نقش جسورانه یزدی‌ها در عملیات والفجر (۲)

فرمانده گردان حر در عملیات والفجر (۲) با تاکید بر نفش جسورانه نیرو‌های یزدی در این عملیات، گفت: گروهان تحت فرماندهی من  ۲۳ شهید و ۴۰ نفر مجروح تقدیم میهن اسلامی کرد و نیرو‌های یزدی با سربلندی ماموریت خود را در این عملیات به پایان رساندند.
کد خبر: ۳۵۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ - 23July 2019

سرهنگ بازنشته «علی حسین شاهی اردکانی» فرمانده گردان حر در عملیات والفجر (۲) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس  در یزد، اظهار داشت: عملیات والفجر (۲) در منطقه عمومی پیرانشهر و شهر حاج عمران صورت گزفت که استان یزد با ۴ گردان در لشکر نجف اشرف به فرماندهی  سردار شهید احمد کاظمی حضور داشت.

وی افزود: شهید انتظاری، سردار فرهنگ دوست، سردار هدایتی و من هرکدام فرماندهی یکی از گردان‌های حاضر در این عملیات را برعهده داشتیم.

اردکانی با اشاره به اینکه گردان تحت فرماندهی اش شامل دو گروهان با استعداد ۲۴۰ نفر بود، ادامه داد: گردان ما مسئولیت ویژه‌ای بر عهده داشت و قرار بود هلی برن شویم بنابراین مسئولیت یکی از گروهان‌ها را به جانشینم حبیب الله خیر اندیش واگذار کردم.

فرمانده گردان حر تاکید کرد: ده روز قبل از شروع عملیات آموزش‌های هلی برن و جنگ در کوهستان را به عنوان نیرو‌های ویژه گذراندیم که بتوانیم در خاک دشمن فرود بیاییم و از پشت دشمنان را ساقط کنیم.

این سرهنگ بازنشسته سپاه پاسداران آموزش‌ها را سخت و طاقت فرسا دانست و یادآور شد: افراد این گردان ۱۷، ۱۸ساله بودنند که تمام تلاش خود را برای یاد گرفتن این آموزش‌ها به کار بردند و ایمان، تقوای بالا و روحیه‌هایی که سردار کاظمی می‌دادند به کمک شان می‌آمد.

اردکانی با اشاره به جانفشانی‌های افراد گردان تحت فرماندهی اش افزود: با اینکه تجهیرات نظامی سنگینی را به همراه داشتیم، اما موقع پیاده شدن از هلی کوپتر‌ها هیچ کس آسیبی ندید.

وی بیان کرد: بعد از پایان دوره آموزشی یک روز قبل از شروع عملیات ما در امتداد شهر چومان هلی برن کردند و ما ۲۴ ساعت زودتر حرکت کردیم و ۶ ساعت در راه بودیم تا بتوانیم از پشت دشمن حمله کنیم و گردان‌های دیگر از روبروی بجنگند که بتوانیم نتیجه بهتری را کسب کنیم.

نقش جسورانه یزدی ها در عملیات والفجر (2)

اردکانی اضافه کرد: ماموریت گردان ما تسخیر چند پاسگاه دشمن را در ارتفاعات سید شهدا بود که با کمک یکی دیگر از گروهان‌ها توانسیم به طور کامل آن را انجام دهیم و پیروز شویم.

فرمانده گردان حر در عملیات والفجر (۲) با تاکید بر نقش جسورانه نیرو‌های یزدی در این عملیات، ادامه داد:  گروهان ما  ۲۳ شهید و ۴۰ نفر مجروح تقدیم میهن اسلامی کرد و نیرو‌های یزدی با سربلندی ماموریت خود را به پایان رساندند.

عملیات والفجر ۲ در تابستان ۱۳۶۲ رخ داد که در طی آن نیرو‌های مسلح ایران به مواضع عراقی حمله‌ور شدند و مناطقی را در کردستان عراق اشغال کردند. این عملیات در کردستان عراق انجام شد و با این عملیات ایران‌ها جبهه جدیدی علیه نیرو‌های عراقی گشودند. عملیات والفجر 2 با رمز یا الله در محور پیرانشهر- حاج عمران به صورت نیمه گسترده در تاریخ 1362/4/29  انجام شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار