موسوی خبر داد؛

سفر برخی مقامات چینی و هندی به ایران

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برخی مقامات چینی و هندی در این هفته به ایران سفر می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷ - 29July 2019

سفر برخی مقامات چینی و هندی در این هفته به ایرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص سفر وزیر امور خارجه به نیویورک و سپس به آمریکای لاتین و سنگال اظهار داشت: این سفر بسیار پر بار و موفقیت آمیز بود و به تک تک اهدافی که داشتیم، دست یافتیم.

وی در ادامه با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان و نخست وزیر عراق به کشورمان گفت: بدلیل روابط خوبی که با همایسگانمان داریم در این جلسات گفت‌وگو‌هایی دوجانبه را در خصوص مسائل منطقه‌ای داشتیم. با توجه به سطح همکاری‌ها با کشور‌های همسایه هرگاه اراده کنیم هم ما و هم کشور‌های دیگر با یک اطلاع می‌توانیم به کشور‌های یکدیگر سفر کنیم.

وی در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام گفت: این کمیسیون به درخواست ما و کشور‌های اروپایی به ریاست سیدعباس عراقچی برگزار و نتایج آن از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در هفته آینده دو نفر از مقامات چینی و هندی به ایران سفر خواهند کرد که زمان دقیق آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین عنوان کرد: تلاش‌ها و روزنه‎های دیپلماتیک برای حفظ برجام که هم برای ما و هم طرف‎های باقیمانده مهم است، ادامه دارد و این تلاش‌ها چه در قالب‌‎ ملاقات‌های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود. نشست دیروز وین، هم به درخواست ما بود و هم طرف اروپایی. طرف‎های اروپایی نسبت به رویکرد جدید ایران در کاهش تعهدات، کمی معترض بودند و از طرف ایران نیز نسبت به بی عملی آن‌ها و برخی اقدامات دیگر از جمله دستگیری برخی ایرانیان در اروپا و استرداد آن‌ها به آمریکا به شدت معترض بوده و خلاف برجام بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این‎ افراد هموطنانی بودند که به بهانه نقض تحریم‎های آمریکا بازداشت شدند که آن موقع این تحریم‎ها وجود نداشتند. توقیف نفتکش حامل نفت ایران به عنوان نقض برجام در نشست کمیسیون مطرح شد.

وی همچنین گفت: اگر این آمد و شد‌ها به نتیجه نرسید ایران در فرصت باقی‎مانده گام سوم را برخواهد داشت.

موسوی درباره سفر یوسف بن علوی و اینکه آیا طرحی برای کاهش تنش بین تهران و لندن با خودش آورده بود؟ گفت: همان مطالبی که در خبر‌ها بود در جریان ملاقات او در تهران گذشت. طبیعی است زمانی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‎المللی صحبت می‎شود آخرین تحولات درباره بحث کشتی‎ها و تنش‎ها در خلیج فارس که ریشه آن مشخص است، صحبت شده، ولی اینکه ایشان به صرف میانجیگری یا موضوع بخصوصی آمده باشد، من تأیید نمی‎کنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت: نشست وین رو به جلو و سازنده و گفت‌وگو‌ها بسیار صریح و قاطع بود هم هیأت ایران موارد نقض برجام و بی عملی اروپا و اقدامات فشل آن‌ها را به گوش آنان رساند و اعتراض خود را اعلام و هم اروپا نقطه نظرات خود را به صراحت بیان کرد. قدری فضا شفاف‌تر برای ادامه کار است. اگر برخی توافقات به نتیجه برسد منجر به نشست کمیسیون در سطح وزرا خواهد شد.

موسوی ادامه داد: هر اتفاقی بیافتد امیدواریم زودتر و دقیق‌تر و عملی‌تر باشد و ما روی بیانیه‌های اروپا حساب نمی‌کنیم و همچنان منتظر اقدامات عملی در اجرای تعهداتشان در برجام هستیم.

وی افزود: اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند و تعهداتی را می‌پذیرند این دفعه (نشست وین) احساس این بود قدری جدی‌تر هستند، ولی خیلی نمی‌شود روی حرف حساب کنیم تا اقدام عملی در این خصوص صورت نگیرد و مطالبات روشن ما به صراحت و شفافیت در نامه رئیس جمهور و وزیر خارجه و در نشست کمیسیون مطرح شده است و آن‌ها می‌دانند دقیقا چه کار باید بکنند، اگر اقدام کنند اقدامی مثبت و رو به جلو خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار ظریف با «راند پال» گفت: راجع به دیدار اظهارنظر بخصوصی نمی‌کنم. ظریف هر وقت به نیویورک برای انجام ماموریت‌های بین المللی می‌رود در حاشیه آن ماموریت اصلی به درخواست طرف‌های آمریکایی که می‌توانند نمایندگان ملت و کنگره باشند، یا رسانه‌های آمریکایی، ایشان ملاقات و گفت‌وگو و در آن ملاقات‌ها عمدتا مواضع ایران را به صراحت و شفافیت برای آمریکایی‌ها به ویژه افکار عمومی و افراد ذی‌نفوذ بیان می‌کند.

موسوی تصریح کرد: هیچ ملاقاتی با هیچ مقام دولتی در این سفر‌ها صورت نمی‌گیرد و ملاقات‌ها در چارچوب گفت‌وگو‌های مردمی و نمایندگان افکار عمومی است. علیرغم ادعای آمریکا مبنی بر اینکه مهد دموکراسی هستند شاهد بودید ظریف و اعضای هیات نمایندگی ما را محدود کردند و بیم دارند صدای ایران در آنجا بهتر شنیده شود و از آن طرف قوانینی دارند که برخی مقامات آمریکایی با مقامات ما دیدار کنند و قبلا هم به دادگاهی کردن برخی مقامات تهدید کرده بودند. من اسم آن‌ها را نمی‌برم ممکن است در آمریکا آن‌ها را بگیرند و محاکمه کنند و هر زمان هم بروند این ملاقات‌ها را انجام خواهند داد.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در نشست دیروز کمیسیون مشترک در وین توسط ایران طرح شد بحث توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران بود که تلقی ما به عنوان نقض برجام در کمیسیون مشترک مطرح شد و آن‌ها استدلالاتی مطرح کردند و ایران اعلام کرد که برای ایران غیرقابل قبول است یک کشور اروپایی که تحت تحریم آن‌ها نیستیم محموله نفت ایران را توقیف کند.

موسوی خاطرنشان کرد: آنچه یوسف بن علوی گفت چیز تازه‌ای نیست، ایران یک هزار و ۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراه استراتژیک تنگه هرمز در مجاورت ایران است و امنیت آنجا با ماست. معتقدیم اگر بخواهد امنیت منطقه و خلیج فارس و این آبراه بین المللی تامین و تضمین شود هیچ راهی جز همکاری کشور‌های منطقه وجود ندارد و ریشه همه مشکلات در خلیج فارس و خاورمیانه به گروه‌های فراسرزمینی برمی‌گردد که هزاران مایل دورتر از کشورشان در منطقه ما دخالت کرده و باعث ناامنی و بی ثباتی می‌شوند. از طرفی با کشور دوست و برادر، عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیز همکاری داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه ظریف به مقام معظم رهبری درباره سریال گاندو گفت: من این خبر را تایید می‌کنم. این نامه از سوی وزیر خارجه به مقام معظم رهبری نوشته شد. صدا و سیما از سازمان‌های زیر نظر رهبری است و اگر قرار بود گلایه‌ای باشد خدمت ایشان گفته می‌شد. در این سریال تلاش می‌شود از وزارت و وزیر خارجه یک چهره منفعل و بی عمل و واداده نشان داده شود که اگر چنین چیزی هست و ظریف هم گفت که این سریال را ندیده و اساسا تلویزیون نگاه نمی‌کند و اگر قرار است ایران به عنوان کشوری مقتدر چنین وزیری داشته باشد که این سریال ترسیم کرده، ماندن ما و این وزیر و وزارت خارجه جایز نیست و به لحاظ شرعی باید کسی بیاید که همزمان عزت، مصلحت و حکمت را سرلوحه کار خود قرار دهد و از صلابتی برخوردار باشد که زبان گویای چنین ملت و تاریخی باشد. مقام معظم رهبری هم پاسخ دادند که مطلقا راضی نیستند به این مجموعه و ایشان اهانتی صورت بگیرد امیدوارم گوش شنوایی باشد.

وی درباره وضعیت شیخ زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه به جد پیگیر این موضوع است و شیخ شخصیت برجسته علمی و مذهبی و دارای جایگاه خاص در بین مسلمانان و شیعیان است. وضعیتی که ایشان و خانواده اش در آن قرار دارند خوب نیست. وزارت خارجه همه تلاش‌ها را برای تغییر این وضعیت انجام می‌دهد و اگر وزارت خارجه اعلام نمی‌کند، چون دنبال کار تبلیغی و جنجالی نیست و نمی‌خواهد کار‌هایی که صورت می‌دهد وضعیت ایشان را بغرنج‌تر کند. وزارت خارجه پیگیر موضوع است و حتی در سفری که ظریف به سنگال داشت این موضوع را به طرق مقتضی پیگیری کرده بود. اینجا هم اداره کل آفریقا در این خصوص کمک می‌کند و رایزنی‌هایی با برخی کشور‌ها صورت گرفته است که این وضعیت به نوعی تمام شود. امروز قرار است دادگاهی تشکیل و وضعیت ایشان را بررسی کنند امیدواریم حالتی به وجود بیاید که هم وی از این وضعیت خلاص شود و هم نگرانی‌هایی که دولت نیجریه دارد برطرف شود و هر چه هست به نفع ایشان، مسلمانان و کشور ایشان تمام شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که اگر آلمان به ائتلاف نظامی اروپا بپیوندد پاسخ ایران چه خواهد بود؟ گفت: به کشور‌های فرامنطقه‌ای توصیه نمی‌کنیم به چنین ائتلاف‌هایی بپیوندند ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارد و براساس ابهامات و توهمات ایجاد می‌شوند. ثبات منطقه را کشور‌های منطقه می‌دانند چطور تامین کنند و ایران خود را موظف به تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند و حاضر به زحمت دیگران نیستیم که برای تامین امنیت به منطقه بیایند.

موسوی در پاسخ به سوال درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف یک فروند کشتی چینی به جرم حمل گاز مایع از ایران توسط سنگاپور عنوان کرد: منتظر گزارش‌های رسمی از دوستان در سفارتمان در چین هستیم، چون محموله به مقصد چین بوده است ببینیم اصل موضوع چیست و اگر این ادعا صحت داشته باشد جای تاسف دارد که کشور‌هایی به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک کرده و به قلدری آمریکا گردن بنهند. برای ما غیرقابل قبول است. منتظر گزارش رسمی هستیم که بعد موضع‌گیری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر رویکرد امارات از جمله در یمن خاطرنشان کرد: علت تغییر رویکرد را هر چه باشد کار ندارم، ولی این را یک رویکرد مثبت و گام خوب ارزیابی می‌کنم در جهت ثبات و امنیت در منطقه. ایران این گام‌ها را با دقت رصد می‌کند و تا جایی که بتواند کمک خواهد کرد این گام‌ها بیشتر و عمیق‌تر برداشته شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مقامات هندی و چینی که قرار است به ایران سفر کنند، اظهار داشت: وزیر بلندپایه هندی قرار است به ایران بیاید و مقام بلندپایه حزب کمونیست چین هم به ایران آمده و این سفر‌ها و رایزنی‌ها در چارچوب مناسبات دوجانبه انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند با اینستکس منافع اقتصادی حاصل از برجام را برای ایران تامین می‌کنند. همانطور که قبلا گفتیم اینستکس یک مقدمه است برای اجرای تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام و اصل کار نیست. هدف ما هم ایجاد اینستکس نیست. آن‌ها ادعا کردند می‌توانند این مکانیسم را ایجاد کنند و مبادلات تجاری بین ایران و آن‌ها و بقیه کشور‌های اروپایی انجام شود. یکی از خواسته‌های ما این است که ایران بتواند منافع اقتصادی خود را تامین کند و فروش نفت ما به همان مقداری برسد که در اردیبهشت سال گذشته قبل از خروج آمریکا از برجام بود.

موسوی درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک هم اظهار داشت: پیگیری‌های حقوقی و سیاسی در حال انجام است و وکلا در حال اقدام هستند و امیدواریم این پرونده زودتر به نتیجه برسد و ایشان از این وضعیت خارج شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نامه ظریف به برخی مراجع خاطرنشان کرد: ظریف نظرات کارشناسی خود را در دیدار‌ها و اظهارنظر‌های رسانه‌ای بیان می‌کند و بر حسب شرایطی که هستیم دیدگاه‌های خود را به صراحت و شفافیت بیان کرد و ایشان به عنوان دیده بان کشور در نظام بین الملل خود را موظف قانونی و شرعی می‌داند که واقعیات را به مسئولان کشور منتقل کند و اینکه نامه به مراجع و نهاد‌ها بدهد نمی‌دانم.

وی گفت: ۱۴ مرداد به مناسبت روز خبرنگار ظریف در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی حضور می‌یابد.

موسوی درباره آمادگی پامپئو برای سفر به ایران و مصاحبه با رسانه‌های ایرانی این اقدام را اقدامی تدافعی در واکنش به اقدامات تهاجمی ایران و منفعلانه خواند که صداقتی در آن دیده نمی‌شود و در چارچوب عملیات روانی است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بار‌ها خبرنگاران ایرانی از ایشان دعوت کرده بودند که با آن‌ها مصاحبه داشته باشد، ولی رد کرد و عجیب است دوباره این بحث را مطرح می‌کند.

وی در عین حال گفت: سفر ظریف به آمریکا دوجانبه نیست و طبق موافقتنامه مقر، آمریکایی‌ها موظف هستند مقدمات را برای حضور ایشان در این کشور فراهم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیشنهاد ظریف برای اینکه ایران آماده است پروتکل الحاقی را تصویب کند و در عوض آمریکا تحریم هایش را لغو کند و اینکه به نظر می‌رسد ایران بحث گفت‌وگو با آمریکا را مطرح کرده، گفت: آنچه آمریکایی‌ها این مدت مطرح می‌کنند ارائه چهره اهل تعامل و گفت‌وگو از خودشان و نشان دادن چهره اهل جنجال و فرار کردن از گفت‌وگو از ایران است. گفته‌ایم گفت‌وگو را زمانی می‌شود انجام داد که دستورکارش مشخص و نتایج عملی داشته باشد و بعد از انجام طرفین به نتایج پایبند باشند که تاکنون چنین سیگنالی از سوی دولت فعلی آمریکا دیده نشده و حرف‌هایی که مطرح می‌شود را در حد تبلیغات سطح پایین تلقی می‌کنیم و ظریف برای شکستن این فضا در گفت‌وگو با رسانه‌ها این بحث را در نیویورک مطرح کرد و گفت: اگر دنبال گفت‌وگو هستند این یک محوری است و به جای اینکه گفت‌وگو را در سال ۲۰۲۳ انجام دهیم الان در سال ۲۰۱۹ انجام دهیم و چیزی قابل دسترس است و همانطور که پیش بینی کردیم این طرح با مخالفت آن‌ها روبرو شد، چون می‌دانستیم آن‌ها دنبال گفت‌وگویی که به نتیجه منجر شود، نیستند.

موسوی درباره اینکه آیا این پیشنهاد ظریف جزو محور‌های گفت‌وگوی ایران با کشور‌های اروپایی نیز بوده است؟ اظهار داشت: دقیقا نمی‌دانم، ولی اگر آن‌ها دنبال موضوع و گفت‌وگو می‌گردند این موضوعی بوده که ایران ارائه داده است و ما اعلام آمادگی کردیم و پیشنهاد عملی را روی میز گذاشته‌ایم.

وی درباره سفر عراقچی به پاریس و پیامی که برای ماکرون برد، اظهار داشت: فرانسه در راستای اجرای تعهداتش در برجام یک اقداماتی را شروع کرده است، دو بار دستیار دیپلماتیک ماکرون به ایران آمده و طرح‌هایی داشت که به نظر ما چیز جدید و قابل توجهی نبود. ایران از آنجا که معتقد است نباید پنجره دیپلماسی بسته شود طرح‌های آن‌ها را بررسی کرد و ایران هم طرحی را جمع بندی و توسط عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری برای ماکرون ارسال شد و آن‌ها در حال بررسی این طرح هستند. آن‌ها معتقدند باید از تنش در منطقه کاسته شود و ایران هم که دنبال تنش و درگیری نیست به این پیشنهاد‌ها نظر مثبت داشته و این سفر نشان می‌دهد ایران آماده است هر طرح عملی و اجرایی را بشنود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره یادداشت آمریکا برای اعمال محدودیت‌ها برای دیپلمات‌های ایرانی گفت: یک اقدام سخیف و عجیب بود. هم نمایندگی ایران طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد و هم پیگیری‌هایی از طریق دبیرکل سازمان ملل انجام و استنادات دقیق و حقوقی براساس حقوق بین الملل مطرح شد و این کار دارای ابعادی غیرانسانی است و اگر فرزند یک دیپلمات بیمار شد باید حتما روز تعطیل نباشد و... خیلی خنده‌دار است و امیدواریم دست از این کار‌های بچه گانه بردارند و اجازه دهند همکاران و نمایندگان ایران در سازمان ملل به کار‌های عادی و جاری و معمولی خود که نمایندگی ایران در سازمان ملل است به راحتی برسند و هر چه زودتر این اتفاق بیافتد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف دریایی در منطقه توسط انگلیس عنوان کرد: منشا همه ناامنی‌ها، بی ثباتی‌ها و تنش‌ها را حضور نیرو‌های خارجی بیگانه در منطقه می‌دانیم. کشور‌های منطقه خودشان بلدند از امنیت خود دفاع کنند و لازم نیست کشور‌های دیگر از آن سوی منطقه بیایند. پیشنهاد‌های این چنین را در راستای افزایش تنش می‌دانیم و کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد. امنیت منطقه را ایران و کشور‌های منطقه به خوبی تامین می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گام سوم ایران گفت: بار‌ها گفته‌ایم یک تعهد چندجانبه را یکجانبه نمی‌شود اجرا کرد. اروپا می‌داند دو گامی که ایران در راستای کاهش تعهداتش برداشته جدی است و اگر همین منوال ادامه یابد طبیعی است ایران گام سوم را که هنوز نمی‌دانیم چیست، ولی قطعا از دو گام قبلی محکم‌تر است، برخواهد داشت.

موسوی درباره رای دادگاهی در انگلیس درباره سود بدهی تانک‌های چیفتن عنوان کرد: پرونده قدیمی است و دولت بریتانیا تا حالا در پرداخت اصل و سود بدهی به ملت ایران تعلل کرده است. نگفته‌اند اصلا سود نباید پرداخت شود و گفتند از تاریخی به بعد سود را ندهند که این قابل قبول نیست و ایران دنبال مطالبات بر حق خود است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات نامه‌ای که عراقچی برای ماکرون برد اطلاعات بیشتری نداد و گفت: در حد پیغام پسغام است. طرح خیلی پیچیده‌ای نیست اعلام آمادگی برای رفع مشکلات است و ما هم راه حل دادیم برای اینکه چگونه می‌توانند مشکلات را رفع کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل مبنی بر اینکه خواستار پایان جنگ یمن هستند و تعاملاتی با ایران داشته باشند و اینکه آیا به وزارت خارجه سیگنال‌هایی از سوی عربستان داده شده یا نه؟ خاطرنشان کرد: ایران اینگونه اقدامات و اظهارات را سیگنال مثبت تلقی می‌کند، بار‌ها ایران خواستار حل مسائل بین کشور‌های اسلامی و منطقه از طریق گفت‌وگو بدون پیش شرط بوده است و هر تلاشی برای نزدیکی کشور‌های اسلامی صورت می‌گرفت، ایران با آغوش باز پذیرفته است، چون معتقد است مصالح بزرگ‌تری، ما به عنوان کشور‌های منطقه و اسلامی داریم و دشمنان مشترکی داریم و این منافع و مصالح ایجاب می‌کند که کشور‌های منطقه اختلافات خود را فورا کنار بگذارند و در کنار هم قرار بگیرند که برای امنیت و ثبات در منطقه و جهان خوب است و باعث می‌شود کشور‌های ثالث و برخی رژیم‌های نامشروع از این اختلاف سوءاستفاده نکنند و از این شکاف به دنبال نفعی نباشند.

موسوی عنوان کرد: پاسخ ایران به هرگونه سیگنال مثبتی، مثبت است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تحلیل‌های برخی غربی‌ها و اینکه مطالبی که علیه ظریف در داخل مطرح می‌شود چقدر در فعالیت‌های بین المللی او تاثیر می‌گذارد؟ گفت: ایران یک کل واحد است و ما خط کشی‌هایی که خارجی‌ها با هدف اختلاف افکنی بین مسؤولان ما ترسیم می‌کنند را قبول نداریم. یادمان باشد که در یک جنگ روانی علاوه بر جنگ اقتصادی با آن‌ها به سر می‌بریم. آن‌ها می‌خواهند از هر روزنه‌ای استفاده و در داخل اختلاف افکنی کنند.

وی افزود: ظریف به رغم برخی بی مهری‌هایی که به ایشان می‌شود که عمدتا از ناآگاهی است و اگر بدانند ایشان چگونه از منافع و امنیت ملی و کیان کشور دفاع می‌کند، قطعا دست از این تخریب‌ها برخواهند داشت. ما مسؤولان کشور را کل واحد می‌بینیم و اقدامات در داخل و خارج از کشور براساس دستورالعمل است.

خبرنگاری درباره توقف صدور روادید پرتغال و اینکه یک کشور اروپایی قرار است تا مدتی عهده دار این کار شود، سؤال کرد که موسوی گفت: یکسری مشکلات پرسنلی و امکانات داشتند که مجبور شدند برای مدتی این کار را متوقف کنند. نمی‌دانم چقدر ایرانی متقاضی ویزای پرتغال است و هر چقدر هست حتی یک نفر مهم است که تسهیلات به آن‌ها داده شود.

وی افزود: گفته شده این مشکلات در حال برطرف شدن است و آن‌ها به زودی صدور روادید را در داخل سفارت از سر می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره چند مرزبان ربوده شده ایرانی در میرجاوه نیز گفت: اکثر آن‌ها آزاد شده‌اند و احتمالا دو یا سه نفر باقی مانده‌اند که پیگیری‌های دیپلماتیک ادامه دارد و سایر بخش‌های ذیربط در حال فعالیت هستند و دولت پاکستان هم به این روند کمک می‌کند. تروریست‌هایی که این اقدامات را انجام می‌دهند در جا‌هایی مخفی می‌شوند که نیازمند یافتن آن‌ها هستند. تلاش‌ها بی وقفه برای آزادی آن‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار