مدیر عامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی:

علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت از نوشت‌افزار ایرانی حمایت نکرد

سعید حسینی عدم‌ نظارت بر بازار را علت هفت برابر شدن قیمت کاغذ دانست و گفت: علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حمایت از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، دولت هیچ حمایتی نکرد و تا به امروز تنها با حمایت مردم و رسانه‌ها و با دست خالی پیش رفته‌ایم.
کد خبر: ۳۵۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ - 30July 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «سعید حسینی» مدیر عامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه) در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

«سعید حسینی» مدیر عامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در این نشست به تشریح وضعیت نوشت‌افزارهای ایرانی در سال‌های گذشته پرداخت و اظهار داشت: موضوع نوشت‌افزار از چند جهت طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است که یک بخش آن بحث کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی آن بود چراکه یک نوشت‌افزار کارکرد فرهنگی برای کودک و نوجوان دارد.

وی گفت: فضای فرهنگی نوشت‌افزاهای کشور ما در گذشته زیر سلطه الگوهای هالیوودی و آمریکایی بود و ما سعی کردیم خلا موجود را پر کنیم. اگر خانواده‌های ما به دنبال خصوصیات اخلاقی مناسب برای فرزندانشان هستند، ما نیز باید کاراکترهای مناسب داخلی را جایگزین کنیم چراکه نوشت‌افزار یک حرکت برگرفته از ده‌ها محصول فرهنگی است که تاثیرات فرهنگی و تربیتی دارد.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت: در بحث اقتصادی نوشت‌افزارهای ایرانی در مهجوریت بودند و اعتماد به نفس در تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی وجود نداشت، تاجایی که تولیدات ایرانی با برند چینی عرضه می‌شد و البته تاکنون بخش محدودی از نیازهای ما در عرصه نوشت‌افزار در ایران تولید می‌شد که با همت رسانه‌ها در خصوص درخواست مخاطبین از تولیدات ایرانی، در هفت سال گذشته افزایش تولید و تغییر محتوا در حوزه نوشت‌افزار شکل گرفت تا جایی که خیلی‌ها انگیزه پیدا کردند تا خط تولید جدید در این زمینه راه بیاندازند و برندهایشان را در بازار فارسی عرضه کنند لذا امروز ذائقه‌سازی در تولیدات ایرانی شکل گرفته و هیمنه کالای خارجی در زمینه نوشت‌افزار شکسته شده است.

حسینی از رضایت ۸۰ درصدی مخاطبین از نوشت‌افزارهای ایرانی خبر داد و گفت: مردم در یک نظرسنجی معتبر و با استقبال خوبشان احساس کرده‌اند قیمت، کیفیت و تولید نوشت‌افزارهای ایرانی موفق بوده درحالی که بنگاه‌های اقتصادی دولتی همواره در عرصه‌های اقتصادی موفقیت چندانی نداشته‌اند و نتیجه کار این شده که ما امروز مداد و خودکارهای ایرانی در حد استانداردهای اروپایی تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته که نمایشگاه تولیدات ایرانی در حوزه نوشت‌افزار برگزار شده حامی اصلی ما مردم و رسانه‌ها بوده‌اند و دولت هیچ کمکی به ما نکرده است درحالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شخصاً پیگیر تولیدات داخلی بوده‌اند و ما نیز دیداری درخصوص موفقیت‌های تولیدات و نوشت‌افزارهای ایرانی با ایشان داشته‌ایم.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئت دولت بر حمایت از تولیدات نوشت‌افزار تاکید کرده بودند اما متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از سوی مجموعه‌های دولتی از این حرکت مردمی و خودجوش صورت نگرفته است. ما در کشور حتی قفل کلاسور که یک قلم از محصولات نوشت‌افزار بوده تولید نمی‌کردیم و از خارج وارد می‌کردیم اما یک تیم داخلی امسال این محصول را تولید و با این کار از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

حسینی افزایش هفت برابری قیمت کاغذ را غیر منطقی دانست و گفت: بازار کاغذ در کشور بدون کنترل است و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و کسی پاسخگو نیست درحالی در تمام کشور فقط ۵۰ واردکننده کاغذ وجود دارد و به راحتی می‌توان مورد کنترل قرارشان داد. ما با ارائه‌ طرحی تضمین کردیم که اگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به دفتر مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان اختصاص پیدا کند می‌توانیم دفاتر را در اختیار درخواست‌کنندگان قرار دهیم.

وی گفت: ارز اختصاص داده شده به کتاب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد درحالی که ما با رونق تولید داخلی، توانایی تامین کاغذ کشور و حتی کشورهای همسایه را داریم که البته نیازمند حمایت دولت است اما هیچ انگیزه‌ای برای حمایت در این عرصه وجود ندارد و اگر ارزهای اختصاص یافته به کاغذ را به تولید منتقل می‌کردند امروز ما در این زمینه مستقل بودیم. قیمت و شرایط واردات امروز بسیار سخت شده و اگر همت داخلی وجود داشته باشد خیلی از اقلام مورد نیاز را می‌توانیم در داخل تولید کنیم.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت: شش سال پیش کار رونق نوشت‌افزارهای ایرانی را با دو تولیدکننده آغاز کردیم که امروز به ۱۰۰ تولیدکننده رسیده است. تولیدکنندگان ما با دست خالی امسال محصولات جدیدی مانند تراش را که هیچ‌گاه در کشور تولید نمی‌شد، عرضه کرده‌اند که کاراکترهای متعددی در این نوشت‌افزارها نمایش داده شده است.

حسینی افزود: کارآفرینی اجتماعی و توزیع محصولات نوشت‌افزار در مناطق محروم و نمایش خط تولید محصولات نوشت‌افزار به عنوان نمونه‌های موفق کارآفرینی ایرانی از جمله کارهایی است که امسال در نمایشگاه هفتم نوشت‌افزارهای ایرانی از ۱۴ تا ۲۵ مرداد که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد، به نمایش در می‌آید.

وی کمبود کاراکتر را ضعف محصولات نوشت‌افزار ایرانی دانست و گفت: حتماً در تنوع کالاهای عرضه شده پیشرفت داشته‌ایم اما در حوزه کاراکترسازی ضعف‌هایی وجود دارد که مراکز فرهنگی در آن دخیل هستند. امسال هیچ فیلم سینمایی انیمیشن جدی نداشته‌ایم که بتوانیم کاراکترهای آن را در محصولات نوشت‌افزار عرضه کنیم که همین مسئله بر کیفیت آثار ما تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت: برخی از تولیدکنندگان دفتر به دلیل افزایش هفت برابری قیمت کاغذ، توان تولید دفتر نداشتند و از تولید این محصول منصرف شدند اما امسال حدود ۱۰۰ تولیدکننده در نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی فعالیت خواهند کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار