فارین پالیسی: ایران حالا مالک خلیج فارس است

نشریه آمریکایی فارین پالیسی با بیان این که شکی وجود ندارد که آمریکا امسال یا سال بعد از خلیج فارس می رود نوشت: ایران حالا مالک خلیج فارس است.
کد خبر: ۳۵۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ - 02August 2019

فارین پالیسی: ایران حالا مالک خلیج فارس استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشریه آمریکایی فارین پالیسی طی گزارشی با این تیتر که «ایران حالا مالک خلیج فارس است» نوشت: آمریکا طی سیاست خارجی خود همواره مدعی بود درصورتیکه کشوری حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز را متوقف یا تهدید کند ،آمریکا و متحدانش با قدرت، دریانوردی آزاد را به این تنگه باز می گردانند. ولی به نظر می رسد این ها همه چیزی جز تخیلی غیر واقعی نبوده است.

آمریکا دهه هاست هزینه زیادی در خاورمیانه برای حفاظت از خطوط دریایی کرده است ولی به نظر نمی‌رسد این کار تمرکز اصلی آمریکا طی این دوره ریاست جمهوری باشد. در 24 ژوئن دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت:«چین 91 درصد و ژاپن 62 درصد نفت خود را از تنگه هرمز می گیرند، سایر کشورها هم همینطور. پس چرا ما باید از خطوط دریایی به خاطر کشورهای دیگر حفاظت کنیم در حالی که در ازای آن چیزی به دست نمی آوریم. این کشور ها خودشان باید از کشتی هایشان در این سفر خطرناک محافظت کنند».

هر کسی که هنوز اعتقاد دارد آمریکا قرار است مستقیماً با ایران وارد جنگ شود ، باید این توییت ترامپ را دوباره بخواند. این تنها مقدمه‌ سیاست خارجی آینده آمریکاست.

آمریکا در حال ترک خلیج فارس است. امسال یا سال بعد، شکی وجود ندارد که آمریکا می رود. علاوه بر این توییت ترامپ، بهترین نشانه برای رفتن آمریکا از منطقه، بی تفاوتی واشنگتن به تحریکات ایران است. مقامات و تحلیلگران مخالف این نظر هستند و به تعداد افراد، هواپیماها و کشتی‌هایی اشاره می‌کنند که آمریکا در خلیج‌فارس نگه داشته است ولی سران ریاض، ابوظبی، دوحه، منامه و مسقط می دانند چه اتفاقی دارد می‌افتد. روز چهارشنبه، مقامات امارات و ایران برای اولین بار طی شش سال گذشته در مورد امنیت دریانوردی در خلیج فارس مذاکره کردند. در حالی که هر دو طرف اصرار دارند این مذاکرات معمولی بوده و در سطح پایین برگزار شده، شکی وجود ندارد که بی تفاوتی آمریکا مقامات ابوظبی را به فکر برخورد با چالش ایران کرده که بر خلاف تلاش‌های آمریکا برای به انزوا کشاندن تهران است.

از زمانی که سپاه پاسداران ایران چهار ملوانان آمریکایی و یک افسر نیروی دریایی آن را برای کمتر از 24 ساعت پس از عبور کشتی هایشان از قلمروی ایران در ژانویه 2016 نگه داشت، همه چیز در خلیج فارس آرام بود. ولی اتفاقات جدیدی در ماه می افتاد. از آن زمان آمریکا و سایرین ادعا کردند که نیروهای ایران به 6 نفتکش حمله کرده‌اند، سپاه پاسداران ایران مانع حرکت یک کشتی انگلیسی از تنگه هرمز شده‌است ، ایرانی ها یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده‌اند، آمریکا یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده و ایران نفتکش استنا ایمپروی انگلستان را توقیف کرده است.

اگر سیاست آمریکا و متحدانش مانند قبل بود،این اقدامات ایران با پاسخ سختی مواجه می شد. وقتی نفتکش استنا ایمپرو توقیف شد، وزیر امور خارجه انگلستان قول داد پیامدهای سختی برای ایران داشته باشد ولی در همان حال اطمینان داد دولت انگلستان به دنبال گزینه های نظامی نیست. وزیر امور خارجه آمریکا هم مسئولیت را از روی دوش خود برداشت و اعلام کرد کشتیهای انگلیسی مربوط به خود انگلستان می شوند.

از آن زمان آمریکا طرحی برای افزایش امنیت در خلیج فارس ارائه داده ولی به نظر می رسد این طرح از طرف کشوری باشد که در حال رفتن است و ترجیح می دهد خود را بیش از این درگیر مسائل منطقه نکند. نیروی دریایی آمریکا برای دور نگه داشتن ایران، فرماندهی و کنترل کشتی‌ها را برعهده دارد در حالی که کشورهای دیگر مسئول نگهبانی از کشتی‌های خود هستند. انگلستان طرح های دیگری دارد و می خواهد ائتلافی از نیروی دریایی اروپا به همراه آمریکا برای نگهبانی از کشتیرانی در خلیج فارس ایجاد کند. نیروی دریایی سلطنتی انگلستان جلسه‌ای در روز چهارشنبه در بحرین با فرانسه و آلمان برگزار کرد. هیچکس خواستار جنگ نیست و این طرح های امنیت دریانوردی به نظر جدی نمی رسند.

فهمیدن اینکه ایرانی ها می خواهند چه کنند سخت است. شاید آنها به دنبال مذاکره برای کاهش دادن حداکثر فشاری هستند که دولت ترامپ اعمال می کند اما شاید اقدامات آنها نشان دهنده دشمنی تهران با قوانین بین المللی است. هرچه که باشد، فرماندهان سپاه ایران تا الان متوجه شده اند که می توانند هر کاری در منطقه انجام دهند و نگران هیچ تلافی نباشند چون ترامپ با کلام و با عمل ثابت کرده که آمریکا در حال ترک منطقه است. اگر آمریکا قصد داشت در خلیج‌فارس بماند و مانند گذشته خطوط دریایی را باز نگه دارد، حتماً عکس‌العملی نشان می‌داد.

با این که دولت ترامپ حدود 1500 سرباز را در خلیج فارس مستقر کرده و هواپیماهای اضافی به پایگاه‌های خود در این منطقه فرستاده است ، ولی به نظر نمی رسد تهدید کننده باشند و ترامپ قصد استفاده از آنها را داشته باشد.

ترامپ حالا به جایی رسیده که روسای جمهور قبلی مثل جرج‌بوش ، باراک اوباما و سایر مقامات آمریکا طی 15 سال گذشته فقط حرف آن را می زدند: آمریکا حالا از نظر انرژی مستقل است و خلیج فارس دیگر اهمیت قبلی را برای آن ندارد. شاید این موضوع کاملاً هم درست نباشد ولی ترامپ اهمیتی نمی دهد. می خواهد خاورمیانه را ترک کند. آمریکا نیازی به نفت ندارد و خلیج فارس حالا مشکل او نیست. این پیام کل منطقه را در اختیار ایران قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها