اسپانیا هم رسما درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی را رد کرد

یک روزنامه اسپانیایی به نقل از دیپلمات‌های این کشور گزارش داد که مادرید هم مانند برلین، با درخواست رسمی آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران مخالفت کرده است.
کد خبر: ۳۵۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ - 02August 2019

اسپانیا هم رسما درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، منابع دیپلماتیک در دولت اسپانیا می‌گویند که مادرید رسما درخواست ایالات متحده برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در تنگه هرمز برای اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها را رد کرده است.

روزنامه اسپانیایی «اِل‌کانفیدنسیال» ضمن اعلام این خبر، به نقل از منابعی در دولت اسپانیا که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت مادرید درخواست رسمی از سوی ایالات متحده برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران دریافت کرده اما آن نپذیرفته است.

این منابع دیپلماتیک با بیان اینکه مادرید نیز همانند برلین درخواست واشنگتن را رد کرده، می‌گویند: «دولت اسپانیا در حال حاضر هیچ تمایلی به پیوستن به نیروهای تحت رهبری آمریکا [در منطقه] ندارد».

این تصمیم جدید دولت اسپانیا در حالی است که «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع این کشور چندی پیش (24 اردیبهشت) در آوان افزایش تنش‌های ایالات متحده با ایران، دستور داده بود ناوچه «مندز نونتس» با ۲۱۵ ملوان از گروه ضربت آمریکا به رهبری ناوگروه لینکلن در خلیج فارس، خارج شود.

پیشتر وزیر دفاع اسپانیا گفته بود که در بحران ایران، اسپانیا به اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهد است. وی تاکید کرده بود که مادرید شریکی جدی و قابل اعتماد است و نیروهای نظامی این کشور فقط پایبند توافق‌های اتحادیه اروپا و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله آلمان، نروژ و کره جنوبی مشارکت در این طرح را رد کرده‌اند.

از طرفی، دولت انگلیس روز دوشنبه به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بود تا ناوگان دریایی با ماموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند تا از تکرار حوادثی مشابه توقیف نفتکش آنها توسط ایران رخ ندهد.

منابع خبری پیش از این از گسترش اختلافات میان انگلیس و آمریکا بر سر ایران خبر داده‌اند. نشریه تایم اول مرداد ماه گزارش داده بود «رابطه خاص» بین انگلیس و آمریکا پس از بروز برخی تنش‌ها بر سر ایران لطمه دیده و دولت انگلیس چندی پیش (قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم انگلیس توسط ایران) درخواست کمک دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران را در خلیج فارس رد کرده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها