانان ایران اسلامی. به همین دلیل این‌ها با ما مخالفت می‌کنند وگرنه بحث هسته‌ای و مذاکرات برجام و... این‌ها همه‌اش بهانه است. آن‌ها اصل نظام را می‌خواهند متلاشی کنند. از اولین روز‌های پیروزی انقلاب تلاش کردند؛ آن‌ها غافلگیر شدند. فکر نمی‌کردند به این زودی انقلاب ما به پیروزی برسد فلذا از روز اول انقلاب این‌ها با ما مخالفت کردند، ۴۰ سال است مقابله می‌کنند. بحث هسته‌ای و برجام، بهانه است، آن‌ها نظام ما را نمی‌خواهند. نمی‌خواهند نظام ما موفق شود پس این‌ها همه‌اش خبر‌های خوب بود در حوزه تولید، خودکفایی، صنعت و صنعت دفاعی. روز اول جنگ ما گلوله برای دفاع تیراندازی نداشتیم. الآن قدرت صادر کردن تجهیزات نظامی را هم داریم. نمی‌گویم که صادر می‌کنیم می‌خواهم بگویم قدرتش را داریم.

در بحث تجهیزات نظامی در اوج اقتدار هستیم. شما ببینید موشک‌هایی که الآن اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا انقدر از آن وحشت دارند به دست همین جوانان غیرتمند ایران تهیه‌شده است. پس همه این موفقیت‌ها خبر خوب بود، دیگر. ما هرروز در کشورمان خبر خوب داریم. ما متأسفانه به انتقاد و کار‌هایی که باید انتقاد کنیم خیلی می‌پردازیم، اما در مقابل به کار‌های خوب کم پرداخته‌ایم. ما باید کار‌های خوب را مرتب بزرگ نشان دهیم نه اینکه الکی بزرگ نشان دهیم آنچه واقع اتفاق افتاده را نشان دهیم. در هر حوزه‌ای که وارد می‌شوید، ببینید الآن کجا هستیم و قبل از انقلاب کجا بودیم؟ در بحث علم و فناوری، تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان، پیشرفت هسته‌ای و ... اینکه مقام معظم رهبری این‌همه به جوانان اهمیت می‌دهند و تکیه می‌کنند چرا؟! به خاطر همین کار خوبشان است، دیگر! ما در کشور، خیلی کار خوب داریم باید به این‌ها بپردازیم.

هرروز در کشور، خبر خوب داریم

آن‌طور که از برآیند صحبت‌های شما می‌توان متوجه شد به نظر می‌رسد به نظرتان خبر خوب، حلقه گمشده اخبار در بازتاب رسانه‌ای بوده و آن‌طور که بایدوشاید حق اخبار امیدبخش ادانشده؟

بله قبول دارم. این به نظر من این ضعف است. ما اخبار خوب زیادی داریم که کمتر به آن پرداخته‌شده است. رسانه‌ها باید به خبر‌های خوب بپردازند. متأسفانه ما در این زمینه آن‌طور که باید عمل‌نکرده‌ایم. این نکته خیلی مهمی است.

هرروز در کشور، خبر خوب داریم

ما حتی هشت سال دفاع مقدسمان هم پر بود از کار‌ها و اخبار خوب که شانه‌به‌شانه اخبار ناراحت‌کننده، روحیه مردم را تقویت می‌کرد.

بله. زمانی که جنگ ما شروع شد صدام در مقابل دوربین‌های تلویزیون قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره کرد و گفت: ادامه مصاحبه ۳ روز دیگر در اهواز و یک هفته دیگر در تهران. آن‌ها حتی برای شهر‌های استان خوزستان نام انتخاب کرده بودند. اهواز شده بود الاحواز، خرمشهر، محمره، آبادان عبادان. استاندار و بخشدار تعیین و با این نیت جنگ را آغاز کرده بودند. عراق که تنها نبود. پشتیبانی می‌شد؛ ازنظر تجهیزات شیمیایی توسط آلمان، تجهیزات زرهی توسط شوروی، هواپیمای پیشرفته توسط فرانسه، بحث اطلاعاتی‌اش آمریکا و مالی هم اعراب منطقه با این نیت جنگ را شروع کرده بودند. اول جنگ هم که وضعیت ما معلوم بود. اما ما توانستیم این‌همه موفقیت به دست بیاوریم و بالاخره ما پیروز شدیم، چرا؟! بعضی افراد می‌گویند ما پیروز نشدیم، نه ما پیروز شدیم. به خاطر اینکه ما آغازکننده جنگ نبودیم. دشمن با ۳ هدف مهم از آغاز این جنگ داشت؛ براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، تجزیه ایران به‌خصوص استان خوزستان و مسلط شدن بر نفت منطقه. ما نگذاشتیم به هدفش برسد. دشمن را بیرون کردیم و نگذاشتیم نظام از بین برود و بر نفت منطقه مسلط شود پس ما پیروز شدیم. این‌همه موفقیت درزمانی که جنگ شروع شد تا پایان جنگ در سایه تلاش همین جوانان عزیز، هدایت‌های امام بزرگوار و بعد از ایشان مقام معظم رهبری به دست آمد ما کم پرداخته‌ایم به این‌ها.

این حادثه ۶ تیر سال ۱۳۶۰ حادثه ماندگاری است. دشمنان آنجا آمدند و مقام معظم رهبری را هنگام سخنرانی ترور کردند. اما این خواست الهی بود فقط چاشنی بمب منفجر شود و خود بمب منفجر نشود. ایشان بماند و امروز شاهد هستیم انقلاب ما با همان صلابت امام (ره)، رهبری می‌شود نه‌تن‌ها رهبری نظام اسلامی انجام می‌شود بلکه امروز هدایت کشور‌های اسلامی توسط مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد. این را باید شاکر باشیم. این هم یکی از خبر‌های خوب ماست. ما باید به تمام خبر‌های خوب توجه داشته باشیم. به نظرم رسانه‌ها در رابطه باخبر‌های خوب کم‌کار کرده‌اند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار