مهدی مطهرنیا:

آمریکا تلاش دارد از سوریه یک سرزمین سوخته برجای بگذارد/

کارشناس مسائل بین المللی درخصوص بحران سوریه گفت: آنچه در سوریه درحال اجراست درواقع لبه اصطکاک دوجبهه مقاومت و موافقت را تشکیل می دهد .
کد خبر: ۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶ - 08June 2013

آمریکا تلاش دارد از سوریه یک سرزمین سوخته برجای بگذارد/

 مهدی مطهرنیا در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: آمریکا با هدف قرار دادن سوریه، تلاش دارد از این کشور سرزمین سوخته برجای بگذارد و با  شکستن کمر مقاومت، تحرک مقاومت را در شتاب روزافزونش تاحدودی کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: در 5/2 سال گذشته آمریکا توانست دوران بشاراسد را به گونه تضعیف کند که بشار اسد امروز دیگر قدرت حاکم بر منطقه نیست بلکه درحقیقت کمک های معنوی ایران و حزب الله لبنان ، سوریه را در مسیر مقاومت و ایستایی در برابر تروریستها و مخالفان هدایت ومدیریت می کند.

وی گفت: آمریکا از سویی تلاش دارد با سرنگونی دولت بشار اسد، زمینه ساز ایجاد اجماع منطقه ای علیه ایران و بغداد، اما مقاومت ایران و روسیه و از طرف دیگر تلاش های ارتش سوریه، زمینه ساز ایجاد چالش های جدی برای آمریکا در سوریه شد تا جایی که امروز شاهد بازپس گیری قصیر است. آنچه در سوریه اتفاق می افتد پایانی بر یک آغاز است.

این کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت: به نظر می رسد بشار اسد توانسته است تا حدودی اهداف گروه های تروریستی ومعارضان را خنثی کند اما باید  ارتش سوریه و بشار اسد در این زمینه به هوش و آماده باشند چرا که سوریه وبجران این کشور هنوز پایان نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: حضور کشورهای عربی مثل قطر وعربستان برای مقابله با جریان مقاومت در منطقه، به دنبال ایجاد فضای برنامه ریزی شده در راستای تحت فشار داد مقاومت با مرکزیت ایران است.

وی اظهار داشت: درجبهه موافقت که کشورهای قطر ، عربستان وترکیه حضور دارند و پیوستن اردن ومصر به این حرکت در کنار دولت خودگردان فلسطین که تشکیل خواهد شد، درواقع مجموعه کشورهای عربی را تشکیل خواهند داد که در کنار ترکیه و رژیم حاکم بر تلالیو تلاش خواهند کند با تحرکات معنادار و مدیریت کشورهای فرادستی از جمله آمریکا، زمینه را علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند لذا سوریه وتحرکات این کشور مقدمه ای برای حرکات بزرگتر است .

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که به نظر شما حل مشکل بحران سوریه ، گفتمان است ؟ یا راه حل نظامی ؟خاطرنشان کرد: راه حل نظامی همواره در آخرین نقطه استراتژیک قرار دارد و درواقع کاربرد حل نظامی آخرین مرحله حیات سیاسی است و به نظر می رسد که دیپلماسی و راه حل سیاسی می تواند مشکل بحران سوریه را حل کند.

وی با اشاره به اینکه بشار اسد باید به آینده و بازنشستگی خویش به آینده بیاندیشد، اظهار داشت: آنچه مسلم است باید دولت بشار اسدی بیاید که بتواند منافع ملی ملت سوریه را دنبال و در منطقه ،جایگاهش را براساس جایگاه سوریه در مقاومت بازتعریف کند.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار