مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

جشنواره «کهربا» بیانگر تداوم دفاع به زبان هنر است

سردار «حسینعلی یوسفعلی­‌زاده» گفت: با توجه به اینکه دفاع همچنان باقی است و این دفاع ریشه در دفاع مقدس دارد؛ بر همین اساس جشنواره هنری «کهربا» به دنبال زنده نگهداشتن دفاع مقدس و به تصویر کشیدن استمرار دفاع همه جانبه ملت ایران اسلامی است.
کد خبر: ۳۵۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ - 30July 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست خبری اولین جشنواره فیلم و عکس دفاع مقدس استان خراسان رضوی با عنوان جشنواره «کهربا» با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی امروز (سه­‌شنبه) در مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست با اشاره به اهمیت هنر در استمرار دفاع مقدس اظهار داشت: با توجه به اینکه دفاع همچنان باقی است و این دفاع ریشه در دفاع مقدس دارد؛ بر همین اساس جشنواره هنری «کهربا» به دنبال زنده نگهداشتن دفاع مقدس و به تصویر کشیدن استمرار دفاع همه جانبه ملت ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه هنر یکی از ابزارهای مقابله با جنگ نرم دشمن است، افزود: جشنواره استانی فیلم دفاع مقدس برای اولین بار از سوی اداره­‌کل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس استان خراسان رضوی برگزار می­‌شود. امیدواریم این جشنواره فرصت مناسبی برای جذب آثار هنرمندان استان باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: استان خراسان رضوی از نگاه مدیران ملی یک استان فرهنگی و ادبی است که پیشینه درخشانی در برگزاری جشنواره‌­های مختلف دارد. امید است با حمایت مسئولان استانی و بسیج همت­‌ها، این استان در رقابت­‌های ملی پیشتازی کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نشست خبری ایجاد یک ظرفیت برای ادامه فراخوان جشنواره فیلم «کهربا» و جلب مشارکت­ مستندسازان و فیلم­سازان به صورت گروهی و انفرادی است.

وی محورهای جشنواره را ایثار و شهادت، پایداری و مقاومت، علم و پژوهش و معنویت و اخلاق عنوان کرد و گفت: از ابتدای اردیبهشت تا کنون 300 اثر به دبیرخانه جشنواره استانی فیلم دفاع مقدس واصل شده که بر اساس بررسی‌­های اولیه، 237 اثر در بخش­‌های فیلم و فیلمنامه شرایط شرکت در جشنواره را دارد.

جشنواره «کهربا» بیانگر تداوم دفاع به زبان هنر است

یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه بخش عمده­ای از آثار دریافتی به صورت خودجوش توسط هنرمندان تولید شده، ابراز داشت: برخی دستگاه‌­ها و مجموعه‌­ها به دلیل در اختیار داشتن آرشیو فیلم، ظرفیت شرکت در جشنواره استانی فیلم دفاع مقدس را دارند که تا کنون در این خصوص از سوی این آنها اقدامی صورت نگرفته است. با هماهنگی­‌هایی که طی چند روز گذشته با مدیران این دستگاه‌­ها و مجموعه‌­ها انجام گرفته به دنبال استفاده از ظرفیت آنها در این رقابت هنری هستیم.  

این مسئول از اضافه شدن بخش دانش‌­آموزی به جشنواره «کهربا» خبر داد و گفت: استان خراسان رضوی در دفاع مقدس 3 هزار شهید دانش‌­آموز را تقدیم اسلام و انقلاب کرده که این ضرورت احساس می­‌شد تا از ظرفیت دانش‎آموزان به عنوان آینده‌­سازان این کشور در این جشنواره استفاده شود و نوجوانان و جوانان با تولید آثار هنری در معرفی جامعه فرهنگی استان در دفاع مقدس گام بردارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی متذکر شد: به دلیل تقارن هفته دفاع مقدس با محرم و صفر مهلت ارسال آثار تا 15 شهریور تمدید شده است. آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره مهر و اوایل آبان داوری خواهد شد و آیین افتتاحیه، اکران فیلم­‌ها و آیین اختتامیه 10 آبان تا 30 آبان برگزار می­‌شود.  

در ادامه این نشست «جواد فرهنگ‌نژاد» مدیر هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و دبیر اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس این استان ابراز داشت: از 237 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره «کهربا» 65 اثر در قالب مستند، 98 اثر داستانی، 26 اثر نماهنگ و 48 اثر در بخش فیلمانه بوده است.

وی افزود: 18 اثر با موضوع شهدای مدافع حریم توسط معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، 55 اثر توسط انجمن سینمای جوان و 164 اثر توسط هنرمندان به دبیرخانه جشنواره «کهربا» ارائه شده است.

دبیر جشنواره فیلم «کهربا» تصریح کرد: بخش عکس و دانش­‌آموزی به تازگی به بخش­‌های اولین جشنواره استانی عکس و فیلم دفاع مقدس اضافه ­شده است.

فرهنگ­‌نژاد با بیان اینکه قالب بخش دانش‌­آموزی، فیلم موبایلی است، خاطرنشان کرد: بخش دانش‌­آموزی موضوعات دفاع مقدس و تأثیر آن در سبک زندگی نوجوانان و جوانان، مدیران امروز، دانش‌­آموزان دیروز، نقش مدارس در دوران دفاع مقدس، نقش فرزندان شهدا در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و نقش دانش آموزان در جنگ نرم و مقابله با تهدیدات را شامل می­‌شود.

جشنواره «کهربا» بیانگر تداوم دفاع به زبان هنر است

مدیر هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: علاقه­مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا 15 شهریور به موسسه آموزش عالی فردوس (دبیرخانه جشنواره فیلم «کهربا») واقع در بلوار شهید کلاهدوز - شهید کلاهدوز 30 ارسال کنند.

این مسئول در پایان به معرفی داوران جشنواره کهربا پرداخت و یادآور شد: مهدی­‌ رضازاده، احمد شادکامی و امیراطهر سهیلی داوری بخش فیلم را بر عهده ­دارند. آثار بخش فیلمنامه توسط شهاب ملت­‌خواه، مجتبی انوریان و مصطفی هنرور داوری خواهد شد و عباس اشرفی­‌پویا، علیرضا سبحانی، مجید بندارمقدم، فرامرز عامل بردبار و ابراهیم بهرامی داوران بخش عکس هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار