کدخدایی مطرح کرد؛

تداوم راهزنی‌های انگلیس

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ظاهراً انگلستان پس از راهزنی دریایی اخیر، به راهزنی حقوقی روی آورده و در صدد است پول مردم ایران را مثل ۱۰۰ سال گذشته بالا بکشد.
کد خبر: ۳۵۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ - 26July 2019

راهزنی دریایی تا راهزنی حقوقی!به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مطلبی منتشر کرد که به شرح زیر است:

بنا به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، دادگاه عالی انگلیس علی‌رغم رای دیوان بین‌المللی، با صدور حکمی به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند!

اختلاف ایران و انگلیس بر سر قرارداد خرید تانک‌های چیفتن که چهار دهه سابقه دارد، با این حکم وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد؛ چرا که بر اساس حکم دادگاه انگلستان، رقمی که طرف انگلیسی به عنوان ضرر و زیان به ایران بدهکار است، باید دوباره محاسبه شود.

قرارداد ایران و انگلیس برای خرید تانک‌های چیفتن مربوط به دوران قبل از انقلاب اسلامی است. توافق بر سر خرید هزار و ۵۰۰ تانک چیفتین در سال ۱۹۷۱ به دست آمد و ایران نیز در سال ۱۹۷۶، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرد.

در فاصله سه سال بعد از امضای قرارداد، انگلیس حدود ۱۵۰ تانک به ایران تحویل داد. اما پس از انقلاب اسلامی روند تحویل تانک‌های باقی‌مانده متوقف شد.

در نهایت ایران بابت این قرارداد از شرکت انگلیسی «خدمات بین‌المللی نظامی» که بخشی از سهام آن متعلق به وزارت دفاع انگلیس است به دیوان بین‌المللی تجارت در پاریس شکایت کرده است.

در جریان سازوکار میانجیگری در دیوان بین‌المللی تجارت جهانی، دو بار در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی، احکامی به نفع ایران صادر شد. این دیوان از شرکت انگلیس خواست تا پول باقی‌مانده ایران را بپردازد.

علاوه بر این، در سال ۲۰۰۱ این دیوان اعلام کرد که شرکت انگلیس باید به ایران بابت ضرر و زیان ناشی از این قرارداد، سود پول باقی‌مانده را نیز به همراه تمامی هزینه‌های تیم وکالت ایران و بخش عمده هزینه‌های دیوان تجارت بین‌المللی بپردازد. ایران برای اجرای احکام به دادگاه عالی انگلیس شکایت کرده، لیکن با کمال تعجب بر اساس حکم اخیر، رای به نفع انگلیس صادر شد و در نهایت حل اختلاف دو کشور بر سر معامله تانک‌های چیفتن، به بازنگری و توافق تازه‌ای نیاز خواهد داشت.

ظاهراً انگلستان پس از راهزنی دریایی اخیر، به راهزنی حقوقی روی آورده و در صدد است پول مردم ایران را مثل یکصد سال گذشته بالا بکشد!

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها