نویسنده عرب‌: ایران را با کشور‌های عربی اشتباه نگیرید

یک نویسنده عرب‌زبان مقاله‌ای را در انتقاد از سیاست‎های غرب و تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت و خطاب به کشور‌هایی که رفتار‌های قلدرمآبانه در جهان در پیش می‌گیرند، گفت که «ایران کشور عربی نیست».
کد خبر: ۳۵۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ - 24July 2019

نویسنده عرب‌: ایران را با کشور‌های عربی اشتباه نگیریدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک نویسنده عرب‌زبان با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «ایران کشور عربی نیست» به تشریح رفتار‌های «قلدرمآبانه» دولت آمریکا و انگلیس علیه ایران و تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشور پرداخت.

در مقاله مزبور همچنین از مقابله سرسختانه غرب در برابر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حمایت کشور‌های عربی از رژیم صهیونیستی و سکوت جامعه جهانی در برابر زرادخانه هسته‌ای آن انتقاد شده است.

«اسامه غریب» در مقاله خود که در پایگاه خبری مصری الیوم منتشر شده، نوشت: سیاست بین‌المللی مدت‌هاست که بیشتر با روش‌های قلدرمآبانه اعمال می‎شود و در چارچوب همین سیاست است که اقدام یک کشوری ممکن است در جهان مقبول واقع شود و ممکن است همان اقدام را یک کشور دیگر انجام دهد، اما محکوم شود.

وی برای اثبات ادعای خود از رژیم صهیونیستی مثال زد و گفت که این رژیم ده‌ها بمب و کلاهک هسته‌ای دارد و هیچ کس هم درباره خطرناک بودن زرادخانه هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی دولت سرکشی مانند «اسرائیل» سخن نمی‌گوید.

در ادامه مقاله آمده که هیچ کشوری از جمله کشور‌های عربی حومه سرزمین‌های اشغالی به این سلاح اسرائیلی که فقط با هدف بازدارندگی تولید شده و هرگز از آن استفاده نخواهد شد، اعتراضی نکرده‌اند و همگان با کمال آرامش از این رژیم حمایت می‌کنند.

نویسنده عرب‌زبان افزود: این در حالی است که غنی‎سازی اورانیوم ایران با واکنش‌های جهانی مواجه می‎شود و همه کشور‌ها در برابر صلح‌آمیز بودن آن می‎ایستند.

«اسامه غریب» با اشاره تلویحی به خروج ترامپ از برجام و نقض توافق هسته‌ای با ایران گفت که غرب سعی دارد دست ایران (در خصوص برنامه هسته‌ای) را به صورت قانونی کوتاه کند و در عین حال از ایرانی‌ها می‌خواهد تا با امضای توافق در ازای لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران بدون دلیل منطقی آن را امضا کنند.

وی نوشت: بعید می‎دانم که هیچ خواننده روزنامه در جهان از خود درباره دلایل اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران پرسش کند... همگان موضوع تحریم‌ها علیه ایران را می‌دانند، اما دلیل آن را نمی‌پرسند. دلیل آن حالت خصومت بین ایران و اسرائیل است. جهان به راحتی علیه هر دولتی که با اسرائیل دوست نباشد و جنایت‌های روزانه آن را تائید نکند، تحریم می‎کند.

«اسامه غریب» افزود: عجیب این است که ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را لغو می‎کند، اما عجیب‌تر آن است که کشور‌های اروپایی که برجام را امضا کرده بودند، تمایل به پایبندی طرف ایرانی به بند‌های این توافق را دارند؛ توافقی که خود ترامپ آن را پاره کرده، با اعمال تحریم‌ها از ایرانی‌ها می‌خواهد تا به آن پایبند باشند.

نویسنده عرب‌زبان در بخش دیگری از مقاله خود به اقدام دو هفته پیش نیروی دریایی انگلیس در توقیف نفتکش بزرگ ایران به هنگام عبور از جبل طارق اشاره کرد و آن را نمونه دیگر این سیاست قلدرمآبانه غرب برشمرد.

وی در این خصوص نوشت: ایران اقدام شتابزده‌ای (برای تلافی) انجام نداده و سعی کرده با ایجاد کانال‌های دیپلماتیک، نفتکش خود را که گفته می‎شود در مسیر سوریه بود و به دلیل نقض تحریم‌های اروپا توقیف شده، آزاد کند. این در شرایطی است که هیچ کس جرات نکرده این سوال را از خود بپرسد که چه ارتباطی بین انگلیس به اتحادیه اروپا و تحریم‌های آن دارد. مگر انگلیس بر اساس همه پرسی از اتحادیه اروپا خارج نخواهد شد؟ بنابراین لزومی ندارد که این کشور که به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دیگر کشور‌ها پایبند باشد، اما همینکه ایران پاسخ می‌دهد و یک نفتکش انگلیسی را توقیف می‌کند، جهانیان درباره دزدی دریایی ایران و وجوب حمایت بین‌المللی از تنگه هرمز سخن می‎گویند.

نویسنده عرب زبان در پایان مقاله خود این سوالات را مطرح کرده که چه شده که انگلیس با این تاریخ بزرگش توطئه‌ای حکیمانه می‎کند؟ چگونه پشت سر ترامپی حرکت می‎کند که چشمانش را بسته و از مواضع اروپا در خصوص کاهش تنش در منطقه دوری می‎کند؟ آیا فکر می‌کنند ایرانی به تهدیدات اکتفا خواهد کرد و سپس به سازمان ملل می‎رود تا قطعنامه‎ای را به دست بیارود که کسی آن را اجرا نمی‎کند؟ فرصت از دست انگلیس رفت، چون ایران کشور عربی نیست!

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار